    From: de Fresz <d...@n...o2.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: OLYMPUS PEN juz jest !
    Date: Tue, 16 Jun 2009 16:35:31 +0200

    On 2009-06-16 15:35:38 +0200, "adam"
    <j...@o...maile.com> said:

    > A po co mają konkurować z lustrami ?

    Bo lustra wcale nie są aż tak wygodne? Ja nie twierdzę że ma to być
    coś, co w zupełności zastąpi lustrzanki, ale oczekiwałoby się, że w
    paru miejscach, gdzie kompakty odstają najbardziej, takie "hybrydy"
    zmniejszą dystans do dSLRów, zachowując zalety mniejszych aparatów.

    > Na tej półce bardziej istotne jest konkurowanie z kompaktami - to czego
    > kompakty nie mogły się pozbyć czyli w pierwszej kolejności zapasu ISO
    > jest już rzeczywistością.

    Owszem. Również dynamika - ale to wszystko jest związane z matrycą. A
    na tym użyteczność aparatu się nie kończy.

    > W segmencie m4/3 są aparaty gabarytami nie odbiegające zbytnio od kompaktów,

    Oj, jednak wciąż są duże. Nie wiem jak Olek (bo to jednak najlepiej
    samemu ocenić we własnych rękach), ale Panasy IMHO to gabarytowo
    porażka - przy tych rozmiarach ich przewaga w tym względzie nad lustrem
    jest naprawdę mocno dykusyjna.

    > zaś parametrami znacznie bliższe dSLRom niż kompaktom.

    Którymi parametrami, poza matrycą? Shuter lagiem? Sprawnością AF?
    Wygodą guzikologi?

    > Wygląda na to, że w najbliższej przyszłości "wycięte" zostaną "ambitne"
    > kompakty i amatorskie dSLRy.

    Sądzę, że to jeszcze przez jakiś czas nie nastąpi i to głównie ze
    względu na ostrożne wchodzenie w ten rynek producentów. Na razie
    wygląda na to, jakby robili wszystko, aby mieć ciastko i zjeść ciastko
    - nie podkopać za bardzo sprzedaży luster (głównie własnych - Olek) lub
    zaawnasowanych kompaktów (Panas), a jednak wyszarpnąć kawałek tortu. Na
    konkurowanie z np. serią G Canona czy Panasem LX nowy Olek jest jendak
    ciut za duży, do konkurowania z lustrami brakuje mu dobrego AF i
    jakiegoś sensownego optycznego wizjera (nawet ekran dali przeciętny).
    Brakuje teraz kogoś, kto wpakowałby się w tą niszę z buciorami i zrobił
    aparat bez kompromisów i oglądania się na poziom sprzedaży w innych
    segmentach (w tym własnej). A to nam w najbliższej przyszłości chyba
    nie grozi. Bo jak to będzie szło dalej tymi torami co teraz, to metodą
    mientkich ruchów dojście do czegoś naprawdę sensownego zajmie długie
    lata.
    No nic, zobaczymy co za miesiąc pokaże Samsung. Może się okazać czarnym
    koniem w tym wyścigu, bo ma stosunkowo mało do stracenia.

    > Z tym skomplikowaniem to bym był ostrożny - G1 w niczym nie jest
    > zubożony w odniesieniu do dSLRa. Ba, niejeden dzisiejszy zaawnasowany
    > kompakt nie różni się na użytkowym poziomie od zaawansowanego lustra
    > tyle, że nie dostarcza wyjściowo odpowiedniego wyniku.

    To nie jest kwestia tego, co o poziomie komplikacji myślą ludzie mający
    pojęcie o fotografii (jednak mniejszość), tylko jak to odbiera ogół
    Kowalskich/Shmithów/Mulerów/Johannsonów etc. Panas w momencie
    wypuszczania G wyraźnie powiedział - dla zwykłych ludzi dSLRy są za
    skomplikowane, oni chcą im dać coś prostrzego. To nie ważne, że jest
    tam podobna ilość gdzieś zakopanych w międzymordziu opcji, jak w
    lustrach. Ważne że jest to nowa kategoria, której doklejoną przez
    marketingowców cechą ma być prostota i wygoda obsługi. Dla większość.
    Czyli użytkowników programu zielonego.

    > A żeby było elastycznie, wszechstronnie, z wysoką jakością w małym
    > pudełeczku to my się doczekamy - jak se jeden z drugim sam zrobi ; ))))

    To ja w takim razie szukam inwestora. Wyłoży ktoś pare baniek?
    Ficzers-listę już mam gotową.

    de Fresz