  • 1. Data: 2009-02-26 14:06:16
    Temat: Jeszcze jedno porownanie af
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Bo Kuba prosił.
    Po pięć ujęć, kolejno: af fazowy (klasyczny), ręcznie na matówkę, af na
    kontrast, ręcznie na lcd.
    450D plus Sigma 70-300 na 100mm, otwarta, 1/640 (manual), 100 iso, cropy
    1:1.
    Za każdym razem pełne przeostrzanie (ręka przed obiektyw). Wszystkie
    zdjęcia są wzięte po kolei (żadnego przebierania). Jak ktoś się uprze
    może dostać rawy (ale to 250MB). Wszystkie zdjęcia z mf na matówce
    wydawały się być ostre.
    Użyłem specjalnie Sigmy, bo jest znana ze swej niedokładności (i gdzie
    tu ta niedokładność? :)
    Tamron robi podobnie, ale ma lekki bf, na tyle, że nie przeszkadza na co
    dzień, a jest wykrywalny przy porównywaniu z af-kontrast. Zresztą
    przesunięcie jest stałe, za każdym razem takie samo. Nie każcie mi
    jednak robić takiej tabelki dla Tamrona, bo mam dość. Tego zresztą też
    nie robiłbym, gdyby nie to, że się przyda na zajęcia.

    Ciekawostka - serie z mf są leciutko ciemniejsze. W exifach oczywiście
    to samo. Czyżby czasy inne? A może przesłona nieco mniejsza?

    Link:
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ostrzenie.
    jpg

    No i panie mądry (nie do Kuby to), gdzie ten niedziałający af w 450D? :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 2. Data: 2009-02-26 14:07:22
    Temat: Re: Jeszcze jedno porownanie af
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    A, jeszcze - zdjęcia ze statywu, żeby było mniej roboty z wyklejaniem
    cropów.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /zostałbym ateistą, ale boję się iść do piekła.../

  • 3. Data: 2009-02-26 14:25:13
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Janko Muzykant pisze:

    > Link:
    > http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/ostrzenie.
    jpg

    AF fazowy bardzo powtarzalny, może minimalnie słabsza ostrość niż dla AF
    na kontrast. AF na kontrast idealny i idealnie powtarzalny, co jest
    oczywiste i dziwne by było, gdyby było inaczej. Manualnie na matówce -
    mam lepszą powtarzalność, ale nie na C450D, więc się nie liczy.

    Janko - masz zepsuty aparat. Tyle ci powiem. Przecież on nie może tak
    robić! To Canon! :D

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.

  • 4. Data: 2009-02-26 14:30:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Paweł W. pisze:
> [...]
    > oczywiste i dziwne by było, gdyby było inaczej. Manualnie na matówce -
    > mam lepszą powtarzalność, ale nie na C450D, więc się nie liczy.

    Czyli jest tak jak gadam od dawna :)

    > Janko - masz zepsuty aparat. Tyle ci powiem. Przecież on nie może tak
    > robić! To Canon! :D

    Musi być zepsuty.
    No albo ja mam coś ze wzrokiem i się mylę, zawsze w przeciwfazie :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /z wyjątkiem wiązania krawata potrafię wszystko/

  • 5. Data: 2009-02-26 14:38:11
    Od: j...@a...at

    On 26 Feb., 15:06, Janko Muzykant <j...@w...pl> wrote:
> [...]
    enie.jpg

    > No i panie mądry (nie do Kuby to), gdzie ten niedziałający af w 450D? :)

    jezeli w ten sposob testujesz AF to lepiej daj sobie spokoj

    wielokrotnie pisalem , ze na czarna kreske na bialym tle jeszcze jako
    tako lapie.

    I to jest blad tej metody , raz ze ma malo wspolnego z warunkami
    realnymi gdyz na taki kontrast ostrzy sie b rzadko , a dwa , ze na
    tak kontrastowy obraz jest w stanie wyostrzy dobrze.
    jak a jest ta sigma jasna ?
    jesli 5,6 to jest to akurat zakres ze GO zaczyna wyraznie kompensowac
    bledy AF - czyli na oko nic nie mozna powiedziec.

    Jako nauczyciel fotografii powinenes sie postarac o bardziej rzetelna
    metode niz na oko.

    tez mialem na c450d ostre zdjecia drutow telegraficznych.

    ale juz a twarz ludzka ostrzyl o pol metra za krotko.

    jesli masz ochote to zrob taki test :
    wez kilka tablic testowych o roznym kontrascie pomiedzy tlem a
    znakiem
    np niech to bedzie szachownica jasno szara , ciemniejsza itd itp az
    do szarnej i pomierz granice czulosci od ktorej zaczyna reagowac. Ale
    jesli oceniasz na oko to przyloz przynajmniej jakas miarke aby ocenic
    gdzie ostrzy AF.

    Takie pomiary i testy na oko sa d.d. - owszem dla amatorszczyka
    wystraczaja.

    no nie roszczarowales mnie , myslalem ze sie czegos dowiem a tu nic
    taka wtopa .
    zanizasz poziom grupy ostatno i to mocno.

  • 6. Data: 2009-02-26 14:43:08
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

> [...]
    > na kontrast, ręcznie na lcd.
    > 450D plus Sigma 70-300 na 100mm, otwarta, 1/640 (manual), 100 iso,

    Jaka czesc kadru stanowi ten wycinek? <> 1/6?

> [...]
    > wydawały się być ostre.
    > Użyłem specjalnie Sigmy, bo jest znana ze swej niedokładności (i gdzie

    No przyznaje, ze czarne kreski na bialym tle potrafi
    dosc dobrze ustawic ;) Co nize oznacza, ze Af jest ok -
    po prostu test jest tendencyjny ;)

  • 7. Data: 2009-02-26 14:47:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    j...@a...at pisze:
> [...]
    > jesli 5,6 to jest to akurat zakres ze GO zaczyna wyraznie kompensowac
    > bledy AF - czyli na oko nic nie mozna powiedziec.

    Zgadnij jaka była przysłona. Konkurs jest trudny, wymaga umiejętności
    czytania liter, ale da się wygrać.

> [...]
    > no nie roszczarowales mnie , myslalem ze sie czegos dowiem a tu nic
    > taka wtopa .
    > zanizasz poziom grupy ostatno i to mocno.

    No, puść jeszcze bąka na koniec.

    A następnego testu robić nie będę, bo wystarczy, że powiem, iż wynik
    będzie ten sam. Poza tym wykonywałem te testy w praktyce tysiące razy, o
    czym można się przekonać np. tu:
    http://www.deltim.com.pl/
    albo tu:
    http://www.ergo.net.pl/
    albo w dziesiątkach innych miejsc, nawet nie wiem gdzie.

    PS. Kiedy znowu zmienisz ksywę? :)

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /lubię ciszę i spokój; marzę o małym domku pomiędzy cmentarzem, a kostnicą/

  • 8. Data: 2009-02-26 14:53:28
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jakub Jewuła pisze:
    > Jaka czesc kadru stanowi ten wycinek? <> 1/6?

    400x480 z 4272x2848.
    No sorry, nie będę robił 240-to megowego obrazka.

    > No przyznaje, ze czarne kreski na bialym tle potrafi
    > dosc dobrze ustawic ;) Co nize oznacza, ze Af jest ok -
    > po prostu test jest tendencyjny ;)

    Inne wzorki też trawi. Jak by się mylił, to bym robił duble przy
    wyjeździe na zdjęcia kilkaset kilometrów.
    Po prostu od czasów 40/400D canon robi dobry af (ale dobry tylko na
    środkowym punkcie, przynajmniej w trzycyfrowcach). Natomiast trzeba się
    tym nauczyć posługiwać, tzn. nieco mu pomagać przekadrując z lekka w
    niektórych sytuacjach (niski kontrast, ciemno). Najważniejsze, że
    wiadomo, czy sobie poradzi, czy nie jeszcze przed zrobieniem zdjęcia.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl
    /lubię te igrzyska różne, zawsze kibicuję na Trynidad i Tobago czy jakoś
    tak/

  • 9. Data: 2009-02-26 15:17:32
    Od: "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl>

    > 400x480 z 4272x2848.
    > No sorry, nie będę robił 240-to megowego obrazka.

    Lyknij relanium ;)
    Nie prosilem o caly kadr, tylko pytalem jaki to wycinek...

  • 10. Data: 2009-02-26 15:19:24
    Od: j...@a...at

> [...]
    > tym nauczyć posługiwać, tzn. nieco mu pomagać przekadrując z lekka w
    > niektórych sytuacjach (niski kontrast, ciemno).

    otoz sa doswaidczenia inne .
    ze af w tych tanich c funkcjonuje jednak pewniej na bocznych
    sensorach a dlatego, ze ich kierunek jest znany.
    warunek nalezy ustawic aparat tak aby sensor byl prostopadle do
    jakiegos charakterystycznego elementu w jego obszarze - wtedy stwarza
    sie sensorowi w miare optymlne warunki.
    poniewaz sensor krzyzowy to dwa prostopadle sensory wiec nie ma
    pewnosci , ktory zareaguje na element celu i nie wiadomo jak ustawic
    aparat zeby sensor byl prostopadle do tego charakterystycznego
    elementu.

    Z tego powodu wyzsza trafnosc udaje sie specom uzyskac na sensorze
    bocznym ustawionym prostopadle i przekadrowaniu.

    Praktyka zgodna z teoria.

    XXX