-
71. Data: 2019-02-14 22:16:24
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
> Nie podales co za auto :-)
Bo nie ma to zasadniczo znaczenia.
Wózek ma ponad 360KM i 720Nm, diesel oczywiście (nie nie przetopię...,
jest zajebisty taki jaki jest!)
> Ogolnie mozliwe, zobacz
> https://www.grc.nasa.gov/www/k-12/airplane/dragspher
e.html
>
> zwykla kula, a spada wspolczynnik przy pewnej predkosci.
> I to ponoc z powodu wiekszych turbulencji !
No właśnie, kula, słabo kształtem nawiązuje do wozodła. Generalnie
słyszę, że z aerodynamiką to nie jest za dobrze - cichy samochód, ale
przy większych prędkościach robi się głośny. Poruszałem się też
Tuaregiem, starszawym. Bardzo przyjemnie i cicho nawet przy szybkiej
jeździe (za to inne aspekty - np. zawieszenie - koszmar).
> Ale zeby "typowy suw" tez tak mial ? Troche watpie, pewnie z natury m
> duzo turbulencji
Ty wątpisz, ja nie wierzę :)
O ile zjawisko jest do ogarnięcia, nawet można się go spodziewać, o tyle
w przypadku bryły złożonej trochę gorzej u mnie z wyobraźnią :(
> http://www.pl.vortex-generators.com/turbulizatory.ht
ml
Pacz Pan jaka technika. Czyli co, mamy sobie ponaklejać elementy na
karoserii? ;)
Miłego.
Irek.N.
-
72. Data: 2019-02-14 22:21:48
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
> kilka razy ... o ile jeszcze chcialo Ci sie czesto tankowac ... i nie
> byla to kwestia nachylenia terenu stacji ..
No nie za bardzo. Na baku robię i powrót, czasami tankuję 150km od
startu, ale tylko raz.
Trafi się trasa w przyszłym tygodniu jak sądzę. Zobaczymy.
Zrobię tempomatem z tankowaniami na tym samym odcinku. A->B postaram się
130, B->A 170 (powinno być już pusto).
> Sobie przypomnialem jeszcze jedno zjawisko - opor falowy opon.
Znam zjawisko, ale w temacie drgań, a nie "wspomagania".
Miłego.
Irek.N.
-
73. Data: 2019-02-14 22:25:52
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
> To akurat nieistotne.
>
> Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na kolach wykonuje. Ped
powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy chlodzeniu silnika.
>
> Ale niestety raczej z hamowni sie nie dowie jaka jest sprawnosc silnika.
> Bo pewnie mu nie podpieli komputera i nie zmierzyli dokladnie ile paliwa schodzi
przy jakim obciazeniu.
Ja się zastanawiałem, czy jest możliwe, że turbo dostaje na wejściu
trochę więcej powietrza z powodu jego naporu na wlot przy szybkiej
jeździe. Wiesz, takie drugie turbo.
Zapytałem mechanika - jest regulacja ciśnienia doładowania, więc nawet
jak by dodać ekstra na wlocie, to i tak podobno turbina wyrówna. Więc to
nie to.
Prędzej jak piszesz, ale nie w temacie chłodzenia silnika, tylko
powietrza doładowania. Chłodniejszego zmieści się więcej w garnkach to i
moc/sprawność może być większa.
Zauważyłeś, że jak jest rześko i wilgotno, to zazwyczaj lepiej się jeździ?
Miłego.
Irek.N.
-
74. Data: 2019-02-14 22:34:06
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>
> Mylnie zakladasz ze komputer pokazuje prawde. I ze pokazuje ja caly czas. Nawet jak
mu wyjdzie na koniec jazdy dobre spalanie to nie znaczy ze pokazuje chwilowe tak jak
sie w cylindry leje.
>
> W wiekszosci wypadkow tam jest kreatywna ksiegowosc i komp pokazuje cos jako tako
zgodne z rzeczywistoscia ale nie zawsze.
Pewnie tak, ale...
- średnia się zgadza,
- chwilowa porusza się zazwyczaj w obszarze 0 (hamuje silnikiem) a 20
(taki pręcik zabezpieczający wskazówkę przed wypadnięciem - jak
przyspieszam) ;)
Tak na serio, lekkie dodanie gazu i już jest naście i to grube. Bardzo
spokojna jazda to okolice 9-10 (mówię o mieście), dojazd do odległego
celu na takim półgazie to kilka....powiedzmy 5.
> Nie ma co filozofowac.
...
> I co ma wyjsc wyjdzie.
Dokładnie. Dowiemy się.
> Tempomat to juz zuplenie inna sprawa.
> Jazda na tempomacie nie gwarantuje mniejszego spalania.
Ale jak będę ręcznie sterował, to odcisnę swoje piętno na wyniku. A jako
że - nawet podświadomie - będę chciał, żeby coś z tego wyszło, możemy
zostać okłamani.
Zobaczymy jak będzie na drodze. Tempomat sprawdza się tylko jak jest luźno.
Miłego.
Irek.N.
-
75. Data: 2019-02-14 23:48:30
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>
Thu, 14 Feb 2019 18:51:12 +0100, w <q449qg$7qm$1@node2.news.atman.pl>, "Axel"
<n...@s...mu> napisał(-a):
> wrote in message news:8g496eh796qo6s5qjk4ffuja90lu94t5ho@4ax.com...
>
> >> >> 1. Najwolniej
> >> >> 2. Max 70
> >> >>
> >> >> Obydwa warunki implikują inny niż wysoki bieg, max 3-4.
> >>
> >> >Bzdury. 70-tką spokojnie pojedziesz na 5. biegu, a dieslem to już w
> >> >ogóle
> >> >bez
> >> >problemu.
> >>
> >> Na 5 tak, ale na 6 już niekoniecznie. U mnie na szóstce przy 100km/h mam
> >> 2000 obr/min, a poniżej 1700 to już samochód nie jedzie. W instrukcji
> >> zresztą mam, ze poniżej 1500 obr/min nie powinno sie jeździć.
>
> > Czyli będziesz miał 1500obr/min przy 75km/h. Da się.
>
> Założenia masz na samej górze. Nie da się. Tzn. da się, ale szkoda silnika.
Szkoda, nie szkoda -- ta szkoda wcale nie jest taka oczywista.
-
76. Data: 2019-02-14 23:51:47
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>
Thu, 14 Feb 2019 11:55:46 -0800 (PST), w
<c...@g...c
om>, s...@g...com
napisał(-a):
> W dniu czwartek, 14 lutego 2019 02:00:29 UTC-6 użytkownik r...@k...pl napisał:
> > Wed, 13 Feb 2019 23:45:40 +0100, w <q426mb$cql$1@node1.news.atman.pl>,
> > "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> napisał(-a):
> >
> > > Sam się dziwię. Mam wykres z hamowni, ale nic więcej.
> >
> > Jakie masz na hamowni opory powietrza przy 160km/h? :D
>
> To akurat nieistotne.
Ależ jest to kluczowe.
> Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na kolach wykonuje. Ped
powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy chlodzeniu silnika.
Brawo. Właśnie rozwiązałeś problem, z którym żaden inżynier do tej pory sobie
nie poradził -- jak zniwelować (najlepiej do 0) opór powietrza.
Rozumiem, że jazda z górki czy pod górkę to też ma nie za duże znaczenie?
-
77. Data: 2019-02-14 23:59:58
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
Użytkownik s...@g...com ...
>
> Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na
> kolach wykonuje. Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze -
> przy chlodzeniu silnika.
Przy 160 to własnie opor aerodynamiczny bedzie przeciez najwazniejszy.
--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
A świstak siedzi i wyrabia nadgodziny.
-
78. Data: 2019-02-15 00:00:26
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2019-02-13 o 11:42, Marek pisze:
> Cześć,
>
> jadę sobie kilka godzin ekspresówką moim benzynowym TSI i tak się
> zastanawiam, z jaką prędkością
> najlepiej jechać, żeby było najbardziej ekonomicznie. Jak jadę np. 110
> km/h, to na 6 biegu
> silnik ma 2400 obr/min, a jak 150 km/h to trochę ponad 3000 km/h.
Dla takich założeń pewnie najekonomiczniej będzie jechać 70km/h przy
1500rpm.
Jeśli tak już bardzo, bardzo zależy Ci na najmniejszym zużyciu paliwa,
to jeszcze sprawdziłbym okolice 1500rpm na V biegu.
Na niższych obrotach może jeszcze trochę dałoby się zejść ze zużyciem
paliwa, ale pewnie minimalnie i raczej nie warto.
Natomiast na pewno każde zwiększenie prędkości (czy nawet jazda pod
górę) powinno wtedy być robione z redukcją.
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl
-
79. Data: 2019-02-15 00:11:16
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Cavallino,
Thursday, February 14, 2019, 5:12:07 PM, you wrote:
[...]
>>> Jeśli liczysz tylko koszty, to najniższą rozsądną na najwyższym biegu.
>> Właśnie po to zapytałem tu, żeby dowiedzieć się, jaka to jest ta
>> "najniższa rozsądna" prędkość ;-)
> Zależy od tego po czym jedziesz.
> Na dwupasmówce, to tak ze 150. ;-)
Zależy od wartości roboczogodziny i ceny paliwa. Czasem może to być 88
km/h za TIRem. O ile masz aktywny tempomat z radarem i samoczynne
utrzymywania pasa ruchu ;)
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
80. Data: 2019-02-15 00:28:45
Temat: Re: Optymalna prędkość w trasie
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2019-02-14 o 22:25, Irek.N. pisze:
>
>> To akurat nieistotne.
>>
>> Istotne jest tylko to ile paliwa silnik zuzywa i jaka prace na kolach
>> wykonuje. Ped powietrza moze miec znaczenie ale nie za duze - przy
>> chlodzeniu silnika.
>>
>> Ale niestety raczej z hamowni sie nie dowie jaka jest sprawnosc silnika.
>> Bo pewnie mu nie podpieli komputera i nie zmierzyli dokladnie ile
>> paliwa schodzi przy jakim obciazeniu.
>
> Ja się zastanawiałem, czy jest możliwe, że turbo dostaje na wejściu
> trochę więcej powietrza z powodu jego naporu na wlot przy szybkiej
> jeździe. Wiesz, takie drugie turbo.
Max kilka % przy 300km/h - stosowane w F1, motocyklach sportowych, ale
tak naprawdę bez większego znaczenia dla mocy i sprawności.
To zjawisko zaczyna mieć istotne znaczenie jak jest mowa o silnikach
odrzutowych w samolotach (i prędkościach 800+km/h) :)
> Zapytałem mechanika - jest regulacja ciśnienia doładowania, więc nawet
> jak by dodać ekstra na wlocie, to i tak podobno turbina wyrówna. Więc to
> nie to.
Im na sprężarce mniejsza różnica ciśnienia, tym mniejszy opór stawia na
wydechu.
Ale to nie są zjawiska istotniejsze niż opór aerodynamiczny który stawia
nadwozie.
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl