    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Off topic samochód elektryczny
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <5b2bbde6$0$594$65785112@news.neostrada.pl>
    <e...@g...com>
    <5b2ca879$0$621$65785112@news.neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <5b2cb06a$0$610$65785112@news.neostrada.pl>
    <8...@g...com>
    <5b2cd29e$0$601$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    <5b2d1d81$0$615$65785112@news.neostrada.pl>
    <9...@g...com>
    Date: Sun, 24 Jun 2018 16:09:37 +0200

    Dnia Fri, 22 Jun 2018 13:52:14 -0700 (PDT), Iguan_007 napisał(a):

    > Nie wiem jak to technicznie wyglada w Polsce. Wiem, ze dostawca w Australii widzi
    zuzycie dla swoich klientow na poziomie polgodzinnym.

    U nas tez wchodza elektroniczne liczniki i rozliczaja ponoc co 15
    minut, ale jak te rewolucje zaczynali, to inkasent spisywal co miesiac
    lub dwa ..

    > Nie bede pisal o rynku PL bo ten Australijski lepiej rozumiem:
    > Rynek fizyczny - Tauron kupuje i placi za 10GW na rynku spot.
    > Produkuje i otrzymuje zaplate za 8GW. To jest ta sama cena czyli tak naprawde
    ponosi koszt 2GW

    Tylko ze u nas chyba moze miec jakies dluzsze kontrakty na dostawy
    fizyczne. No i ten RDN.

    > Rynek finansowy - rozlicza sie za 1GW. Nie ma przeplywu energii, tylko $

    > Nie da sie przewidziec zuzycia w 100% - od tego masz wiecej elektrowni dostepnych.

    >Odbiorcy zaplaca za uruchomienie kolejnej (w domysle drozszej) elektrowni.

    Interesuje mnie tylko, czy o to dba kazdy z odbiorcow dla siebie, czy
    ktos (PSE ?) zbiorczo.

    No i te nasze elektrownie startuja dlugo, wiec raczej z wyprzedzeniem
    sie uruchamia, i to niekonieczne te najtansze, jesli liczy sie zysk
    dobowy...

    > Sa, ale nikt przy zdrowych zmyslach nie otworzy wielkiej pozycji na ktorej mozna
    tak wiele stracic jesli nie ma sie zabezpieczenia. Mozesz mi albo w to uwierzyc, albo
    nie. Ale tak jest.

    A mozesz jakos dotrzec do informacji ile tych kontraktow finansowych
    zawarto na jakis okres czasu ?
    Tzn zbiorcza ilosc MWh ... i jak to sie ma do produkcji w tym okresie?

    Gdzies slyszalem, ze np na gieldach cukru to jest kilkakrotnie wiecej
    niz produkcja.

    > Banki nie otwieraja duzych pozycji outright w kontraktach caps.
    >Robia to elektrownie bo dla nich ryzyko straty jest nieporownywalnie nizsze.

    Ale banki maja specow od spekulacji na gieldzie. Co to dla nich za
    roznica - prad, ropa, zloto czy waluty :-)

    > Bo jesli mialbys zejsc ponizej 500MW to musialbys np. wygasic piec.
    > Wiec lepiej "przelknac" pol godziny na minusie niz ponosic koszty.

    A jak sie okaze, ze to cala dobe tak bedzie ?

    > Rynek dziala tak jak opisalem. Nic na to nie poradze. Podalem wykres z iloscia
    dostepnej "ujemnej" energi. I jak widziales jest to sporo.

    Sporo. Dla pewnosci - to ceny ofert dostaw fizycznych na rynku spot ?
    Czy znow kontraktow finansowych ?

    > Dokladnie tak

    > Tak.

    > Tak, dodam ze sa elektrownie ktore praktycznie nie generuja.
    > Sprzedaja tylko cap i z tego sie utrzymuja.

    Ale jak pisales - mozliwosci maja, zeby miec zabezpieczenie dla
    otwartej pozycji ?

    Ale zaraz - jak sie nie produkuje, to czysta spekulacja - kto dobrze
    trafi w przyszle ceny spot, ten zarobi, kto nie trafi, ten straci.

    A skoro "praktycznie nie generuja", to widac dobrze trafiaja.

    > Raczej sprzedaje sie ponizej mozliwosci elektrowni. Tylko tak ma to sens.

    Skoro sa tacy, co zarabiaja, choc praktycznie nie generuja, to czemu
    by ktos inny nie mial postawic wiecej niz mozliwosc elektrowni ?
    Czasem owszem - straci, ale ogolnie zarabia :-)

    > Nadal elektrownia i dostawca placa i otrzymuja spot. Ale pozniej
    > rozlicza sie po cenach PPA. Czyli troche tak jak kontrakty
    > finansowe na gieldzie.

    A jak sie ilosci nie beda zgadzac ? Elektrownia wyprodukowala 150MWh,
    odbiorca pobral 100, a reszte pobrali inni odbiorcy ?

    Moze to jakis niuans rynku finansowego, a nie rzeczywista cena pradu z
    PV ?

    Linki podawales amerykanskie - tam rynek dziala tak samo?

    J.