    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Date: Sun, 07 Aug 2016 22:06:34 +0200
    <e...@g...com>
    <d...@g...com>
    <a...@g...com>
    <3...@g...com>
    <8...@g...com>
    <1...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    <d...@g...com>

    Starzec z Gór <d...@v...pl> writes:

    > Doprawdy ?

    Ano.

    > To skąd te dramatyczne różnice jakościowe pomiędzy
    > większością kitów a deczko droższymi obiektywami ?

    A są takie? :-)
    Główne różnice są w jasności oraz w zakresie ogniskowych, także
    w budowie (metal vs plastik itp), w marketingu, kolorze (np. biały L).
    Dokładność optyki, różne tam odblaski albo inne aberracje, no są takie
    różnice. Ale to wszystko ma mniejsze znaczenie przy macro.

    Powiększenie jest istotne, i wielkość/rozdzielczość matrycy (każda jest
    za mała).
    W każdym razie, podtrzymuje to, co napisałem na górze.

    > Kwestia
    > Niby dlaczego nie pisać o ogniskowej a nie o nic nie mówiącym
    > marketingowym zoomie ?

    Nominalna ogniskowa, w kontekście macro, to trudna sprawa.
    Istotne jest powiększenie, i to, w jakiej odległości od wejściowej
    soczewki je otrzymujemy (albo lepiej wykres powiększenia w funkcji
    odległości).

    > Autor wątku właśnie z jakością kita ma problem. W postaci mydła.

    Szczerze mówiąc, straciłem już rachubę o co tu chodzi :-)
    Niektóre kitowe obiektywy są gorsze, przyznaję. Zwłaszcza starsze.
    Nowe kitowe obiektywy są raczej (o ile powiększenie i odległość nam
    odpowiada) zupełnie ostre w "macro".

    > Oczywistym jest że obiektywy, zwłaszcza leciwe, mogą gorzej lub lepiej
    > trzymać ostrość.

    No tak, ale ustawienie ostrości od tego nie zależy.

    > Rzecz druga, dla mnie jako dla praktyka nawet ważniejsza : czy dane
    > zdjęcie, zrobione w określony sposób, spełni wymagania - w tym wypadku
    > będzie wystarczająco czytelne czy nie. Moim zdaniem, popartym
    > praktyką, zastosowanie nastawy na 1/3 planu da lepsze rezultaty.

    Ale to zupełnie coś innego niż hiperfokalna w macro. 1/3, to nie wiem.
    Dlaczego akurat 1/3?

    > Przyjmujesz najbardziej oczywiste zastosowanie hiperfokalnej, czyli
    > ostrość od zera do nieskończoności.

    Nic z tych rzeczy. Odległość hiperfokalna jest chyba ściśle
    zdefiniowana? To odległość, gdzie głębia ostrości kończy się (dokładnie)
    w nieskończoności. Oczywiście ta odległość zależy od innych parametrów
    (w szczególności od naszych oczekiwań jakościowych).

    Ostrość od zera? A co to takiego?

    > Tymczasem ja proponuję
    > zastosowanie tych samych zasad co przy ustawianiu hiperfokalnej dla
    > krajobrazu, do fotografowania makro- punkt ostrości w 1/3 wymaganej
    > głębi, by wykorzystać ją w sposób optymalny.

    To całkowicie zmienia postać rzeczy. To nie jest żadna hiperfokalna.
    Nie do końca rozumiem tę 1/3 - w przypadku "hiperfokalnej dla
    krajobrazu", gdzie tam jest 1/3? Moim zdaniem, tam występuje raczej 1/2
    (w odległości 1/2 hiperfokalnej ostrość jest podobna jak
    w nieskończoności).

    1/3 planu w przypadku ustawienia hiperfokalnego nie ma określonego
    znaczenia, bo przecież "plan"jest wtedy nieskończony.

    > Wprowadzili by dodatkowy algorytm.
    > Chyba że są teoretykami.

    Focus stacking to praktyka, nie teoria. Rozumiem jednak, że kwestia
    odległości hiperfokalnej przestała chwilowo mieć związek z macro.
    --
    Krzysztof Hałasa