  • 1. Data: 2009-03-29 19:03:27
    Temat: Ogniwa słoneczne-odpornosc na zwarcie.
    Od: Tomek <b...@f...pl>

    Czy ogniwa sloneczne są odporne na zwarcie? Wydawało by się, że tak, w
    końcu to złącze p-n oświetlone światłem. Ale słyszałem jakąś plotkę, że w
    wyniku pracy w zwarciu szybko się degradują. Prawda to?

    A co się dzieje gdy kilka ogniw jest połączonych szeregowo i jedno z nich
    jest słabiej oświetlone (lub zupełnie zasłonięte). Czy w tym przypadku
    nastąpi uszkodzenie?

    pozdr
    Tomek

  • 2. Data: 2009-03-30 09:16:04
    Temat: Re: Ogniwa słoneczne-odpornosc na zwarcie.
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 29, 9:03 pm, Tomek <b...@f...pl> wrote:
    > Czy ogniwa sloneczne są odporne na zwarcie? Wydawało by się, że tak, w
    > końcu to złącze p-n oświetlone światłem. Ale słyszałem jakąś plotkę, że w
    > wyniku pracy w zwarciu szybko się degradują. Prawda to?

    Samo ogniwo (kawalek krzemu) jest z natury dosc odporny na zwarcie,
    ale niekoniecznie odporne musza byc elektrody zbierajace prad z
    powierzchni kolektora. Czy one ulegaja szybszej degradacji czy nie,
    tego Ci nie powiem, ale IMO to to moze byc to slabe ogniwo.

    > A co się dzieje gdy kilka ogniw jest połączonych szeregowo i jedno z nich
    > jest słabiej oświetlone (lub zupełnie zasłonięte). Czy w tym przypadku
    > nastąpi uszkodzenie?

    zalezy ile ogniw i zalezy, jakie napiecie przebicia ogniwa... Ale po
    to sie wstawia antyrownolegle diody, zeby nie bylo problemu, nie?

    --
    Marek Lewandowski

  • 3. Data: 2009-03-30 11:28:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl>
> [...]

    >nie,
    >tego Ci nie powiem, ale IMO to to moze byc to slabe ogniwo.

    Tylko jest w tym maly niuans - prad zwarciowy ogniwa nie jest jakos
    bardzo duzy w porownaniu do pradu roboczego.
    Bardzo wyzylowane musialyby byc te elektrody.

    J.

  • 4. Data: 2009-03-30 11:35:51
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

> [...]

    >powierzchni kolektora. Czy one ulegaja szybszej degradacji czy nie,
    >tego Ci nie powiem, ale IMO to to moze byc to slabe ogniwo.

    Uknułbym do tego inną teorię:
    Ogniwa fotowoltaiczne zbudowane są z krzemu, który pracuje do określonej
    temperatury. Zaleca się chłodzenie takich ogniw, generalnie wystarcza
    odprowadzenie ciepła przez konwekcję.
    W przypadku zwarcia ogniwo podgrzewane jest przez słońce i dodatkowo przez
    energię którą samo wytworzy, co gorsza w 100% zamienionej w ciepło.
    Sprawa druga to prąd maksymalny struktury - w sumie jak zwykła dioda ma
    jakiś prąd maksymalny.
    Generalnie im większa moc fotoogniwa tym większe mogą byc problemy podczas
    zwarcia. Ogniwo z kalkulatora napewno się "nie obrazi" jak go zewrzemy.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2009-03-30 19:55:32
    Od: Krzysztof Rudnik <r...@k...net.pl>

    Desoft wrote:

> [...]
    > energię którą samo wytworzy, co gorsza w 100% zamienionej w ciepło.
    > Sprawa druga to prąd maksymalny struktury - w sumie jak zwykła dioda ma

    Tutaj mamy zjawiska kwantowe. Tak w dużym przybliżeniu 1 foton daje 1 elektron. Nie
    popłynie większy prąd niż to wynika z oświetlenia. I to będzie praktycznie taki prąd
    jaki jest w stanie dać ogniwo. Zwarte czy nie.
    A moc - cóż, i tak sprawność jest niewielka (10%), więc moc elektryczna to niewielki
    procent mocy promieniowania, które i tak już grzeje ogniwo.

    Krzysiek Rudnik

  • 6. Data: 2009-03-30 19:57:45
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    J.F. wrote:

    > Tylko jest w tym maly niuans - prad zwarciowy ogniwa nie jest jakos
    > bardzo duzy w porownaniu do pradu roboczego.
    > Bardzo wyzylowane musialyby byc te elektrody.

    Bo i sa. U nas ogniwa robia (jakies eksperymentalne). Napylaja na to
    zlote elektrody <1um grubosci i nie za bardzo grube. Moge sie podpytac
    czy jest tu jakis limit, czy warstwa jest cienka bo sie nie chce dluzej
    czekac ;-)

    --
    Jerry1111

  • 7. Data: 2009-03-30 20:26:01
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Desoft napisał:

    > W przypadku zwarcia ogniwo podgrzewane jest przez słońce i dodatkowo przez
    > energię którą samo wytworzy, co gorsza w 100% zamienionej w ciepło.

    Opatentuj. Koniecznie!!! Przecież właśnie wynalazłeś perpetuum mobile -
    ogniwo fotowoltaiczne które samo z siebie wytwarza energię...

    --
    Darek

  • 8. Data: 2009-03-30 20:36:49
    Od: Tomek <b...@f...pl>

    Dzięki za odpowiedzi. W moim przypadku zarówno temperatury pracy jak i prąd
    zwarciowy są bardzo niskie. Po włączeniu urządzenia ogniwa łądują od zera
    SuperCapa 1,5F, więc przez kilka minut są w stanie prawie zwarcia. Z tego
    co mówicie jednak chyba im nie zaszkodzi ;)

    pozdr
    Tomek

  • 9. Data: 2009-03-31 06:54:51
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Krzysztof Rudnik" <r...@k...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > A moc - cóż, i tak sprawność jest niewielka (10%), więc moc elektryczna to
    > niewielki procent mocy promieniowania, które i tak już grzeje ogniwo.

    Mmmmmm. Prąd na zaciskach w stanie rozwarcia?
    Reszta chyba OK.

    Marek

  • 10. Data: 2009-03-31 19:28:18
    Od: "Filip J" <f...@o...pl>

    > Użytkownik "Krzysztof Rudnik" <r...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    > Mmmmmm. Prąd na zaciskach w stanie rozwarcia?

    Niektórzy czytać nie umieją...
    Prąd w stanie "nie zwarcia". Prąd zwarciowy jest niewiele większy od prądu
    dla maksymalnej mocy.

    Pozdrawiam
    FJ