  • 1. Data: 2009-07-10 02:09:22
    Temat: Nowy typ jeszcze lepszej stabilizacji?
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    http://optyczne.pl/2017-nowo%C5%9B%C4%87-Nowe_kamery
    _Full_HD_i_karty_pami%C4%99ci_od_Sony.html

    Czyli...

    - pion
    - poziom
    - kołysanie

    To niby te trzy kierunki. Ciekawe, chociaż jak być ścisłym to zdaje się,
    że panasonic albo fuji w którymś z kompaktów już się chwaliło trzema
    kierunkami, tyle że deko inaczej sprecyzowanymi:

    - pion
    - poziom
    - obrót

    To znaczy tylko tyle, że byćmoże sony ma szansę się wykazać i zrobić nie w
    trzech, a w czterech kierunkach :)
    Póki co to ciekawe i chciałbym to widzieć :) Jak już sensor się rusza do
    góry, do na boki i jeszcze... hmmm.. kołysze... to znaczy, że ktoś w końcu
    też wpadnie na pomysł, żeby zrobić odsuwanie i przysuwanie - a wtedy
    będzie możliwość zrobienia autofocusa... nawet z manualami :) właściwie
    był już kiedyś taki aparat, o zgrozo! analogowy.

    No nic, z tilto shiftem też mogloby ciekawie :)

    ps. a nikon może też zrobi swój super steady shock impuls :) hihi :)

    d.

  • 2. Data: 2009-07-10 05:38:01
    Temat: Re: Nowy typ jeszcze lepszej stabilizacji?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

> [...]
    > że panasonic albo fuji w którymś z kompaktów już się chwaliło trzema
    > kierunkami, tyle że deko inaczej sprecyzowanymi:

    Nie przeczytałem artykułu - serwer Optycznych sygnalizuje awarię, ale jeśli
    chodzi o obrót sensora wokół osi optycznej to stabilizacja w lustzrankach
    Pentaxa juz od paru lat takie ruchy też stosuje. W K7D mają one słuzyć nie
    tylko do stabilizacji, ale również do korekcji kompozycji - np. do
    wypoziomowania linii horyzontu. Pamiętam też, że wspominano o możliwości
    wprowadzenia przez przesunięcie sensora lekkiego shiftu - ale nie wiem, czy
    juz w K7D czy w dalszej przyszłości.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 3. Data: 2009-07-11 09:51:46
    Od: "Matt " <m...@g...pl>

    Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> napisał(a):
    > chodzi o obrĂłt sensora wokĂłĹ&#65533; osi optycznej to stabilizacja w lustzrankach
    > Pentaxa juz od paru lat takie ruchy teĹź stosuje. W K7D majÄ&#65533; one
    sĹ&#65533;uzyÄ&#65533; nie
    > tylko do stabilizacji, ale rĂłwnieĹź do korekcji kompozycji - np. do
    > wypoziomowania linii horyzontu. PamiÄ&#65533;tam teĹź, Ĺźe wspominano o
    moĹźliwoĹ&#65533;ci
    > wprowadzenia przez przesuniÄ&#65533;cie sensora lekkiego shiftu - ale nie wiem, czy
    > juz w K7D czy w dalszej przyszĹ&#65533;oĹ&#65533;ci.

    Ciekawe, czy jeszcze ktoś uważa, że stabilizacja w obiektywie jest lepsza niż
    stabilizacja w body :-)

    Maciej

  • 4. Data: 2009-07-11 09:56:15
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Matt wrote:
    > Ciekawe, czy jeszcze ktoś uważa, że stabilizacja w obiektywie jest
    > lepsza niż stabilizacja w body :-)

    Przyszlosc pewnie i tak lezy w stabilizacji elektronicznej, przynajmniej w
    sprzecie klasy popularnej. Moc procesorow rosnie szybciej, niz jakos
    taniej optyki, w dodatku w odroznieniu od tej ostatniej postep w mniejszym
    stopniu zwiazany jest ze wzrostem kosztow.

    k,

  • 5. Data: 2009-07-11 11:09:57
    Od: Endless Lameness <m...@n...pl>

    W artykule <h39nbi$pj2$1@inews.gazeta.pl> Matt napisał(a):

    > Ciekawe, czy jeszcze ktoś uważa, że stabilizacja w obiektywie jest lepsza niż
    > stabilizacja w body :-)

    Ja. Mam analoga w tym samym systemie.

    --
    pozdrawiam, Konrad Stachańczyk
    mailto(ROT13): z...@i...prgv.cy

  • 6. Data: 2009-07-11 14:13:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Jul 2009, KILu wrote:

    > Przyszlosc pewnie i tak lezy w stabilizacji elektronicznej, przynajmniej w
    > sprzecie klasy popularnej. Moc procesorow rosnie szybciej, niz jakos
    > taniej optyki,

    Ale to wymaga zdolności matrycy do aplikowania kilkuset fps zdjęć.
    Stabilizacja elektroniczna przy filmowaniu ma sens o tyle, że
    pozwala zmniejszyć/usunąć drgania kadru (całego), ale wcale nie
    poprawia to ostrości poszczególnych klatek (wręcz przeciwnie:
    po ustabilizowaniu znacznie wyraźniej widać nieostrość).

    Zaś aplikowanie ISO 32768 nie ma przecież nic wspólnego ze
    stabilizacją :> (podobnie jak oświadczanie że hybryda bez
    luster jest lustrzanką, co ktoś z producentów zrobił).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2009-07-11 16:24:47
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Ale to wymaga zdolności matrycy do aplikowania kilkuset fps zdjęć.

    Prawda, ale popatrz co oferuja niektore wspolczesne kompakty (np. Casio) -
    juz teraz, przy obecnej technologii mozliwe jest zrobienie serii zdjec z
    predkoscia setek fps i w calkiem rozsadnej rozdzielczosci, automatyczne
    rozjasnianie twarzy itd. (efekt ma czesto dyskusyjna jakosc, szczegolnie
    dla kogos potrafiacego odroznic dobre zdjecie od kiepskiego, ale nie w tym
    rzecz).
    Jesli algorytmy odpowiedzialne za (np.) nakladanie na siebie obrazow
    wbudowane zostana w sama matryce (co nie powinno byc problemem, biorac pod
    uwage, ze we wspomniane Casio korzystaja z matryc w technologii CMOS), to
    nawet nie bedzie to wymagalo zaprzegniecia do pracy procesora aparatu.
    Widze tu ogromne pole do popisu nie tylko w kwestii walki z poruszeniami,
    ale takze np. zwiekszania dynamiki. Oczywiscie to piesn przyszlosci, ale
    mysle, ze wlasnie w tym kierunku to pojdzie. Co niekoniecznie mnie cieszy,
    bo chyba jednak tradycyjne metody daja duzo lepsza kontrole.

    k,

  • 8. Data: 2009-07-12 11:10:14
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > Nie przeczytałem artykułu - serwer Optycznych sygnalizuje awarię, ale jeśli
    > chodzi o obrót sensora wokół osi optycznej to stabilizacja w lustzrankach
    > Pentaxa juz od paru lat takie ruchy też stosuje.

    Ale nie przeczytałeś też tego co ja napisałem :)
    Chodzi zmianę płaszczyzny sensora czyli właściwie wejście w trzeci wymiar.
    Nie wiem niestety czy sony już teraz ma jako ruchy "skręcanie" o którym
    piszesz (i pisałem w wiadomości na którą odpowiadasz), ale nowy ruch
    wydaje się dawać całkiem niezłe opcje i jak wspominałem wcześniej może to
    być pierwsza jaskółka do "efektów" robionych stabilizacją .

> [...]
    > wprowadzenia przez przesunięcie sensora lekkiego shiftu - ale nie wiem, czy

    No niech pentax działa w tym zakresie, to może i inni się obudzą.
    Analogicznie do takiego "shift" sony właśnie robi coś co odpowiada "tilt".
    Czyli jeszcze trochę i może trafią te opcje pod strzechy.

    BTW: a k10d ma może ten sztuczny horyzont? Mam znajomego z tym aparatem i
    wiecznie zdjęcia ma krzywe :/ Jak ma to włączone to coś popsute, a jak
    nie, to mu włączę :)

    d.

  • 9. Data: 2009-07-12 16:45:18
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "dominik" <n...@d...kei.pl> napisał:

> [...]
    >
    > BTW: a k10d ma może ten sztuczny horyzont? Mam znajomego z tym aparatem i
    > wiecznie zdjęcia ma krzywe :/ Jak ma to włączone to coś popsute, a jak

    Niestety dopiero w K7D jest ta opcja. We wszystkich popzrenich modelach
    ruchy sensora wykorzystywane są tylko do stabilizacji.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 10. Data: 2009-07-12 17:27:40
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Marek Wyszomirski wrote:
    > Niestety dopiero w K7D jest ta opcja. We wszystkich popzrenich modelach
    > ruchy sensora wykorzystywane są tylko do stabilizacji.

    A są już jakieś testy tej stabilizacji? jej skuteczności?
    Ciekawe jestem czy to pomaga realnie w temacie.

    Czy to skręcanie jest od K7 czy dopiero w K7 dostępne jako dodatkowa opcja?

    d.