  • Data: 2009-09-12 20:41:19
    Temat: Re: [PC] padł mi dysk
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > Kto ich tam tam wie - moze i faktycznie lozyska maja np 15tys
    > godzin trwalosci, co daje 4 lata po 12h dziennie i 6 dni
    > w tygodniu, lub niecale 2 lata w serwerze.

    Dyski mają podawany MTBF, z którego wynika, że to powinny być
    raczej dziesiątki lat. Ale tutaj teza jest inna, że niby muszą
    co jakiś czas odpoczywać. To w tym miejscu jest bzdura. Tania
    wiertarka może mieć takie zalecenie, że po dziesięciu minutach
    pracy powinna drugie dziesięć odpocząć, bo się grzeje. Z dyskiem
    jest inaczej. Parametry pracy stabilizują mu się po kilkudziesięciu
    minutach i dalej jest mu wszystko jedno, czy kręci się dwie godziny
    czy dwa miesiące. Z takim tylko zastrzeżeniem, że im mniej stresów
    związanych z rozgrzewaniem się, tym dla niego lepiej.

    > Ale to jednak musi byc bzdura - nowe dyski - kto wie, ale stare
    > na pewno tak czesto nie padaly. No chyba ze ta seria IBM..

    Też nie. Gwarancja udzielana jest na minimum trzy lata, w tym czasie
    nie powinno zepsuć się więcej niż założony niewielki odsetek. Jak
    w końcu dowiozę do serwisu ten, który jeździ ze mną już pół roku,
    to zapytam jaki procent wymieniają.

    > Kto ich tam wie - pamietam drukarki ktore mialy "do 100 stron
    > miesiecznie". Dziwne ograniczenie .. ale gwarancja wszystko tlumaczy.

    W drukarkach to ma sens. "Do 100 stron miesięcznie", to informacja
    dla kogoś, kto ma takie mniej więcej potrzeby (a takich jest wielu).
    Wie, że za drukarkę nie przepłaca i nie kupuje czegoś, co nie jest mu
    potrzebne. Czyli że zużycie techniczne będzie postępowało w podobnym
    tempie, co zużycie moralne. A po trzech latach bez żalu można wyrzycić
    urządzenie do śmieci^Wkontenera na niebezpieczny dla środowiska sprzęt.

    > Pytanie co by bylo w dyskach .. marketing dobrze wyliczyl zalozenia
    > projektowe ale zapomnial dac notki.

    W drukarkach -- tak (bo zapotrzebowanie na trwałość i wydajność jest
    bardzo różne). Ale dyski dzisiaj mają być niezawodne i już. Wszystkie.

    > Zreszta czasy sie zmienily, nie ma juz IDE tzn PATA, nie ma SCSI :-)

    Ależ skąd, oba typy cały czas są w sprzedaży.

    --
    Jarek