  • 61. Data: 2012-01-07 10:41:59
    Temat: Re: Port LPT - sterowanie 230V
    Od: walker <e...@g...without.pl>

    On 01/07/2012 09:23 AM, Zbych wrote:
    > http://allegro.pl/listing.php/search?category=67194&
    string=karta+przeka%C5%BAnik%C3%B3w&order=d&change_v
    iew=1

    dzieki, te sa w sam raz

  • 62. Data: 2012-01-07 12:19:40
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    walker przemówił ludzkim głosem:
    string=karta+przeka%C5%BAnik%C3%B3w&order=d&change_v
    iew=1

    > dzieki, te sa w sam raz

    Jak byś bardzo chciał wersję "zrób to sam" to możesz wykorzystać FT232RL
    lub FT245RL w trybie bit-bang:
    http://www.ftdichip.com/Support/Documents/AppNotes/A
    N_232R-01_Bit_Bang_Mode_Available_For_FT232R_and_Ft2
    45R.pdf

    Wystarczy płytka podobna do tej:
    http://allegro.pl/konwerter-ft232-usb-rs232-ttl-inte
    rfejs-ft232rl-mi-i2035755648.html

    i garść przekaźników (z polecanymi w wątku półprzewodnikowymi będzie
    nawet prościej wystarczy dodać szeregowe rezystory).

  • 63. Data: 2012-01-07 13:54:24
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 06.01.2012 23:41, J.F. wrote:

    > Gdzies piorun strzeli, albo sie czajnik elektryczny wylaczy, i na
    > pare ms tyrystor moze sie otworzyc.

    Potwierdzam. Widziałem kilka razy to zjawisko na "ściemniaczach".
    Wyłączona lampa ni z tąd ni z owąd błyska - krótko i słabo ale widać -
    zwłaszcza w nocy.

    Mirek.

  • 64. Data: 2012-01-07 18:31:05
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Mirek wrote:

    > Potwierdzam. Widziałem kilka razy to zjawisko na "ściemniaczach".
    > Wyłączona lampa ni z tąd ni z owąd błyska - krótko i słabo ale widać -
    > zwłaszcza w nocy.

    Za duże du/dt załącza tyrystor/triaka, za duże di/dt wysyła do krainy
    wiecznych elektronów.

    Waldek

  • 65. Data: 2012-01-07 19:42:27
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 07 Jan 2012 00:39:20 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):

> [...]
    > ma wrażenie, że nic nie uchroni od uszkodzenia półprzewodnika.
    > Jednak kiedyś nie wyobrażano sobie inaczej włączać grzałki w pralce inaczej
    > jak stykiem programatora, a nowoczesną implementacją było wstawienie
    > przekaźnika 16 A.
    > Dzisiaj te prądy to śmiech, a w TME kupisz za złotówki tranzystory/triaki
    > rzędu xxx A
    > Więc kto wie.
    > Jednak jestem przekonany, że gdy pojawią się na rynku takie na 15kV,
    > będa miały procentowo tyle samo zwolenników, co w tym wątku SSRy :-)

    W pracy co jakiś czas mam okazję oglądać i słyszeć wyłączanie prądów
    zwarciowych przez wyłączniki magnetowydmuchowe w sieci 3kV DC. Wątpię,
    by w tym miejscu typowe wyłączniki szybkie (mechaniczne z komorą
    wydmuchową) zostały zastąpione w ciągu kilku bądź kilkunastu lat przez
    półprzewodniki. Prądy robocze są na poziomie 2-3kA, zwarciowe 20kA i
    więcej. Stosuje się wprawdzie wyłączniki z elementami energoelektroniki
    (wyłączniki z komorą próżniową) ale póki co tylko na pojazdach.
    Półprzewodniki na średnich napięciach pracują tam, gdzie są
    niezastąpione - w przekształtnikach. Pozwoliły zastąpić przetwornice
    wirujące (elektromaszynowe) oraz układy regulacji prądkości bazujące na
    stycznikach.

    PS. Co do SSR na niskich napięciach - wszystko fajnie ale co ze stratami
    mocy? Czy nie okaże się, że powyżej pewnego prądu obciążenia SSR z
    odpowiednim radiatorem nie będzie większy od odpowiadającego mu
    przekaźnika bądź stycznika?
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 66. Data: 2012-01-07 21:41:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 07 Jan 2012 00:46:28 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):

    > No skoro było to fajnie, ale maszyna stała :-(

    Bo przekaznik niedobrany zgodnie ze specyfikacja :-)

    J.

  • 67. Data: 2012-01-07 21:54:12
    Temat: [OT] SSR na MOSach
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.01.2012 20:42, badworm pisze:
> [...]
    > mocy? Czy nie okaże się, że powyżej pewnego prądu obciążenia SSR z
    > odpowiednim radiatorem nie będzie większy od odpowiadającego mu
    Właśnie ze względu na straty mocy w triaku dość łakomie patrzę na
    tranzystory 1kV - czy są jakieś przeciwskazania dla użycia pary
    pMOS/nMOS pracującej inwersyjnie dla sterowania w obu połówkach sinusoidy?

    Michoo

  • 68. Data: 2012-01-08 01:20:31
    Temat: Re: [OT] SSR na MOSach
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Właśnie ze względu na straty mocy w triaku dość łakomie patrzę na
    > tranzystory 1kV - czy są jakieś przeciwskazania dla użycia pary
    > pMOS/nMOS pracującej inwersyjnie dla sterowania w obu połówkach sinusoidy?

    Toż przecież SSR nie oznacza, że w środku musi być triak.
    MOSFET - jak najbardziej. przecież falowniki dokładnie tak są zbudowane.
    W modułach Simodrive są z kolei takie moduły IGBT. Pięknie to działa.
    Niestety wysychają kondensatory :-(
    Porażka. W takim module jest tyle pustego miejsca, że zamiast takich marnych
    4,7uF (o ile pamiętam) można dać zwykłe, nie_elektrolityczne kondensatory.
    Wtedy taki moduł byłby praktycznie niezniszczalny.

    --
    -- .
    pozdrawiam

  • 69. Data: 2012-01-08 01:55:33
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Toż przecież SSR nie oznacza, że w środku musi być triak.
    > MOSFET - jak najbardziej. przecież falowniki dokładnie tak są zbudowane.

    No ale to już nie są przekaźniki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 70. Data: 2012-01-08 15:14:06
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

> [...]
    >
    > i garść przekaźników (z polecanymi w wątku półprzewodnikowymi będzie
    > nawet prościej wystarczy dodać szeregowe rezystory).

    No i to jest dobra podpowiedź.
    Idealna można by powiedzieć, bo tanio i skutecznie.
    I dobra firma :-)
    S.