  • Data: 2010-09-03 08:16:13
    Temat: Re: No to koniec lustrzanek...
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 03.09.2010 Sebastian Nibisz <e...@g...pl> napisał/a:

    > Zdjęcie HDR to zdjęcie o dużym zakresie dynamiki a nie zdjęcie wykonane w
    > kilku strzałach. Sadzisz, że gdy aparaty będą mogły rejestrować 20EV w
    > jednym strzale, to zdjęcie o tak szerokim zakresie dynamiki nie będzie
    > HDR-em?

    Zależy jakie DR uważamy za H ;) no i pozostaje jeszcze ciągłość tych danych
    o czym poniżej.

    > Wystarczy wrzucić jednego RAWa do programu HDR. W wielu przypadkach uzyskasz
    > ten sam efekt co z wielu plików RAW. Są wyjątki, ale jest ich coraz mniej.

    ale już w procesie wywoływania odpowiednią krzywą idzie tak postawić, że uzyskamy
    HDR, jak skompresujemy całą matryce 14bit w 8bit jpg to wywalimy detale ale
    zyskamy cały zakres, zależy to tylko od intencji fotografa w procesie wywoływania,
    podobnie się przecież robiło na powiększalniku, jak był widoczek nieba i się
    na linii horyzontu przykrywało np na połowę czasu naświetlania tak, aby zmieścić
    chmurki i budynki :)

    > Ale potem zakres tonalny trzeba i tak skompresować, więc nie zawsze
    > zwiększenie pojemności "tonalnej" przyniesie wymierne korzyści.

    I tu dochodzimy do właściwej interpretacji. Mając dane o szerokim zakresie
    tonalnym (nie ważne czy z 1 klatki nowoczesnej matrycy czy z kilku klatek
    posklejanych) możemy nałożyć różne krzywe na różne obszary, co pozwala
    nam upakować np niebo w ten sam zakres tonalny co wieże i tak właśnie
    widzi oko obserwując ten obrazek manewrując źrenicą. Na 1 papier/ekran
    tego nie upchamy w skali ciągłej, ale możemy sobie pozwolić na urwanie
    ciągłości na rzecz 2 krzywych, symulując działanie oka.

    Podobnie robimy przecież dając doświetlenie pierwszego planu zbliżając
    zakres tonalny np modelki do zakresu tła blendą czy sztucznym światłem.

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".