eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyNabicie klimy, cenaRe: Nabicie klimy, cena
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.h82-143-187-50
    -static.e-wro.net.pl!not-for-mail
    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Nabicie klimy, cena
    Date: Fri, 7 Jul 2023 14:46:39 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <13pfmo995v1j1.1qnolongcqxgv$.dlg@40tude.net>
    References: <u7mnm5$2icof$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u7oecu$2r6gs$1@dont-email.me> <g...@m...org>
    <u7ucun$3mjdi$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u7ueol$3msf8$1@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <u80rht$2fe3$3@dont-email.me> <o...@l...harvard.local>
    <93j448onk24h.174zofy4bdsxt$.dlg@40tude.net>
    <o...@l...harvard.local>
    <yq5v6aiuykmb$.1uh4at3omeu9c.dlg@40tude.net>
    <u83t37$l35$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <1h0d953nndp6d.1dkp0fgkr51ek$.dlg@40tude.net>
    <u84efe$vtu$1$Janusz@news.chmurka.net>
    NNTP-Posting-Host: h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="jfoxwr";
    posting-host="h82-143-187-50-static.e-wro.net.pl:82.143.187.50";
    logging-data="31231";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1
    Cancel-Lock: sha1:ZUwp6PsKyGChEKAFyoNR6oRfVUw=
    sha256:JUI4jIYakTVO1lzIuLiBzIgYK0JWcEN+/L0rg7Havd0=
    sha1:oFp1kEJ84K2NvIinYfZHvuF5Ngs=
    sha256:4jxlLqJxcSLLr/wgzZ16UHDxxETGC0Y+k+IVnX8VTEY=
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2714969
    [ ukryj nagłówki ]

    On Wed, 5 Jul 2023 20:59:55 +0200, Janusz wrote:
    > W dniu 5.07.2023 o 19:06, J.F pisze:
    >> On Wed, 5 Jul 2023 16:03:15 +0200, Janusz wrote:
    >>> W dniu 4.07.2023 o 15:02, J.F pisze:
    >>>> Kolejna sprawa - widzę, ze cos kombinują z propanem-butanem.
    >>>> Nie wiem - mozna tak dobić, czy to proszenie sie o klopoty,
    >>> Kłopoty, to w ogóle się nie nadaje do klimatyzacji samochodowej, jajk
    >>> juz to są mieszanki R600 i R290, sprzedają gotowe w puszkach.
    >>
    >>
    >> O cos takiego mi chodzilo - Gazozo
    >> https://allegro.pl/oferta/czynnik-freon-zamiennik-za
    -r134a-polski-producent-12013556473]
    > Tak
    >
    >> albo A/C To Go
    >> https://akli.pl/zestaw-do-napelniania-klimatyzacji-s
    amochodowej-actogo-r-134a-4.html
    > To to samo, pod różnymi nazwami ta mieszanka występuje.
    >
    >> Gdzie przestrzegaja przed propanem i izobutanem, a cos mi sie wydaje,
    >> ze to tez jest p-b
    > Nie.

    No to co to jest?

    >> a p-b dlaczego sie "w ogole nie nadaje do klimy samochodowej"?
    > Bo sam butan się nie nadaje, ma za wysoką temp skraplania i w parowniku
    > zamiast gazu będzie ciecz.

    n-butan wrze w temperaturze -0.5C. To chyba wystarczy?

    isobutan w -12C. to tym bardziej wystarczy.

    Przy czym to jest przy cisnieniu 1 atm.
    W klimie moze panowac inne, mniejsze, wieksze, no chyba, ze jakies
    cisnienia sa w klimie niewskazane.

    > Poza tym skład procentowy jest nieznany więc trudno ustalić ich
    > parametry jako całości, już nie mówiąc że mają inne zaniczyszczenia jak
    > piasek czy olej no i nawaniacz. Gazy do klimatyzacji muszą być czyste.

    No to trzeba przygotowac mieszanke czystą, o znanym skladzie.

    > Poza tym gazy nie powinny się nadmiernie rozwarstwiać, czyli one muszą
    > razem współgrać że to tak nazwę, a w mieszance p-b butan 'gra' w
    > zupełnie innej lidze.

    Hm. samochodom na LPG jakos nie przeszkadza.
    I jedyne "rozwarstwianie" to mogłoby byc przy parowaniu, ale nie wiem
    czy w samochodowej klimie to problem - tam jakas niewielka ilosc
    cieczy jest wpuszczana i cała paruje.
    Poza tym są jeszcze azeotropy.

    I są one na liscie czynników chlodniczych, czyli chyba ktos stosuje.
    W samochodzie problemem jest palnosc, no i być moze parametry
    klimatyzacji na R-134a, gdybyśmy chcieli użyc jako zastępnika czy do
    dobicia.

    https://www.auto-swiat.pl/porady/eksploatacja/napeln
    ianie-klimatyzacji-propanem-butanem-lpg-chlodzi-jest
    -tanie-ale-czy-warto/3qheq6s
    https://motofocus.pl/producenci-czesci-i-dystrybutor
    zy/61600/dlaczego-propan-butan-lpg-nie-nadaje-sie-do
    -nabijania-klimatyzacji
    https://nabijanie-klimatyzacji.pl/napelnianie-klimy-
    gazami-propan-butan/

    Można, nie można? Kto nie sprawdzi, ten sie nie dowie :-)

    >> Zagrozenie pożarowe, czy cos innego nie pasuje?
    > Tego gazu jest niewiele i szybko się ulatnia.

    Gorzej, jak po wypadku te pół litra sie zapali.
    Szczególnie, jak najpierw troche odparuje ..

    >>> To nie o palność chodziło tylko o to że w razie pożaru i rozszczelnienia
    >>> klimy
    >>> spalający się 1234-syf tworzy chmurę fluoro-chlorową która jest gorsza
    >>> od gazu bojowego. Kilka oddechów i nie masz płuc, dlatego nazywam go
    >>> 1234-syf.
    >>
    >> A R-134 jest lepszy, bo sie nie pali, czy bo nie zawiera chloru?
    >> Fluor zawiera, a to swinstwo jednak jest :-)
    > Dlatego go zakazują w nowych autach, stąd ten cyrk a i do starych tylko
    > gazownik je kupi, a te zamienniki są bez restrykcji, każdy może kupić.

    Zakazują, bo ma wysoki wspołczynnnik ocieplania.

    Ale skład bardzo podobny, wiec podejrzewam, ze syfienie podobne przy
    spaleniu. Wegiel, wodór i fluor - chloru nie ma.
    Tylko ze R-134a uznawany jest za niepalny.

    W samochodzie moze nie być wystarczające - palic sie bedzie co innego,
    a klima bedzie popuszczac.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: