eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaNo to koniec lustrzanek...Re: No to koniec lustrzanek...
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: No to koniec lustrzanek...
    Date: Fri, 3 Sep 2010 11:38:40 +0200
    Organization: Aleuania-Pueruania
    Lines: 144
    Message-ID: <i5qfth$9p9$1@inews.gazeta.pl>
    References: <w7ffoufpbife$.dlg@lepper.institute.com><i5m501$sum$1@opal.icpnet.pl>
    <k...@4...com><i5mbt0$pbg$1@inews.gazeta.pl>
    <9...@4...com><i5mfn9$lh6$2@inews.gazeta.pl>
    <e...@4...com><i5mjcb$lh6$6@inews.gazeta.pl>
    <9...@4...com>
    <i5pc4n$189$1@inews.gazeta.pl> <i5phi3$g3h$1@inews.gazeta.pl>
    <i5pjb5$k6m$1@inews.gazeta.pl>
    Reply-To: "Eneuel Leszek Ciszewski" <e...@g...com>
    NNTP-Posting-Host: 3-205.89-161.tel.tkb.net.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1283506929 10025 89.161.3.205 (3 Sep 2010 09:42:09 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 3 Sep 2010 09:42:09 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Numer mego telefonu '665 363835'='Moj Eneuel'
    X-Priority: 3
    X-User: eneuell
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5512
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.rec.foto.cyfrowa:864778
    [ ukryj nagłówki ]


    "Sebastian Nibisz" i5pjb5$k6m$...@i...gazeta.pl

    > Zdjęcie HDR to zdjęcie o dużym zakresie dynamiki

    Jak dużym? Na papierze ta dynamika jest stale taka sama. :)
    HDR to rozszerzenie dynamiki matrycy. :)

    > a nie zdjęcie wykonane w kilku strzałach.

    Trudno w inny sposób rozszerzyć możliwości matrycy aparatu. :)

    > Sadzisz, że gdy aparaty będą mogły rejestrować 20EV w jednym strzale, to zdjęcie o
    tak szerokim zakresie dynamiki nie będzie
    > HDR-em?

    Nie będzie. Różne aparaty mają różną pojemność matryc już dzisiaj.
    Czy więc jedne zdjęcia (wykonanymi jednymi aparatami) są HDRami
    względem innych (zrobionych innymi) zdjęć? :)

    >> HDR ma wtedy sens, gdy robimy kilka zdjęć tego samego obiektu, ale
    >> każde zdjęcie ma inną ekspozycje przy tym samym oświetleniu.

    > HDR nie tylko wtedy ma sens.

    Albo softem odblokowujemy możliwości matryc zablokowane
    przez producenta matrycy czy jakiegoś dowcipnisia. :)

    >> Matryca
    >> ma pojemność kilku EV, więc (wspomniana przeze mnie w innym poście)
    >> wieża nie zmieści się w całości na jednej klatce -- albo niebo będzie
    >> przepalone na biało, albo zginą detale w zbyt ciemnych ścianach...

    > Zależy jakie EV masz na myśli. Piszesz o przepalonym niebie, więc rozumiem, że masz
    na myśli zakres dynamiki. Obecne aparaty
    > rejestrują ponad 10EV. Zakres tonalny jest trochę mniejszy.

    A które to mają ponad 10 EV?

    >> Natura może mieć 30 EV (lub więcej) pomiędzy jasnym niebem (czy inną
    >> świecącą żarówką lub lampą błyskową) a ścianami czy wnętrzami wieży...
    >> Jedna klatką (jednym ,,pstryk'') nie złapiemy jednoczesnkie i nieba,
    >> i ścian, więc robimy kilka zdjęć, które składamy w jedną całość...

    > Coraz częściej da sie złapać w jednym strzale.

    >> HDR to zwiększenie pojemności
    >> matrycy -- żaden soft tego nie uczyni po pstryknięciu fotki. :)

    > To jest nadinterpretacja. Rozwiń skrót HDRI a wszystko stanie się jasne.

    Coś jest duże względem czegoś a może być jednocześnie małe względem czegoś innego.
    HDR to haj względem możliwości aparatu, nie względem innego zdjęcia. :) W JPG czy
    na papierze zawsze jest tyle samo dynamiki. :)

    >> Ale niektórzy uważają, że:

    >> -- ,,wywołają'' jedną RAWkę z różnymi korektami EV do kilku TIFF
    >> -- zlepią jeden obrazek z tych kilku TIFFków
    >> -- zapiszą ten obrazek w JPG...

    > Wystarczy wrzucić jednego RAWa do programu HDR. W wielu przypadkach uzyskasz ten
    sam efekt co z wielu plików RAW. Są wyjątki, ale
    > jest ich coraz mniej.

    A płaszczyznę ostrzenia też można przesunąć? ;)

    >> HDR ma zwiększyć pojemność ,,tonalną'' matrycy aparatu -- nie można więc
    >> tego efektu uzyskać softem uruchomionym z komputera po zrobieniu fotografii
    >> aparatem.

    > Ale potem zakres tonalny trzeba i tak skompresować,

    No tak -- toż papier nie odda nawet tego, co mieści się na matrycy.

    > więc nie zawsze zwiększenie pojemności "tonalnej" przyniesie wymierne korzyści.

    Zazwyczaj przyniesie -- latarnia świeci jakimś kolorem (może kremowym, może
    trupiofioletowym, może pomarańczowym) a na przepalonym zdjęciu będzie (może
    być -- zależy od przepalenia) to piękna, doskonała biel. :)

    Jeśli pomnożymy w CMY 3%,4%,5% przez 10 --> dostaniemy te same proporcje, czyli
    30%,40%,50%, ale jeśli pomnożymy 3,4,15 przez 10 --> dostaniemy inne proporcje,
    czyli 30%,40%,100%, bo więcej niż 100% nie zmieści się. Zachwianie proporcjami
    da przebarwienie lub ciemność. :) Podobnie w xRGB, gdzie skalę możemy mieć
    w zakresie (0,255) dla każdego subpiksela. Jeśli mamy proporcje 5,15,25
    i pomnożymy to przez 10 --> uzyskamy 50,150,250, co może mieścić się na
    zdjęciu, ale jeśli pomnożymy przez 10 takie coś 15,25,35 --> otrzymamy
    wyjście poza 255, czyli 150,250,350, a więc skoszenie proporcji. W skrajnym
    przypadku cały piksel przejdzie w czerń lub w biel, niezależnie od niesionego
    przez siebie koloru. Suknia ślubna straci wizerunek faktury materiału, fałdek
    itp. i stanie się białą plamą zhomogenizowaną, albo czarny garnitur nie ukaże
    na zdjęciu swych nitek czy zagięć, ale śliczną, zhomogenizowaną czerń. W istocie
    szybciej dochodzi do utraty koloru niż przy 255 czy 100%. Oczywiście w CMY można
    uzyskać efekt przepalenia (0% na składowej, lub ;) mniej) a w xRGB efekt
    niedoświetlenia (czyli 0 na którejś składowej). Oczywiście w rzeczywistości
    nie ma ostrej granicy 255 czy 0, ale już zbliżanie się do granicznych wartości
    daje utratę szczegółów w cieniach czy światłach. Może nawet przekroczenie 200
    w xRGB czy 75% w CMY być skutecznym skoszeniem kolorów czy jasności :) -- zależne
    jest to (ta ,,graniczna'' wartość) od ,,wyświetlacza''

    -- papieru i farb drukarskich oraz możliwości maszyny drukarskiej
    wraz z możliwościami drukarza
    czy
    -- matrycy monitora i jej ustawień...

    -=-

    JPG czy papier nie ma nigdy dużej rozpiętości, żaden JPG nie jest HDRem. :)
    To jak z pocztówką -- możesz na niej mieć Panoramę Racławicką, ale taka
    pocztówka będzie nadal miała swoje 10 cm na 15 cm. O gotowym zdjęciu
    (w JPG czy wydruku na papierze) trudno powiedzieć, czy jest wykonane
    metodą HDR. :) Owszem, można zauważyć, że Słoneczko nie może świecić
    tak ciemno względem oświecanych/oświetlanych przez nie ścian, bo jeśli
    nawet by tak świeciło ciemno, to ściany musiałyby być ciemniejsze, ale
    jeśli ktoś pomaluje te ściany farbą lepiej odbijającą światło (taką,
    która mniej pochłania niż ,,zwykła'' farba) to efekt będzie podobny do
    tego, jaki uzyskasz przy HaDRowaniu. :) HDR w efekcie krzywi zależności
    jasności, gdyż ani papier, ani JPG, ani matryca nie może nieść tak dużej
    rozpiętości, dlatego każde skrzywienie proporcji może dać efekt podobny
    do HaDRowania.

    Nawet zwykłe posuwanie ;) suwaczkami cieni i świateł może dać efekt podobny
    do HaDRowania, ale to nie będzie HDR! HDR to pokazanie więcej, niż potrafi
    zarejestrować matryca aparatu. Albo trzeba coś domalować pędzlem (coś, czego
    na matrycy nie ma, czego matryca nie zarejestrowała), albo trzeba to wziąć
    z innego zdjęcia... W żadnym wypadku mocne skrzywienie proporcji jasności
    nie będzie HaDRowaniem, choć w pierwszej chwili (na pierwszy rzut oka)
    może przypominać efekty z HaDRowania. :)


    Podobnie krzywienie ,,perspektywiczne'', choć może przypominać
    efekt obiektywu szerokokątnego, nie zastąpi takiego obiektywu. :)
    Aby mieć na zdjęciu szerokie widzenie, trzeba albo zbudować zdjęcie
    z wielu składowych, albo mieć obiektyw widzący szeroko. :) Budowa
    panoramy z wielu ujęć (każde pod nieco innym kątem) jest podobne
    do HaDRowania. I tu, i tu możemy (dzięki wielu zdjęciom) pokazać
    więcej, niż rejestruje matryca. :) Popsucie proporcji (skrócenie
    wysokości wież) czy pokrzywienie ,,perspektywiczne'' nie jest
    widzeniem szerokokątnym, nie zastąpi obiektywu szerokokątnego.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'
    `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
    o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: