    From: "Jasio" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: Od czego zależy siła hamowania silnikiem
    Date: Wed, 8 Apr 2009 09:17:19 +0100

    Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości

    > A jaki to ma wpływ na hamowanie?

    Bo kiedy tłok idzie w górę w suwie sprężania, ale bez paliwa - hamuje.
    Jeżeli jest to jeden tłok z czterech nie stawia on takiego "oporu" jak jeden
    z dwóch w silniku czy jeden, jedyny.
    Taką mam koncepcję. Ale jeżeli ktoś ma inną, jestem skłonny zmienić zdanie.

    > Big Bang jest nastawiony jakby w drugą stronę i z trochę innych powodów.
    > Zresztą to wcale nie jest taka nowość - AFAIR w silnikach MotoGP było
    > stosowane już od paru lat.

    Tu nie chodzi o big bang, ale o ustawienie korbowodu i zapłonu tak, że co
    pół obrotu wałem następuje zapłon:
    http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/search
    results/Bike-Reviews/Yamaha/Yamaha-YZF-R1-2009-curre
    nt/?&R=EPI-105784
    http://www.motorcycledaily.com/08september08_2009yam
    aha_yzfr1.htm

    Didełoklip z muzyką:
    http://video.google.com/videosearch?q=yamaha%20cross
    %20plane&oe=utf-8&rls=org.mozilla:pl:official&client
    =firefox-a&um=1&ie=UTF-8&sa=N&hl=pl&tab=wv#

    I tradycyjnie w polskim języku:
    http://groups.google.com/group/pl.rec.motocykle/brow
    se_thread/thread/9b19086f5204cb36/7688b09d02cf9bea?h
    l=pl&q=big+bang&lnk=ol&

    Tak sprawa wygląda w szczegółach. Jednolite oddawanie mocy i jednolite
    hamowanie - w każdym zakresie prędkości obrotowej silnika. A big bang, to
    jednak inaczej.

    --
    Jasio
    vfr vx etz