  • Data: 2012-04-09 16:11:50
    Temat: Re: Odp: Odp: Opel Ampera
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 9 Apr 2012, Cavallino wrote:

    > BTW: ktoś wie ile mocy mają silniki elektryczny i spalinowy w lokomotywach
    > spalinowych?

    Lokomotywa manewrowa z zestawem silnik spalinowy -> pradnica -> silnik
    elektryczny (szeregowy) była pierwszym co mi przyszło na mysl do
    porównywania, ale zaraz znalazłem dwa poważne argumenty przeciw,
    więc przezornie schowałem kwestie kolejowe na dno ;)

    Po pierwsze, lokomotywa to taki twór, że z natury rzeczy kilkanascie
    dodatkowych ton ciężaru jest wręcz wskazane. W manewrowej szczególnie.
    Samochodowi na osiagi "do setki" ten element raczej nie służy.
    Po drugie, "same plusy" ujawniaja się na małych prędkosciach,
    co też jakby trochę różni lokomotywę manewrowa od samochodu (no,
    może poza startem ze skrzyżowania).
    Oczywiscie ten drugi argument można nieco stępić, wskazujac iż sterowanie
    silnikiem samochodu (nie te moce) nie musi odpowiadać klasycznemu
    połaczeniu szeregowemu, stać nas na impulsowe sterowanie całym
    pradem. Ale pierwszy argument (masa) nadal przemawia przeciw porównywaniu.

    Za tym, że da się skonstruować "dostatecznie lekki" silnik elektryczny
    w sumie najbardziej przemawia fakt, że za grosze (<100zł) da się
    poskładać (latajacy) model smigłowca z napędem elektrycznym.
    Oczywiscie te "grosze" to w proporcji do mocy, niemniej tu mamy
    przeciwieństwo lokomotywy ;)

    pzdr, Gotfryd