  • Data: 2011-04-24 18:44:15
    Temat: Re: [OT] Re: Pelna klatka? Co kupic?
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-04-24 01:16, dominik pisze:

    > [...]
    >
    > Kiedyś już wspominałem, że są przejściówki do sony przekazujące ogniskową
    > jak ktoś bardzo potrzebuje tej stabilizacjji. Może nie jest to tak
    > wygodne, ale możliwe. Zapominasz też o olku.

    Nie zapominam - po prostu nie miało sensu wymienianie w jednym
    pzrykłądzie wszystkich możliwych systemów. Jakbym wi\ymienił olympusa
    mozna by się czepiać że nie wymieniłem Sigmy czy Kodaka...

    > BTW: w ekstremalnym macro to chyba jednak i tak teoria, bo tam raczej
    > światło błyskowe i stabilizacja nie jest chyba tak kluczowa?

    Co do stabilizacji przy ekstremach - zgoda - nie jest kluczowa, bo nie
    ma na dzień dzisiejszy stabilizacji która działaby przy ekstremalnych
    skalach na tyle dobrze, by dawało sie zrezygnować przy dłuższych czasach
    ze statywu, innych metod unieruchomienia aparatu lub zamrożenia ruchu za
    pomocą lampy błyskowej. A dobra lampa błyskowa jest bardzo ważna -
    mnóstwo zdjęć makro powstaje przy jej użyciu. W przypadku żywego,
    poruszającego się motywu często nie ma żadnych szans na wykonanie
    dobrego zdjęcia w świetle zastanym. Oczywiście światło lampy trzeba
    odpowiednio ukształtować - szanse na powstanie dobrego zdjecia makro
    poprzez świecenie owadowi lampą bezpośrednio po oczach są raczej znikome.

    >[...]
    >
    > Matryca owszem była najlepsza jak na wtedy, ale pentaks nie był jednym jej
    > biorcą, a wobec tego jakoś szczególnie wyróżnionym na tle oferty innych
    > (poza olkiem, który był na wylocie i akurat deko pauzującym teraz w
    > temacie canonem).

    Kiedy zaczniesz czytać ze zrozumieniem? Aby zaprzeczyć mojemu
    twierdzeniu, że miał najlepszą matrycę ze stosowanych musiałbyś wskazać
    przykład aparatu który miałby lepszą matrycę. Wskazywanie innych
    aparatów z identyczną matrycą absolutnie nie podważa mojej tezy.

    > [...]
    >
    > Najczęściej jednak cena, jakąc chce/może zapłacić, a dla producenta ta
    > jest kształtowana też m.in. tym jak i z czego ten aparat jest zrobiony.
    > D300s kosztuje swoje nie bez powodu i sama matryca nie przeceni go poniżej
    > taniego, plastikowego entry level.

    Akurat pod względem solidności wykonania Pentaxy klasy 'entry level'
    wypadają bardzo korzystnie. Oczywiscie korpus jest plastikowy, ale jest
    to plastik bardzo przyzwoitej jakości i oparty na wewnętrznym metalowym
    szkielecie. Niema wrażenia skrzypiącej i trzeszczącej tandety które
    pojawia się po wzięciu w rękę niektórych innych aparatów w tej samej
    klasie cenowej.

    > [...]
    > Nie jestem dobry w wróżeniu więc nie zakładam tego czy czegokolwiek
    > innego, ale daleki byłbym od forsowania jakiejś konkretnej opcji bez
    > powodu. Inaczej dojdziemy do sytuacji, że kiedyś na dowolne pytanie padnie
    > wprost odpowiedź: a może pentax?

    Ja dostrzegam u wielu doradzających inne tendencję - np. tylko system w
    którym jest możliwość przesiadki na FF - bez odrobiny zastanowienia, czy
    w ogóle pytającemu bedzie taka przesiadka potrzebna. I... potem ludzie
    zaczynają wierzyć, ze FF jest panaceum na wszystko i nie da sie bez FF
    zrobić naprawdę dobrych zdjęć...
    Inna taka choroba to 'tylko Nikon albo Canon, bo reszta to dziwna
    egzotyka' - też często takie podejście się spotyka.

    > To byłoby proste i cudowne, gdyby nie fakt, że to nie hybrydy, a wybór
    > body często wybiera cały system i jego specyfikę. Przy hybrydzie można, a
    > nawet trzeba myśleć w ten sposób, ale nie przy body plus stado szkieł, a
    > już z pewnością średnio to wybór dla kogoś kto waha się nad pełną klatką i
    > może chce mieć otwartą drogę w wzwyż.

    Sugerujesz, że jeśli konkurencja wypuści nowe obiektywy to moje
    przestaną działać? Tak naparawdę zazwyczaj wystarcza zestaw kilku, co
    najwyżej kilkunastu obiektywów i paru innych akcesoriów - i trzeba ich
    dostępność sprawdzić przy wyborze systemu. A to, czy istnieją setki
    innych (ktorych i tak byśmy nigdy nie kupili) nie ma znaczenia.

    > .....canona aps-c miał.

    A Boeing B29 miał 4 silniki. Tylko - co to ma do rzeczy? Wskazujesz
    przykład Nikona D7000 i nagle wyskakujesz z Canonem...

    > Fakty są takie, że pentax ma: K-x za 1695zł, K-r za 2080zł (porównywarki
    > cenowe). Za to takie sony ma A290 za 1248zł, a A230 jeszcze wisi w cenie
    > 1065zł z kitem, a w promocjach były za 999zł. To jest półka budżetowa.
    > Resztki K100D są za 1666zł, ale ile ten model ma? :)
    > Jak widzisz pentaks nie walczy najniższą ceną i w najniższej półce
    > czterocyfrowych canonów i małocyfrowych sony (nikony = nie wiem co tu
    > dokładniej mają). Utrzymują dwie linie produktów + ewentualnie model
    > poprzedni i to cała ich strategia.

    Różnica w cenie między K-X a Sony A290 to niecałe 36%, w przypadku K-R
    jest to 66.6%. Czy uważasz, że to uniemożliwia zakwalifikowanie K-X i
    K-R jako stosunkowo tanich produktow dla amatorów?
    Gdyby tak uznać, to np. Volkswagen czy Opel nie miałyby oferty
    stosunkowo tanich, małych samochodów bo... wyroby firmy Tata Motors dają
    się kupić znacznie taniej...

    >[...]
    >
    > W przypadku sony możesz podpinać te same szkła co pod aps-c, nie wiem jak
    > u nikona, u canona zdaje się, że się nie da. Szkło może więc być takie samo.

    Może, ale nie musi. jedna z zalet szkieł pod APSC jest to, że przy
    mniejszym wymaganym polu krycia za porównywalną ceną można wykonać szkło
    o lepszych własnościach optycznych. I tak właśnie producenci robią.

    > Rozdzielczość owszem jest mniejsza, ale w wielu przypadkach całkiem
    > rozsądna. Z A900 daje to 10Mpix, czyli całkiem ok. Pewnie nowe
    > pełnoklatkowce jeszcze więcej Mpix dostaną, ale to i tak IMHO bez
    > znaczenia, bo dla wielu do 10x15 starczy 2Mpix.

    Rozumiem, ze szczególnie dużo z takich przymierza się do FF?;-)

    > Znowu użyłeś słowa "potrzeba" ;)
    > Po drugie waga pełnoklatkowców wcale taka wiele znów większa to nie jest,
    > więc nie generalizuj tak bardzo, o tym już raz się sprzeczaliśmy :)

    Cóż... sprawdźmy (wszystkie dane w/g dpreview, masy korpusów z bateriami:
    Pentax K-5 - 740g
    Canon 5D MkII - 850g
    Sony A900 - 895g
    Nikon D700 - 1074g
    a to dopiero same korpusy - szkła o takim samym kącie widzenia i
    większym polu krycia też będą cięższe...
    Niestety nie ma lekko - pełnoklatkowość nie jest hobby dla osób o
    mizernej kondycji fizycznej:-)

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)