  • Data: 2012-10-19 12:12:01
    Temat: Re: NW pic na wodę.
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Artur Maśląg" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Bardzo sobie model upraszczasz - tak by ci pasował do teorii. To nie
    > jest taka prosta implikacja - pisałem wcześniej, z czego ta konieczność
    > wynika. Ludzie w zależności od wielu czynników w jakiś tam sposób
    > decydują się na pewien model życia, który jest mniej lub bardziej
    > indywidualny. Przyjęcie pewnego modelu implikuje pewien zestaw
    > obowiązków realizowanych w pewien konkretny sposób. Ten "model"
    > to najczęściej jednak nie wybór, a forma kompromisu. Piszesz
    > o "wyborach" - czy np. płacenie czynszu to wybór, czy też konieczność?

    Koniecznością jest zapewnienie rodzinie mieszkania, ale sposób realizacji
    tego jest wyborem.

    > Oczywiście, możesz napisać, że zamiast mieszkania w bloku ktoś
    > mógłby sobie kupić dom i czynszu nie płacić. Problem w tym, że
    > to implikuje konieczność ponoszenia innych kosztów, czy też innych
    > obowiązków i dla wielu osób nie może być traktowane jako wybór,
    > a nawet gdyby było, to żaden z tego argument.

    Dokładnie tak! Dokonujemy pewnych wyborów godząc się na ich konsekwencje.
    Ale nie oznacza to, że te konsekwencje są _koniecznością_ bo gdybyśmy
    dokonali innych wyborów byłyby inne konsekwencje.

    Tak jak z obowiązku zapewnienia lokum nie wynika konieczność płacenia
    czynszu (bo można jak sam zauważyłeś mieć dom). Płacenie czynszu staje
    siękoniecznością dopiero wtedy gdy podejmiemy wybór że chcemy wynajmować.

    Tak samo z obowiązku zapewnienia opieki nie wynika konieczność odwożenia
    dziecka do przedszkola bo są inne sposoby. Konieczność odwożenia dziecka do
    przedszkola wynika dopiero z wyboru, że chcemy dziecko do niego posyłać.
    Skoro chcemy aby dziecko było w przedszkolu to jakoś musi się tam znaleźć.
    Nawet wtedy nie ma jeszcze konieczności byśmy dziecko odwieźli tam osobiście
    tylko jest to nasz wybór podyktowany najczęściej ekonomią.

    > Mamy konkretną sytuację,
    > konkretne obowiązki. Podobnie jest z "dostarczaniem" dzieci do
    > przedszkola po drodze do pracy, które jest "życiowo uzasadnione".

    Sytuacje nie są same z siebie tylko wynikają z naszych wyborów.

    Dokonaliśmy pewnych wyborów:
    - chcemy posyłać dziecko do przedszkola
    - chcemy to robić osobiście / nie chcemy by ktoś zrobił to za nas

    Pozdrawiam
    Ergie