  • Data: 2017-08-10 13:25:07
    Temat: Re: Osobowy diesel w PRL
    Od: viktorius <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2017-08-09 o 22:19, Marcin pisze:
    > Witam
    >
    > Czy ktoś wie co było przyczyną, że w PRL nie wyprodukowano polskiego
    > silnika diesla do samochodu osobowego? Czy to problem zbyt
    > skomplikowanej konstrukcji czy może braku odpowiednich materiałów? Z
    > tego co udało mi się na szybko ustalić to także w innych KDLach (Krajach
    > Demokracji Ludowej) nie były produkowane samochody osobowe z silnikami
    > diesla. A gdy FSO wypuściło krótką serię dużych fiatów z silnikami
    > diesla to były to silniki volkswagena. Pamiętam jakim pożądaniem było
    > auto z silnikiem diesla w latach 80 i jak łatwo można było kupić olej
> [...]

    Zaprojektowano i wyprodukowano, w małej ilości egzemplarzy.
    Ojciec był po koniec lat 70-tych w technikum samochodowym, pojechali na
    wycieczkę do Andorii, do Andrychowa.
    Po zakładzie jeździły duże fiaty z silnika diesla, własnej produkcji.
    Pojemności ojciec nie pamięta, ale na pewno nie były to ciężkie 4c90
    zaprojektowane jako zamiennik benzyniaka S-21 z żuków.

    Po cichu mówiono, że silnik jest dopracowany, tylko zielone światło w
    ministerstwie i można produkować. Klekotał zdrowo, komfort jazdy pewnie
    żaden, w tamtych czasach wszystkie klekotały głośniej lub ciszej.

    Ale wszyscy wiedzieli, że zielonego światła nie będzie. Cały ciężki
    sprzęt chodził na ropę. Operatorzy np. spychaczy byli rozliczani z
    zużytego paliwa. Jak zrobił swoje szybciej, a musiał wykazać, że
    pracował całą dniówkę, to niezużyte paliwo musiał z baku wylać. Jako, że
    nie było komu go sprzedać, to wylewali do rowów.
    Jakby się dało sprzedać, czyli mieć z tego jeszcze lewą kasę, to interes
    by kwitł, a polskiego fiata z dieslem na stacji by nie widziano.
    Te polskie duże fiaty z dieslem VW, to pewnie miały iść w 100% na
    eksport, ale jak to zawsze, zakombinowano i kilka na kraj puszczono.

    Że mieli kłopoty z pompami paliwa, to wiadomo. Do końca produkcji układ
    wtryskowy do 4c90 był produkcji czeskiej/czechosłowackiej. To normalne,
    ze nie wszystko da się produkować samemu, bo i po co.
    Obecnie producenci silników też korzystają z gotowych zestawów firm,
    które się w tym specjalizują: Bosch, Denso, Delphi, Siemens i inne.

    --
    viktorius