    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl>
    Subject: Re: Ogniwa słoneczne-odpornosc na zwarcie.
    Date: Mon, 30 Mar 2009 21:55:32 +0200

    Desoft wrote:

    > Uknułbym do tego inną teorię:
    > Ogniwa fotowoltaiczne zbudowane są z krzemu, który pracuje do określonej
    > temperatury. Zaleca się chłodzenie takich ogniw, generalnie wystarcza
    > odprowadzenie ciepła przez konwekcję.
    > W przypadku zwarcia ogniwo podgrzewane jest przez słońce i dodatkowo przez
    > energię którą samo wytworzy, co gorsza w 100% zamienionej w ciepło.
    > Sprawa druga to prąd maksymalny struktury - w sumie jak zwykła dioda ma

    Tutaj mamy zjawiska kwantowe. Tak w dużym przybliżeniu 1 foton daje 1 elektron. Nie
    popłynie większy prąd niż to wynika z oświetlenia. I to będzie praktycznie taki prąd
    jaki jest w stanie dać ogniwo. Zwarte czy nie.
    A moc - cóż, i tak sprawność jest niewielka (10%), więc moc elektryczna to niewielki
    procent mocy promieniowania, które i tak już grzeje ogniwo.

    Krzysiek Rudnik