-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
Date: Sat, 12 Aug 2017 10:55:41 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 158
Message-ID: <ommfql$2h4$1@node2.news.atman.pl>
References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
<1glznmeciff15$.16mvs8a7h40ae.dlg@40tude.net>
<omg0e1$g8o$1@node1.news.atman.pl> <omg1bo$qfg$1@news.agh.edu.pl>
<omg33e$idu$1@node1.news.atman.pl>
<598c2fce$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
<omhvs2$nrp$1@news.agh.edu.pl>
<598c8beb$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
<omik37$gvi$1@node2.news.atman.pl> <omjhbr$t9t$1@node1.news.atman.pl>
<omjsc8$lmg$1@node2.news.atman.pl> <omkmn0$egi$1@node2.news.atman.pl>
<omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl> <oml05j$cme$1@node1.news.atman.pl>
<oml205$p13$1@node2.news.atman.pl> <omm75e$q7p$1@node2.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: ip-46-21-210-209.nette.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1502528149 2596 46.21.210.209 (12 Aug 2017 08:55:49 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sat, 12 Aug 2017 08:55:49 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.2.1
In-Reply-To: <omm75e$q7p$1@node2.news.atman.pl>
Content-Language: pl
X-Antivirus: Avast (VPS 170811-8, 2017-08-11), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612748
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2017-08-12 o 08:27, Wiesiaczek pisze:
>>>>>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
>>>>>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
>>>>>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
>>>>>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare
>>>>>>>>> rowne ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a
>>>>>>>>> ON nie ?
>>>>>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a
>>>>>>>>> panstwowych duzo.
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> -eksport benzyny ?
>>>>>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
>>>>>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
>>>>>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
>>>>>>>>> paliwa zabraklo ?
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne,
>>>>>>>>> ale czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
>>>>>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie
>>>>>>>> chciały.
>>>>>>>
>>>>>>> Zupełnie z innego powodu.
>>>>>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja
>>>>>>> benzyniaków dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze,
>>>>>>> tak samo zresztą, jak i dzisiaj.
>>>>>>
>>>>>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
>>>>>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
>>>>>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
>>>>>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
>>>>>
>>>>> Mało pamiętasz :)
>>>>> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
>>>>> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej
>>>>> cześci wątku), oraz Starami 28 (inne również).
>>>>> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
>>>>> transportu w Polsce.
>>>>
>>>> W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
>>>> Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
>>>> Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
>>>> silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
>>>> I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.
>>>
>>> Ja pracowałem w firmie transportowej od 1975 roku i Star 28 był
>>> jednak tym filarem.
>>
>> W latach siedemdziesiątych i firmie wożącej towar na miejscu
>> mógł być. Ile samochodów miała ta firma w tej zajezdni/bazie
>> gdzie pracowałeś?
>
> OK. 200, z czego właśnie większość to Stary 28. Było też trochę Żuków,
> Nys, chyba ze cztery Jelcze.
No to faktycznie uważasz te stary za filar.
>>> Co więcej, byłem wtedy elektrykiem samochodowym i możesz być pewien,
>>> że w trakcie jazdy ładowały się obydwa akumulatory (połączone wtedy
>>> równolegle), choć faktycznie rozruch był z dwóch połączonych szeregowo.
>>> Przekaźnik od tego systemu był zaś pod/za siedzeniem dysponenta
>>> (pasażera). :)
>>
>> A jak przekaźnik się zepsuł to nowego nie było i kierowca robił to
>> co opisałem. A to były czasy że wielu rzeczy nie było w sklepach.
>
> Bez żartów:)
> To był specjalny przełącznik, dosyć spora konstrukcja i sprzedawanie go
> w sklepach byłoby zabawne. Do Syreny, Warszawy i wielu innych po prostu
> nie był potrzebny.:)
> Na bazie, gdzie pracowałem, były sprowadzane wprost do magazynu części i
> po problemie.
> Zamiana akumulatorów mogła się zdarzyć w wypadku awarii na całkowitym
> odludziu, ale o takim przypadku nie słyszałem:)
Brakowało towarów deficytowych jak akumulatory i towarów rzadkich
(jak ten przełącznik) który występował tylko w jednym modelu jednej
marki.
Ale skoro mieliście setkę czy więcej tych starów to może mieliście
szansę na zdobycie tego u producenta. W firmach gdzie były pojedyncze
egzemplarze (w mojej na ponad 200 sprzętów były tylko 3) były
nieosiągalne i kierowcy mieli zabawę z akumulatorami.
>>> Oczywiście nie muszę wyjaśniać zalet stosowania napięcia 24V do
>>> rozruchu?
>>
>> Nie musisz.
>>
>>>> O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
>>>> akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
>>>> przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
>>>> Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
>>>> W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
>>>> a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
>>>> sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
>>>>
>>>>>>> Nie siej propagandy.Bzdury piszesz.
>>>>>>
>>>>>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
>>>>>> Miały też od Starów większą ładowność.
>>>>>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
>>>>>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
>>>>>> takich udogodnień nie miał.
>>>>>
>>>>> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
>>>>> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i
>>>>> system napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach
>>>>> jako samochodu liniowego.
>>>>> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako
>>>>> samochód zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
>>>>
>>>> Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
>>>> Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
>>>> zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
>>>> ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
>>>> wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
>>>> Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
>>>> Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
>>>> To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?
>>>
>>> Byłem właśnie w okręgu warszawskim. Batalion zaopatrzenia miał
>>> właśnie (tak jak wcześniej pisałem), Stary 29. I to było wystarczające.
>>> W jednostce, gdzie służyłem, podstawą były Stary 66, na których było
>>> zainstalowane oprzyrządowanie bojowe, w moim przypadku aparatura
>>> łączności i zasilania.
>>
>> U mnie mieli dwa terenowe z warsztatami na kółkach. Ale zaopatrzenie
>> to trzeba było wozić benzyniakami na gaźniku z napędzaną
>> jedną osią. Znajdź takich co byli w artylerii i spytaj jak
>> wyglądało dostarczenie amunicji działom rozłożonym na poligonie
>> przy kiepskiej pogodzie.
>
> Nie znam nikogo z artylerii, ale wiem, ze takie były realia.
> Nie zdziwiło by mnie też, gdyby amunicję zdarzało się dowozić furmanką.
> Stary 66 były znacznie droższe i sądzę, że po prostu ich nie wystarczało
> do wszystkich zastosowań. W końcu jest jakaś sensowna ilość samochodów,
> które można wyprodukować w ciągu roku i tego nawet najlepszy (ha ha :) -
> obecny) ustrój nie przeskoczy.
Realia były takie że na poligonach albo przeładowywano samochody
na drodze albo były wyciągane przez sprzęt na gąsienicach.
Zależało od inteligencji i trzeźwości oficerów.
> Zresztą obecnie też widuję na ulicach (rzadko) samochody wojskowe z
> napędem na jedną oś. Po co im to? Nie wiem.
Do wożenia po drogach utwardzonych. Mają też terenowe i to więcej
niż kiedyś. Na wypadek wojny mają tez spory wybór terenowych
do zmobilizowania. Kiedyś było tego mniej w firmach.
Pozdrawiam
Następne wpisy z tego wątku
- 12.08.17 11:29 J.F.
- 12.08.17 15:27 Wiesiaczek
- 12.08.17 20:53 RadoslawF
- 12.08.17 21:02 RadoslawF
- 13.08.17 13:21 Wiesiaczek
- 13.08.17 14:51 RadoslawF
- 13.08.17 16:37 Wiesiaczek
- 13.08.17 16:46 Robert Wańkowski
- 13.08.17 20:37 RadoslawF
- 13.08.17 20:56 Adam
- 13.08.17 22:54 cef
- 13.08.17 23:26 Tomasz Stiller
- 14.08.17 07:59 Wiesiaczek
- 14.08.17 08:55 viktorius
- 14.08.17 10:59 cef
Najnowsze wątki z tej grupy
- Tak wiem.... To oczywiste ale jak oni dzisiaj dziadują na materiale
- Echhhhhh. Marzy mi się SWAP Audi A2 z 1.8 T ;-)
- Dyrektor Toyoty miał rację. Elektryki to ślepa uliczka
- spalinki
- Odśnieżanie samochodu(1)
- wpadłem kołem w dziurę nocusz zdarza się
- Nigdy
- Odśnieżanie samochodu
- PV teraz
- Czy chodzenie jest ekologiczne?
- skurwiałe miasto
- e-paper
- Ściemniacze na parkingach
- kilka pytań o klimę
- genialny pomysł
Najnowsze wątki
- 2025-03-02 Tusk idzie na rekord deportacji po 1989 [Będzie popyt na prawników]
- 2025-03-01 Obywatel telefonuje 112 lub 986
- 2025-03-01 detektyw (?) Rutkowski działał jako prasa
- 2025-03-01 "Policjant został ujęty obywatelsko..."
- 2025-03-01 zatrzymanie zbyszka maja
- 2025-03-01 Warszawa => Expert Recruiter 360 <=
- 2025-03-01 Chrzanów => NodeJS Developer <=
- 2025-03-01 Warszawa => Gen AI Engineer <=
- 2025-03-01 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-01 Kraków => Technical Team Leader (Clojure, Java) <=
- 2025-03-01 Zrobił TV OLED z TV LCD
- 2025-03-01 Gdynia => Sales Executive / KAM <=
- 2025-03-01 Błonie => Sales Specialist <=
- 2025-03-01 Ryga => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i Kad
- 2025-03-01 Żerniki => Dyspozytor Międzynarodowy <=