eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyOsobowy diesel w PRLRe: Osobowy diesel w PRL
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.91.230.58.65!n
    ot-for-mail
    From: viktorius <v...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Osobowy diesel w PRL
    Date: Thu, 10 Aug 2017 13:25:07 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <omhfqj$3b9$1$viktoriu@news.chmurka.net>
    References: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 91.230.58.65
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Thu, 10 Aug 2017 11:25:07 +0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="viktoriu";
    posting-host="91.230.58.65"; logging-data="3433";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:45.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/45.8.0
    In-Reply-To: <598b6e6e$0$5158$65785112@news.neostrada.pl>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2612556
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2017-08-09 o 22:19, Marcin pisze:
    > Witam
    >
    > Czy ktoś wie co było przyczyną, że w PRL nie wyprodukowano polskiego
    > silnika diesla do samochodu osobowego? Czy to problem zbyt
    > skomplikowanej konstrukcji czy może braku odpowiednich materiałów? Z
    > tego co udało mi się na szybko ustalić to także w innych KDLach (Krajach
    > Demokracji Ludowej) nie były produkowane samochody osobowe z silnikami
    > diesla. A gdy FSO wypuściło krótką serię dużych fiatów z silnikami
    > diesla to były to silniki volkswagena. Pamiętam jakim pożądaniem było
    > auto z silnikiem diesla w latach 80 i jak łatwo można było kupić olej
    > napędowy w porównaniu do benzyny więc dlaczego w Polsce nie produkowano
    > takich aut?
    >

    Zaprojektowano i wyprodukowano, w małej ilości egzemplarzy.
    Ojciec był po koniec lat 70-tych w technikum samochodowym, pojechali na
    wycieczkę do Andorii, do Andrychowa.
    Po zakładzie jeździły duże fiaty z silnika diesla, własnej produkcji.
    Pojemności ojciec nie pamięta, ale na pewno nie były to ciężkie 4c90
    zaprojektowane jako zamiennik benzyniaka S-21 z żuków.

    Po cichu mówiono, że silnik jest dopracowany, tylko zielone światło w
    ministerstwie i można produkować. Klekotał zdrowo, komfort jazdy pewnie
    żaden, w tamtych czasach wszystkie klekotały głośniej lub ciszej.

    Ale wszyscy wiedzieli, że zielonego światła nie będzie. Cały ciężki
    sprzęt chodził na ropę. Operatorzy np. spychaczy byli rozliczani z
    zużytego paliwa. Jak zrobił swoje szybciej, a musiał wykazać, że
    pracował całą dniówkę, to niezużyte paliwo musiał z baku wylać. Jako, że
    nie było komu go sprzedać, to wylewali do rowów.
    Jakby się dało sprzedać, czyli mieć z tego jeszcze lewą kasę, to interes
    by kwitł, a polskiego fiata z dieslem na stacji by nie widziano.
    Te polskie duże fiaty z dieslem VW, to pewnie miały iść w 100% na
    eksport, ale jak to zawsze, zakombinowano i kilka na kraj puszczono.


    Że mieli kłopoty z pompami paliwa, to wiadomo. Do końca produkcji układ
    wtryskowy do 4c90 był produkcji czeskiej/czechosłowackiej. To normalne,
    ze nie wszystko da się produkować samemu, bo i po co.
    Obecnie producenci silników też korzystają z gotowych zestawów firm,
    które się w tym specjalizują: Bosch, Denso, Delphi, Siemens i inne.




    --
    viktorius

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: