eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOsobowy diesel w PRLRe: Osobowy diesel w PRL
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Date: Sat, 12 Aug 2017 10:55:41 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 158
    Message-ID: <ommfql$2h4$1@node2.news.atman.pl>
    References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    <1glznmeciff15$.16mvs8a7h40ae.dlg@40tude.net>
    <omg0e1$g8o$1@node1.news.atman.pl> <omg1bo$qfg$1@news.agh.edu.pl>
    <omg33e$idu$1@node1.news.atman.pl>
    <598c2fce$0$15198$65785112@news.neostrada.pl>
    <omhvs2$nrp$1@news.agh.edu.pl>
    <598c8beb$0$5142$65785112@news.neostrada.pl>
    <omik37$gvi$1@node2.news.atman.pl> <omjhbr$t9t$1@node1.news.atman.pl>
    <omjsc8$lmg$1@node2.news.atman.pl> <omkmn0$egi$1@node2.news.atman.pl>
    <omkqlh$77j$1@node1.news.atman.pl> <oml05j$cme$1@node1.news.atman.pl>
    <oml205$p13$1@node2.news.atman.pl> <omm75e$q7p$1@node2.news.atman.pl>
    NNTP-Posting-Host: ip-46-21-210-209.nette.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node2.news.atman.pl 1502528149 2596 46.21.210.209 (12 Aug 2017 08:55:49 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 12 Aug 2017 08:55:49 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.2.1
    In-Reply-To: <omm75e$q7p$1@node2.news.atman.pl>
    Content-Language: pl
    X-Antivirus: Avast (VPS 170811-8, 2017-08-11), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612748
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-08-12 o 08:27, Wiesiaczek pisze:

    >>>>>>>>>>>> Między rokiem 86 a 90 osobiście kartek na ON używałem.
    >>>>>>>>>>>> Jakich lat dotyczy twoje "właśnie nie"?
    >>>>>>>>>
    >>>>>>>>>> Wszystkie wygooglane źródła mówią, że na ropę kartek nie było.
    >>>>>>>>>> A kartki na benzynę skasowano 1 stycznia 1989.
    >>>>>>>>>
    >>>>>>>>> A tak swoja droga ... co mysmy z ta benzyna robili ?
    >>>>>>>>> Bo inne zrodla mowia, ze z destylacji ropy powstaja w miare
    >>>>>>>>> rowne ilosci ON i benzyny ... to czemu benzyny nagle brakuje a
    >>>>>>>>> ON nie ?
    >>>>>>>>> Przeciez za PRL tych prywatnych samochodow bylo malo, a
    >>>>>>>>> panstwowych duzo.
    >>>>>>>>>
    >>>>>>>>> -eksport benzyny ?
    >>>>>>>>> -tych panstwowych ciezarowek tez bylo malo ?
    >>>>>>>>> -do nich to ON importowalismy ?
    >>>>>>>>> -maluch rzeczywiscie zmotoryzowal spoleczenstwo ... i rubli na
    >>>>>>>>> paliwa zabraklo ?
    >>>>>>>>>
    >>>>>>>>> Zenek nam pewnie zaraz napisze o tych ciezarowkach na benzyne,
    >>>>>>>>> ale czy w 1980 lub 1985 naprawde bylo ich tak duzo ?
    >>>>>>>>
    >>>>>>>> Trochę ich było, stara na benzynę (29) przestali produkować w 83r.
    >>>>>>>> Fakt że szedł głównie do wojska bo firmy takiego zabytka nie
    >>>>>>>> chciały.
    >>>>>>>
    >>>>>>> Zupełnie z innego powodu.
    >>>>>>> Benzynowy był bardziej niezawodny zimą i stąd produkcja
    >>>>>>> benzyniaków dla wojska. Tam koszty paliwa nie były najważniejsze,
    >>>>>>> tak samo zresztą, jak i dzisiaj.
    >>>>>>
    >>>>>> Ale wojsko dostawało tez dizle.
    >>>>>> Pamiętam Stara 28 który dla armii był tak nowoczesny że nie
    >>>>>> wolno było nim jeździć. Chwile później w państwowej firmie
    >>>>>> na takiego stara kierowcy trafiali za karę.
    >>>>>
    >>>>> Mało pamiętasz :)
    >>>>> Ja w tamtych czasach pracowałem w bazie transportowej i miałem do
    >>>>> czynienia właśnie z Żukami benzynowymi (zabrałem głos w innej
    >>>>> cześci wątku), oraz Starami 28 (inne również).
    >>>>> Star 28 był na tamte czasy całkiem udaną konstrukcją i był filarem
    >>>>> transportu w Polsce.
    >>>>
    >>>> W firmie transportowej pracowałem od 86 do 90 roku.
    >>>> Star 28 nie był filarem transportu, był konstrukcją przejściową.
    >>>> Instalacja elektryczna na 12V jak w Starze 29 ale rozruch
    >>>> silnika z 24V więc dali dwa akumulatory.
    >>>> I całość tak sprytnie podłączyli że ładował się tylko jeden.
    >>>
    >>> Ja pracowałem w firmie transportowej od 1975 roku i Star 28 był
    >>> jednak tym filarem.
    >>
    >> W latach siedemdziesiątych i firmie wożącej towar na miejscu
    >> mógł być. Ile samochodów miała ta firma w tej zajezdni/bazie
    >> gdzie pracowałeś?
    >
    > OK. 200, z czego właśnie większość to Stary 28. Było też trochę Żuków,
    > Nys, chyba ze cztery Jelcze.

    No to faktycznie uważasz te stary za filar.

    >>> Co więcej, byłem wtedy elektrykiem samochodowym i możesz być pewien,
    >>> że w trakcie jazdy ładowały się obydwa akumulatory (połączone wtedy
    >>> równolegle), choć faktycznie rozruch był z dwóch połączonych szeregowo.
    >>> Przekaźnik od tego systemu był zaś pod/za siedzeniem dysponenta
    >>> (pasażera). :)
    >>
    >> A jak przekaźnik się zepsuł to nowego nie było i kierowca robił to
    >> co opisałem. A to były czasy że wielu rzeczy nie było w sklepach.
    >
    > Bez żartów:)
    > To był specjalny przełącznik, dosyć spora konstrukcja i sprzedawanie go
    > w sklepach byłoby zabawne. Do Syreny, Warszawy i wielu innych po prostu
    > nie był potrzebny.:)
    > Na bazie, gdzie pracowałem, były sprowadzane wprost do magazynu części i
    > po problemie.
    > Zamiana akumulatorów mogła się zdarzyć w wypadku awarii na całkowitym
    > odludziu, ale o takim przypadku nie słyszałem:)

    Brakowało towarów deficytowych jak akumulatory i towarów rzadkich
    (jak ten przełącznik) który występował tylko w jednym modelu jednej
    marki.
    Ale skoro mieliście setkę czy więcej tych starów to może mieliście
    szansę na zdobycie tego u producenta. W firmach gdzie były pojedyncze
    egzemplarze (w mojej na ponad 200 sprzętów były tylko 3) były
    nieosiągalne i kierowcy mieli zabawę z akumulatorami.

    >>> Oczywiście nie muszę wyjaśniać zalet stosowania napięcia 24V do
    >>> rozruchu?
    >>
    >> Nie musisz.
    >>
    >>>> O ile kierowcy dwu skrzyniowców radzili sobie częstą zamianą
    >>>> akumulatorów to trzeci ze zwyżką (podnośnik koszowy) kilka razy
    >>>> przylatywał po pomoc nie mogąc odpalić mając w górze kosz z ludźmi.
    >>>> Filarem w firmie gdzie pracowałem były Ziły 130 i Kamazy.
    >>>> W większości krajowych firm filarem były Jelcze, potem Ziły i Kamazy
    >>>> a jeszcze dalej Tatry i Liazy. Stary to mogły być filarem w latach
    >>>> sześćdziesiątych do rozpowszechnienia się Jelczy.
    >>>>
    >>>>>>> Nie siej propagandy.Bzdury piszesz.
    >>>>>>
    >>>>>> W firmach Jelcze jeździły cały rok, niezależnie od pogody.
    >>>>>> Miały też od Starów większą ładowność.
    >>>>>> O ile rozumiem że wojsku pasował Star 606 z uwagi na napęd
    >>>>>> na wszystkie trzy osie to Star 29 których mieli masę
    >>>>>> takich udogodnień nie miał.
    >>>>>
    >>>>> Star 66 był całkiem udanym samochodem terenowym i taki miałem w
    >>>>> drużynie. Oczywiście benzyna (można go było zapalić z korby) i
    >>>>> system napędów na wszystkie osie zdecydowały o jego zastosowaniach
    >>>>> jako samochodu liniowego.
    >>>>> Star 29 nie miał potrzeby bycia terenówką, ponieważ służył jako
    >>>>> samochód zaopatrzenia, transportu wewnętrznego etc.
    >>>>
    >>>> Problem że wojsko miało mało terenówek a sporo zwykłych starów 29.
    >>>> Batalion zaopatrzenia który teoretycznie na wypadek wojny miał
    >>>> zaopatrywać całą dywizję miał jeden w miarę terenowy samochód
    >>>> ze skrzynia ładunkową. Był to Kraz z fabrycznie zepsutym
    >>>> wspomaganiem kierownicy. Cała reszta skrzyniowych to były
    >>>> Stary 29 i jeden Star 28 (taki nowoczesny że miał zakaz wyjazdów).
    >>>> Z ciekawostek przyrodniczych na zetenie mieli Lublina i dwa Stary 25.
    >>>> To było w Okręgu Warszawskim, w innych było lepiej?
    >>>
    >>> Byłem właśnie w okręgu warszawskim. Batalion zaopatrzenia miał
    >>> właśnie (tak jak wcześniej pisałem), Stary 29. I to było wystarczające.
    >>> W jednostce, gdzie służyłem, podstawą były Stary 66, na których było
    >>> zainstalowane oprzyrządowanie bojowe, w moim przypadku aparatura
    >>> łączności i zasilania.
    >>
    >> U mnie mieli dwa terenowe z warsztatami na kółkach. Ale zaopatrzenie
    >> to trzeba było wozić benzyniakami na gaźniku z napędzaną
    >> jedną osią. Znajdź takich co byli w artylerii i spytaj jak
    >> wyglądało dostarczenie amunicji działom rozłożonym na poligonie
    >> przy kiepskiej pogodzie.
    >
    > Nie znam nikogo z artylerii, ale wiem, ze takie były realia.
    > Nie zdziwiło by mnie też, gdyby amunicję zdarzało się dowozić furmanką.
    > Stary 66 były znacznie droższe i sądzę, że po prostu ich nie wystarczało
    > do wszystkich zastosowań. W końcu jest jakaś sensowna ilość samochodów,
    > które można wyprodukować w ciągu roku i tego nawet najlepszy (ha ha :) -
    > obecny) ustrój nie przeskoczy.

    Realia były takie że na poligonach albo przeładowywano samochody
    na drodze albo były wyciągane przez sprzęt na gąsienicach.
    Zależało od inteligencji i trzeźwości oficerów.

    > Zresztą obecnie też widuję na ulicach (rzadko) samochody wojskowe z
    > napędem na jedną oś. Po co im to? Nie wiem.

    Do wożenia po drogach utwardzonych. Mają też terenowe i to więcej
    niż kiedyś. Na wypadek wojny mają tez spory wybór terenowych
    do zmobilizowania. Kiedyś było tego mniej w firmach.


    Pozdrawiam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: