  • 1. Data: 2009-02-27 00:30:50
    Temat: Panasonic G1 - jaka lampa błyskowa? czy da się pożenić z Canon 420EX
    Od: "#:-) gps" <g...@p...onet.pl>

    Rozważam Panasonica G1.
    Przydałaby się do niego lampa, ale jaka?
    W sklepie foto zasugerowano, że ponoć jakimiś przejściówkami da się
    łączyć Panasonica z konkurencją, prawda li to?
    Mam w domu Canona 420EX, da się pożenić?

    Dzięxy z góry za poradę.

    #:-)
    gps

  • 2. Data: 2009-02-27 08:08:03
    Od: "ktotek (K.P.)" <k...@o...pl>

    #:-) gps wrote:
> [...]
    > łączyć Panasonica z konkurencją, prawda li to?
    > Mam w domu Canona 420EX, da się pożenić?
    Ja bym się nie bawił w ożenek Panasa z Canonem - o ile się uda nie
    będzie mowy o TTL czy FP (synchro z krótkimi czasami). Najrozsądniej
    chyba ożenić G1 z lampą od 4/3 bo to ta sama stopka a więc masz TTL, FP
    itd... Masz więc do wyboru Fl-36(R) od Olympusa lub jeszcze lepiej 48
    AF-1 Metza lub też analogiczne modele oznaczone numerami 50 u Olka, 58 u
    Metza ale to już duże lampy, nawet bardzo duże biorąc pod uwag wielkość
    G1. Są też lampy firmowane przez Panasonica ale znacznie droższe - np.
    maleństwo DMW-FL220 bez odchylanego palnika więc nie brałbym pod uwagę.
    Polecane przeze mnie Fl-36(R) lub 48 AF-1 kupisz za mniej niż 800zł a
    używaną Fl-36 znacznie taniej.
    --
    Pozdrawiam, ktotek (K.P.)

  • 3. Data: 2009-02-27 10:24:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2009, #:-) gps wrote:

    > Rozważam Panasonica G1.
    > Przydałaby się do niego lampa, ale jaka?
    > W sklepie foto zasugerowano, że ponoć jakimiś przejściówkami da się łączyć
    > Panasonica z konkurencją, prawda li to?

    Patrzę tak sobie na zdjęcie tego Panasonica:
    http://www.dpreview.com/reviews/panasonicdmcg1/page2
    .asp
    ...i mi wychodzi, że u góry jest stopka wyposażona w centralny styk.
    Jeśli tak, to chyba wszystkie istniejące lampy przystosowane do aparatów
    cyfrowych wyposażone w centralny styk da się wyzwolić w trybie nastaw
    manualnych.
    A niewyposażone w centralny (np. Minolty) przez przejściówkę łączącą
    odpowiednie piny (choć o przejściówke aparat_centralny -> lampa_Minolta
    chyba trudno, odwrotne są na allegro).

    Jak chodzi o wyzwalanie ze sterowaniem przez aparat, to bym sobie taki
    pomysł przezornie wybił z głowy :)

    > Mam w domu Canona 420EX, da się pożenić?

    IMO jeśli mechanicznie pasuje to bez ryzyka można założyć i "odpalić".
    Oczywiście żadna automatyka działać nie będzie, a tego czy rzeczony Canon
    pozwala *na lampie* nastawić moc i tak dalej nie wiem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-02-27 10:28:44
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    ktotek (K.P.) pisze:
    > Ja bym się nie bawił w ożenek Panasa z Canonem - o ile się uda nie
    > będzie mowy o TTL czy FP (synchro z krótkimi czasami). Najrozsądniej
    > chyba ożenić G1 z lampą od 4/3 bo to ta sama stopka (...)

    Ta sama stopka to jest w wszelkich aparatach poza minoltą.

    No i co z tej wielkiej kompatybilności skoro i tak do każdego systemu
    jest inna lampka która inaczej gada?
    Niektórzy wkurzają się, że w sony/minolcie jest przeprojektowana stopka
    bo inne lampy nie działają. Przeniesienie samych styków do wyzwalania
    nie jest problemem, bo co innego będzie działać?
    Przy okazji stopka jak stopka, ale jest mocniejsza, bardziej zwarta i
    lepsza po prostu.

    BTW: czy metz, sigma i inne lampy "wielosystemowe" działają bez problemu
    czy to w canonie czy to w nikonie? Czy tam też lampa jest pod konkretny
    aparat? Wiem, że do sonego wystarczy zmienić stopkę, ale jak jest gdzie
    indziej?

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 5. Data: 2009-02-27 10:49:14
    Od: "ktotek (K.P.)" <k...@o...pl>

    dominik wrote:

    > Ta sama stopka to jest w wszelkich aparatach poza minoltą.

    Mieszasz. Pisząc stopka mam na myśli również rozmieszczenie styków w
    niej a co za tym idzie kompatybilność - TTL, FP itd...

    > No i co z tej wielkiej kompatybilności skoro i tak do każdego systemu
    > jest inna lampka która inaczej gada?

    No widzisz - to jednak nie ta sama stopka... Masz coś do dodania w
    temacie - jaka lampa do G1? - obawiam się, że Twoja wypowiedź nieco
    mydli oczy pytającemu ;-)

    --
    Pozdrawiam, ktotek (K.P.)

  • 6. Data: 2009-02-27 11:05:01
    Od: j...@a...at

    On 27 Feb., 11:49, "ktotek (K.P.)" <k...@o...pl> wrote:

> [...]
    >
    >   No widzisz - to jednak nie ta sama stopka... Masz coś do dodania w
    > temacie - jaka lampa do G1? - obawiam się, że Twoja wypowiedź nieco

    do G1 panasonik produkuje lampy.
    na ebayu znajdziesz tez lampy do panasa obcych producentow.

  • 7. Data: 2009-02-27 12:36:06
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    ktotek (K.P.) pisze:
    > Mieszasz. Pisząc stopka mam na myśli również rozmieszczenie styków w
    > niej a co za tym idzie kompatybilność - TTL, FP itd...

    Dopiero co napisałeś, że kompatybilność jest taka, że lepiej kupić
    lampkę pod 4/3 zamiast użyć innej, choć fizycznie nałożyć się da.

    > No widzisz - to jednak nie ta sama stopka... Masz coś do dodania w
    > temacie - jaka lampa do G1? - obawiam się, że Twoja wypowiedź nieco
    > mydli oczy pytającemu ;-)

    To tylko luźna dygresja. Odpowiadałem Tobie, a nie autorowi wątku.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 8. Data: 2009-02-27 16:07:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Feb 2009, dominik wrote:

    > Niektórzy wkurzają się, że w sony/minolcie jest przeprojektowana stopka bo
    > inne lampy nie działają.

    Działają, tak samo dobrze (lub tak samo źle, jak kto woli).
    Znaczy manualnie - tylko "stopka przejściówka" jest potrzebna.

    > Przy okazji stopka jak stopka, ale jest mocniejsza, bardziej zwarta i lepsza
    > po prostu.

    Powiedzmy tak: "nie mam przekonania".
    Tak, mam Minoltę, a co :)

    > BTW: czy metz, sigma i inne lampy "wielosystemowe" działają bez problemu czy
    > to w canonie czy to w nikonie? Czy tam też lampa jest pod konkretny aparat?

    "Zależy".
    Metz produkuje dwie serie lamp: jedne "dedykowane", ktore w zasadzie są
    identyczne ale mają fabrycznie montowaną część "dedykowaną" na spodzie
    lampy, są to m.in. rodziny 48 i 58, drugie "uniwersalne", wyposażone
    w gniazdo Metza :) które łączy się poprzez adapter (zwany kostką)
    do danego systemu. Do tej serii należą 45, 54 i 76 ("młotki").

    pzdr, Gotfryd