-
Data: 2017-08-12 10:55:41
Temat: Re: Osobowy diesel w PRL
Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2017-08-12 o 08:27, Wiesiaczek pisze:
>>>>>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
>>>>>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
>>>>>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
>>>>>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare
>>>>>>>>> rowne ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a
>>>>>>>>> ON nie ?
>>>>>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a
>>>>>>>>> panstwowych duzo.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> -eksport benzyny ?
>>>>>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
>>>>>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
>>>>>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
>>>>>>>>> paliwa zabraklo ?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne,
>>>>>>>>> ale czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
>>>>>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie
>>>>>>>> chciały.
>>>>>>>
>>>>>>> Zupełnie z innego powodu.
>>>>>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja
>>>>>>> benzyniaków dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze,
>>>>>>> tak samo zresztą, jak i dzisiaj.
>>>>>>
>>>>>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
>>>>>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
>>>>>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
>>>>>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
>>>>>
>>>>> Mało pamiętasz :)
>>>>> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
>>>>> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej
>>>>> cześci wątku), oraz Starami 28 (inne również).
>>>>> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
>>>>> transportu w Polsce.
>>>>
>>>> W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
>>>> Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
>>>> Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
>>>> silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
>>>> I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.
>>>
>>> Ja pracowałem w firmie transportowej od 1975 roku i Star 28 był
>>> jednak tym filarem.
>>
>> W latach siedemdziesiątych i firmie wożącej towar na miejscu
>> mógł być. Ile samochodów miała ta firma w tej zajezdni/bazie
>> gdzie pracowałeś?
>
> OK. 200, z czego właśnie większość to Stary 28. Było też trochę Żuków,
> Nys, chyba ze cztery Jelcze.
No to faktycznie uważasz te stary za filar.
>>> Co więcej, byłem wtedy elektrykiem samochodowym i możesz być pewien,
>>> że w trakcie jazdy ładowały się obydwa akumulatory (połączone wtedy
>>> równolegle), choć faktycznie rozruch był z dwóch połączonych szeregowo.
>>> Przekaźnik od tego systemu był zaś pod/za siedzeniem dysponenta
>>> (pasażera). :)
>>
>> A jak przekaźnik się zepsuł to nowego nie było i kierowca robił to
>> co opisałem. A to były czasy że wielu rzeczy nie było w sklepach.
>
> Bez żartów:)
> To był specjalny przełącznik, dosyć spora konstrukcja i sprzedawanie go
> w sklepach byłoby zabawne. Do Syreny, Warszawy i wielu innych po prostu
> nie był potrzebny.:)
> Na bazie, gdzie pracowałem, były sprowadzane wprost do magazynu części i
> po problemie.
> Zamiana akumulatorów mogła się zdarzyć w wypadku awarii na całkowitym
> odludziu, ale o takim przypadku nie słyszałem:)
Brakowało towarów deficytowych jak akumulatory i towarów rzadkich
(jak ten przełącznik) który występował tylko w jednym modelu jednej
marki.
Ale skoro mieliście setkę czy więcej tych starów to może mieliście
szansę na zdobycie tego u producenta. W firmach gdzie były pojedyncze
egzemplarze (w mojej na ponad 200 sprzętów były tylko 3) były
nieosiągalne i kierowcy mieli zabawę z akumulatorami.
>>> Oczywiście nie muszę wyjaśniać zalet stosowania napięcia 24V do
>>> rozruchu?
>>
>> Nie musisz.
>>
>>>> O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
>>>> akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
>>>> przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
>>>> Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
>>>> W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
>>>> a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
>>>> sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
>>>>
>>>>>>> Nie siej propagandy.Bzdury piszesz.
>>>>>>
>>>>>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
>>>>>> Miały też od Starów większą ładowność.
>>>>>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
>>>>>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
>>>>>> takich udogodnień nie miał.
>>>>>
>>>>> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
>>>>> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i
>>>>> system napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach
>>>>> jako samochodu liniowego.
>>>>> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako
>>>>> samochód zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
>>>>
>>>> Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
>>>> Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
>>>> zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
>>>> ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
>>>> wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
>>>> Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
>>>> Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
>>>> To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?
>>>
>>> Byłem właśnie w okręgu warszawskim. Batalion zaopatrzenia miał
>>> właśnie (tak jak wcześniej pisałem), Stary 29. I to było wystarczające.
>>> W jednostce, gdzie służyłem, podstawą były Stary 66, na których było
>>> zainstalowane oprzyrządowanie bojowe, w moim przypadku aparatura
>>> łączności i zasilania.
>>
>> U mnie mieli dwa terenowe z warsztatami na kółkach. Ale zaopatrzenie
>> to trzeba było wozić benzyniakami na gaźniku z napędzaną
>> jedną osią. Znajdź takich co byli w artylerii i spytaj jak
>> wyglądało dostarczenie amunicji działom rozłożonym na poligonie
>> przy kiepskiej pogodzie.
>
> Nie znam nikogo z artylerii, ale wiem, ze takie były realia.
> Nie zdziwiło by mnie też, gdyby amunicję zdarzało się dowozić furmanką.
> Stary 66 były znacznie droższe i sądzę, że po prostu ich nie wystarczało
> do wszystkich zastosowań. W końcu jest jakaś sensowna ilość samochodów,
> które można wyprodukować w ciągu roku i tego nawet najlepszy (ha ha :) -
> obecny) ustrój nie przeskoczy.
Realia były takie że na poligonach albo przeładowywano samochody
na drodze albo były wyciągane przez sprzęt na gąsienicach.
Zależało od inteligencji i trzeźwości oficerów.
> Zresztą obecnie też widuję na ulicach (rzadko) samochody wojskowe z
> napędem na jedną oś. Po co im to? Nie wiem.
Do wożenia po drogach utwardzonych. Mają też terenowe i to więcej
niż kiedyś. Na wypadek wojny mają tez spory wybór terenowych
do zmobilizowania. Kiedyś było tego mniej w firmach.
Pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
- 12.08.17 11:29 J.F.
- 12.08.17 15:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 20:53 RadoslawF
- 12.08.17 21:02 RadoslawF
- 13.08.17 13:21 Wiesiaczek
- 13.08.17 14:51 RadoslawF
- 13.08.17 16:37 Wiesiaczek
- 13.08.17 16:46 Robert Wańkowski
- 13.08.17 20:37 RadoslawF
- 13.08.17 20:56 Adam
- 13.08.17 22:54 cef
- 13.08.17 23:26 Tomasz Stiller
- 14.08.17 07:59 Wiesiaczek
- 14.08.17 08:55 viktorius
- 14.08.17 10:59 cef
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- Akumulator do Hyundai
- Rambo 2024. Co z radio-stopem
- Pijani kierowcy
- "Chciałem zamówić kurs tym"
- Windykatorzy ścigają spadkobierców z mandat nieboszczyka za przekroczenie prędkości???
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
Najnowsze wątki
- 2024-12-04 Warszawa => Architekt rozwiązań (doświadczenie w obszarze Java, AWS
- 2024-12-04 Czy policjantów należy ROZBROIĆ?
- 2024-12-03 Tymoteusz Sz.
- 2024-12-03 Re: Prezydent ułaskawia: Prezydent USA Biden (D) ułaskawia syna własnego
- 2024-12-03 Re: Tani dodatkowy sim do smartwacha
- 2024-12-03 Wróblewo => Analityk finansowy <=
- 2024-12-03 Praktyczny test GPS...
- 2024-12-02 Tak się sprzedają elektryczne woldzwageny ;-)
- 2024-12-02 Akumulator do Hyundai
- 2024-12-02 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-12-02 Poznań => Technical Artist <=
- 2024-12-02 Bieruń => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2024-12-02 Kraków => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2024-12-02 Chrzanów => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2024-12-02 Białystok => Delphi Programmer <=