    Date: Tue, 12 Oct 2010 23:25:32 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Ośrodek doskonalenia jazdy na południu

    > Em... Ale to chyba zdrowiej będzie robić na jakimś (dużym) placu, a nie na
    > drodze, nie? Mnie chodzi właśnie o to, żeby dopaść siakąś szkołę, co mi na
    > wielkim placu (bez groźby rozwalenia auta!) pokaże co robić żeby samochodu
    > (przede wszystkim) nie wprowadzić w poślizg, a jak już się "uda" ślizgnąć
    > to jak na to reagować.

    I bardzo dobrze kombinujesz.
    Idź do którejś z polecanych szkół.
    Tam instruktorzy będą, w takich przypadkach jak Twój, doświadczeni
    bardziej niż ktokolwiek tutaj i pokażą Ci co i jak.

    Samodzielnie trudne jest nawet znalezienie odpowiedniego miejsca do
    ćwiczeń, a zorganizowanie sobie odpowiednich ćwiczeń też nie jest takie
    trywialne.
    A tak pójdziesz do szkoły i wcale nie za kosmiczne pieniądze dostaniesz
    obsługę która wszystko za Ciebie zorganizuje, zrobi i pokaże.

    > Nawet jak warunki będą chorobliwie śliskie, IMO
    > lepiej uczyć się na jakiejś lodowej masakrze, bo (taki dziwny tok
    > rozumowania) jak się w ekstremalnych warunkach nauczę, to w lżejszych
    > będzie tylko łatwiej. Chyba, że jestem w błędzie to podwijam ogon i brnę
    > dalej przez wątek.

    Co do warunków, to akurat lodowa masakra są to proste warunki - właśnie
    dlatego dobre do stawiania pierwszych kroków. Wszystko dzieje się tak
    powoli, że można łatwo poznawać reakcje samochodu.

    Najtrudniej opanować poślizg samochodu na suchym, przyczepnym asfalcie,
    bo reakcje samochodu są bardzo szybkie, do tego trudniejsze do
    przewidzenia, bo obciążone dodatkowymi efektami które na śliskim
    występują w dużo mniejszym stopniu (np. przechyły nadwozia).

    O ile opanować poślizg na lodzie jest stosunkowo łatwo, to zrobić to
    samo na przyczepnej nawierzchni jest już trudno.