  • 31. Data: 2009-06-16 13:26:39
    Temat: Re: OLYMPUS PEN juz jest !
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Adameck pisze:

    > Spojrzcie:
    >
    > http://www.dpreview.com/previews/olympusep1/

    Miałem nadzieję na coś rzeczywiście małego, a to cegła jest. Z
    wbudowanej lampy korzystam bardzo rzadko, ale są to zarazem sytuacje, w
    których jest mi niezbędna. Mogli jakąś maleńką wsadzić :)
    Do tego brak EV, choćby takiego wsuwanego w sanki :(
    Jeszcze poczekam, może Nikon w końcu też wypuści coś w rodzaju małej,
    bezlustrowej "dupki" do swoich obiektywów.
    Andrzej
    kalkulatory foto i takie tam: http://album.radom.pl/index.php?n=Foto.Index

  • 32. Data: 2009-06-16 13:34:42
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Jakub Witkowski wrote:

    > Ale jak olek wypuści update softu z lepszą korekcją, to już będzie ok?

    Moze Panas wypusci update szkła, zeby nie robiło takiej beki i CA na
    szerokim końcu ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 33. Data: 2009-06-16 13:35:38
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "de Fresz" napisał

    > Ja też oczekiwałem na to od wielu lat i dalej, podobnie jak przy Panasie G
    > jestem zawiedziony. Zanim to będą naprawdę w pełni funkcjonalne apraty,
    > mogące użytecznością konkurować w paru względach z lustrami, sądzę że
    > jeszcze ładnych parę lat upłynie.

    A po co mają konkurować z lustrami ?
    Na tej półce bardziej istotne jest konkurowanie z kompaktami - to czego
    kompakty nie mogły się pozbyć czyli w pierwszej kolejności zapasu ISO jest
    już rzeczywistością. W segmencie m4/3 są aparaty gabarytami nie odbiegające
    zbytnio od kompaktów, zaś parametrami znacznie bliższe dSLRom niż kompaktom.
    I chyba głownie o to chodziło.

    Wygląda na to, że w najbliższej przyszłości "wycięte" zostaną "ambitne"
    kompakty i amatorskie dSLRy. Miejsce dla kieszonkowej małpki (nierzadko jako
    część telefonu) i dla "półprofesjonalnego" lustra (okolice 50D, 5D, D300 i
    D700 - czyli wszystko czego producenci na siłe nie kastrują) pozostanie
    nieruszone. Walka jest o rynek środka - 500 do 1000 USD.

    > Na dpreview.com pojawiła się notka z rozmowy z jakąś szychą od Olka,
    > odpowiedzialną za u43. Wychodzi, że celują podobnie jak Panas z G1 w
    > amatorów, użytkowników kompaktów, dla których lustra są za duże i za
    > skomplikowane. Zaawansowanych fotografujących, chcących elastyczne,
    > wszechstronne i małe narzędzie - dalej mają gdzieś... na dalszym planie.
    > Dla nich są lustra i tak ma dalej być (wg producentów).

    Z tym skomplikowaniem to bym był ostrożny - G1 w niczym nie jest zubożony w
    odniesieniu do dSLRa. Ba, niejeden dzisiejszy zaawnasowany kompakt nie różni
    się na użytkowym poziomie od zaawansowanego lustra tyle, że nie dostarcza
    wyjściowo odpowiedniego wyniku.
    A żeby było elastycznie, wszechstronnie, z wysoką jakością w małym
    pudełeczku to my się doczekamy - jak se jeden z drugim sam zrobi ; ))))
    Camera obscura z uniwersalną matrycą - może Lego Technic coś wymyśli ; ))))

    adam

  • 34. Data: 2009-06-16 13:36:47
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Mateusz Ludwin wrote:

    > Ja. Po co mi lampa do aparatu który będę zabierał na spacer?

    Ty nie wykreujesz popytu, więc nie jest istotne czy TOBIE lampa jest
    potrzebna.

    > Jakże byś chciał żeby tak było :>>>

    Wisi mi to kalafiorem, aczkolwiek chcialbym kiedyś kupic coś w formacie
    m4:3.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 35. Data: 2009-06-16 13:37:23
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Mikolaj Tutak" napisał

    > Moze Panas wypusci update szkła, zeby nie robiło takiej beki i CA na
    > szerokim końcu ;-)

    Żebyś Ty wiedział jak wygląda obrazek z RAWa vs. jpeg z aparata to byś się
    tak nie chichrał ; )

    adam

  • 36. Data: 2009-06-16 13:38:12
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    de Fresz wrote:

    > Czy to nie pytanie z gatunku "a kto wogóle kupuje Olympusa, przecież
    > za pół roku zdechną" powtarzane tu od wileu lat?

    Nie zrozumialeś o czym napisałem. Cofnij się do pojego postu i ponów wysiłek
    ;-)

    > Popyt to kreują producenci. Głównie sprawnym marketingiem. Ten aparat
    > ma parę fajnych cech i przedewszystkim dobrze wygląda. Jak nie położą
    > kwestii marketingowych, to będą się ustawiały kolejki.
    > Dla mnie np. dużo ważniejszy od wbudowanej lampy, jest sprawny AF, a
    > na razie wygląda że pod tym względem ten Olek kuleje. Niestety. Trza
    > poczekać na P2.

    To teraz patrz jaki popyt wykreuje Olympus na tego cudaczka ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 37. Data: 2009-06-16 13:42:07
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Marx wrote:

    > Nie wiem jaka ta lampa na sanki ma LP, ale brak mozliwosci jej
    > odchylenia do gory to kompletna porazka.

    Czyli za dodatkowa kase i zero wygody dostajesz lampke nieduzo lepsza
    wbudowana niz w kazdym kompakcie ;-)

    > W sumie jednak to nie
    > problem, skoro mozna lampe dokupic inna.

    Problem jest taki ze inna lampa bedzie wieksza od tego aparatu, co z kolei
    przeklada sie na zero komfortu przy robieniu zdjec, oraz jeszcze wyzsza
    cene.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 38. Data: 2009-06-16 13:46:12
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    adam wrote:
    > Użytkownik "Mikolaj Tutak" napisał

    > Żebyś Ty wiedział jak wygląda obrazek z RAWa vs. jpeg z aparata to
    > byś się tak nie chichrał ; )

    Niestety widziałem jak wyglada obrobiony RAW bez korekcji zalecanych przez
    Panasa, dlatego dokładnie rozumiem dlaczego narobili takiego dymu o te
    korekcje ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 39. Data: 2009-06-16 13:48:37
    Od: "Norbert" <...@h...spam>

    Użytkownik "Adameck" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Hej !
    >
    > Opisy i sample juz dostepne, aparacik niezly, tylko z tym flashem do konca
    > do mnie nie przemawia pomysl. Nawet firmowa lampa do tego modelu nie jest
    > odchylana !
    >
    > Spojrzcie:
    >
    > http://www.dpreview.com/previews/olympusep1/

    Wszystko fajnie,ale to tylko kolejny gadzet, ni to lustro, ni to maly
    kompakt, po co to komu? Osobiscie uwazam, ze ten system jest bardzo
    nierozwojowy, takie kompakty z ciut wieksza matryca i mozliwoscia wymiany
    obiektywu na jakis dedykowany,ktorych i tak nie ma duzo, albo sa drogie, a
    stare szkla przy tym croopie to chyba tylko do portretow i fotografowania
    dzikiego ptactwa.

    Pozdrawiam

  • 40. Data: 2009-06-16 14:35:31
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-06-16 15:35:38 +0200, "adam"
    <j...@o...maile.com> said:

    > A po co mają konkurować z lustrami ?

    Bo lustra wcale nie są aż tak wygodne? Ja nie twierdzę że ma to być
    coś, co w zupełności zastąpi lustrzanki, ale oczekiwałoby się, że w
    paru miejscach, gdzie kompakty odstają najbardziej, takie "hybrydy"
    zmniejszą dystans do dSLRów, zachowując zalety mniejszych aparatów.

    > Na tej półce bardziej istotne jest konkurowanie z kompaktami - to czego
    > kompakty nie mogły się pozbyć czyli w pierwszej kolejności zapasu ISO
    > jest już rzeczywistością.

    Owszem. Również dynamika - ale to wszystko jest związane z matrycą. A
    na tym użyteczność aparatu się nie kończy.

    > W segmencie m4/3 są aparaty gabarytami nie odbiegające zbytnio od kompaktów,

    Oj, jednak wciąż są duże. Nie wiem jak Olek (bo to jednak najlepiej
    samemu ocenić we własnych rękach), ale Panasy IMHO to gabarytowo
    porażka - przy tych rozmiarach ich przewaga w tym względzie nad lustrem
    jest naprawdę mocno dykusyjna.

    > zaś parametrami znacznie bliższe dSLRom niż kompaktom.

    Którymi parametrami, poza matrycą? Shuter lagiem? Sprawnością AF?
    Wygodą guzikologi?

    > Wygląda na to, że w najbliższej przyszłości "wycięte" zostaną "ambitne"
    > kompakty i amatorskie dSLRy.

    Sądzę, że to jeszcze przez jakiś czas nie nastąpi i to głównie ze
    względu na ostrożne wchodzenie w ten rynek producentów. Na razie
    wygląda na to, jakby robili wszystko, aby mieć ciastko i zjeść ciastko
    - nie podkopać za bardzo sprzedaży luster (głównie własnych - Olek) lub
    zaawnasowanych kompaktów (Panas), a jednak wyszarpnąć kawałek tortu. Na
    konkurowanie z np. serią G Canona czy Panasem LX nowy Olek jest jendak
    ciut za duży, do konkurowania z lustrami brakuje mu dobrego AF i
    jakiegoś sensownego optycznego wizjera (nawet ekran dali przeciętny).
    Brakuje teraz kogoś, kto wpakowałby się w tą niszę z buciorami i zrobił
    aparat bez kompromisów i oglądania się na poziom sprzedaży w innych
    segmentach (w tym własnej). A to nam w najbliższej przyszłości chyba
    nie grozi. Bo jak to będzie szło dalej tymi torami co teraz, to metodą
    mientkich ruchów dojście do czegoś naprawdę sensownego zajmie długie
    lata.
    No nic, zobaczymy co za miesiąc pokaże Samsung. Może się okazać czarnym
    koniem w tym wyścigu, bo ma stosunkowo mało do stracenia.

> [...]
    > kompakt nie różni się na użytkowym poziomie od zaawansowanego lustra
    > tyle, że nie dostarcza wyjściowo odpowiedniego wyniku.

    To nie jest kwestia tego, co o poziomie komplikacji myślą ludzie mający
    pojęcie o fotografii (jednak mniejszość), tylko jak to odbiera ogół
    Kowalskich/Shmithów/Mulerów/Johannsonów etc. Panas w momencie
    wypuszczania G wyraźnie powiedział - dla zwykłych ludzi dSLRy są za
    skomplikowane, oni chcą im dać coś prostrzego. To nie ważne, że jest
    tam podobna ilość gdzieś zakopanych w międzymordziu opcji, jak w
    lustrach. Ważne że jest to nowa kategoria, której doklejoną przez
    marketingowców cechą ma być prostota i wygoda obsługi. Dla większość.
    Czyli użytkowników programu zielonego.

    > A żeby było elastycznie, wszechstronnie, z wysoką jakością w małym
    > pudełeczku to my się doczekamy - jak se jeden z drugim sam zrobi ; ))))

    To ja w takim razie szukam inwestora. Wyłoży ktoś pare baniek?
    Ficzers-listę już mam gotową.

    de Fresz