  • 1. Data: 2009-04-14 05:51:32
    Temat: zagadka
    Od: conik <c...@i...pl>

    mamy dwie butelki atramentu do drukarki
    jeden jest pigmentowy drugi zwykly
    obie butelki oprocz nazwy koloru nie maja oznaczen;)
    jak odroznic jeden atrament od drugiego;)
    pozdr

  • 2. Data: 2009-04-14 06:19:45
    Temat: Re: zagadka
    Od: "negatyf" <n...@o...pl>

    Użytkownik "conik" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    > mamy dwie butelki atramentu do drukarki
    > jeden jest pigmentowy drugi zwykly
    > obie butelki oprocz nazwy koloru nie maja oznaczen;)
    > jak odroznic jeden atrament od drugiego;)

    Z tego co pamiętam to atrament zwykły dobrze rozpuszcza się w wodzie a
    pigmętowy słabo (po wlamu kropelki do wody powiniwn opaść na dno jako coś w
    rodzaju osadu)

    jeżeli się mylę nich ktoś mnie poprawi :)
    pozdrawiam negatyf

  • 3. Data: 2009-04-14 07:27:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.04.2009 conik <c...@i...pl> napisał/a:
    > mamy dwie butelki atramentu do drukarki
    > jeden jest pigmentowy drugi zwykly
    > obie butelki oprocz nazwy koloru nie maja oznaczen;)
    > jak odroznic jeden atrament od drugiego;)

    Nie wiem co to jest zwykły ale pigment to barwnik nierozpuszczalny w danym
    środowisku (zawiesina cząsteczek) więc pod mikroskopem lub dobrą lupą masz
    szanse zauwazyc jego drobiny.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2009-04-14 07:58:50
    Od: conik <c...@i...pl>

    Marcin Debowski pisze:

    > Nie wiem co to jest zwykły ale pigment to barwnik nierozpuszczalny w danym
    > środowisku (zawiesina cząsteczek) więc pod mikroskopem lub dobrą lupą masz
    > szanse zauwazyc jego drobiny.

    powiedzmy ze interesuje mnie metoda nie wymagajaca mikroskopu;)

  • 5. Data: 2009-04-14 08:24:55
    Od: Marx <M...@n...com>

    conik pisze:

    > powiedzmy ze interesuje mnie metoda nie wymagajaca mikroskopu;)
    pigmentowy mniej sie "rozlewa", zbiera sie w takie drobne kropelki(jak
    rtec), czyli chyba ma wieksze napiecie powierzchniowe (?)
    Marx

  • 6. Data: 2009-04-14 12:19:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    > powiedzmy ze interesuje mnie metoda nie wymagajaca mikroskopu;)

    1. Rozcieńcz woda i pozostaw na kilkanaście godzin. Jeśli się rozwarstwi
    to pigment. Jeśli nie to pigment lub barwnik rozpuszczalny.

    2. Potraktuj perhydrolem. Jeśli otrzymasz przezroczystą ciecz to na 95%
    rozpuszczalny barwnik, jeśli nie to pigment lub rozp. barwnik.

    Powyższe przy założeniu, że rozp. barwnik jest rozpuszczalny w wodzie.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2009-04-14 12:19:55
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 14.04.2009 Marx <M...@n...com> napisał/a:
    > pigmentowy mniej sie "rozlewa", zbiera sie w takie drobne kropelki(jak
    > rtec), czyli chyba ma wieksze napiecie powierzchniowe (?)
    > Marx

    Nie musi.

    --
    Marcin