    Date: Fri, 23 Jul 2010 13:23:36 +0200
    From: R2r <b...@m...net.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: NIE, tak długo, jak obowiązują prawa fizyki.

    W dniu 2010-07-23 12:31, Gabriel 'wilk' pisze:
    > Tu masz przyklad z dzisiejszego poranka na poparcie Twojej tezy o
    > naglej/gwaltownej zmianie V :-(
    > http://www.tvn24.pl/0,1666244,0,1,tragiczny-powrot-z
    -wakacji,wiadomosc.html
    No dokładnie. Nie prędkość, ale przyspieszenia zabiły. W starciu z
    drzewem nawet najmocniejsze samochody przegrywają. Gdyby samochód
    poszedł w plener i wyhamował z tej samej prędkości w polu na
    kilkudziesięciu metrach skutki dla jadących nim mogły być zdecydowanie
    łagodniejsze. Kubica przed wypadkiem miał raczej znacznie większą
    prędkość niż Seat (?) ze zdjęcia, ale konstrukcja bolidu i toru
    pozwoliła na łagodniejsze wytracenie prędkości i w efekcie Robert po
    dwóch tygodniach mógł normalnie wrócić do pracy.
    Nota bene: "Z informacji służb ratowniczych wynika, że
    najprawdopodobniej przyczyną wypadku było zaśnięcie za kierownicą."
    Kto wie, czy w wypadku pod Kutnem to również nie było przyczyną?
    Powolna długa jazda sprzyja zasypianiu za kierownicą, które nie zdarza
    się tylko nocą lub wczesnym rankiem (wypadek w Sójkach był przed
    dziewiątą rano). Nie tak dawno jechałem ze znajomym, który w pewnym
    momencie (jazda przez kilka, najwyżej kilkanaście minut w kolumnie, bez
    warunków do wyprzedzania, z prędkością ok. 60 -70 km/h) mało nie wjechał
    w poprzedzający samochód mimo zachowania bezpiecznej odległości.
    Stwierdził, że się zamyślił, ale tak właśnie wygląda przysypianie za
    kierownicą. Godzina była czternasta z minutami...
    Szybka jazda wymaga odpowiedniej koncentracji, powolna może powodować
    znużenie i sprzyjać zasypianiu.
    No ale hasło, że to prędkość jest najczęstszą przyczyną wypadków choć
    niekoniecznie prawdziwe, jest jednak wygodnym uzasadnieniem podatków
    nakładanych na kierowców za szybszą jazdę. Tylko, że jak już wszystkie
    drogi zostaną wyposażone w fotoradary i patrole z wideorejestratorami i
    wszyscy z konieczności będą jeździć 50 - 70 km/h to może się okazać, że
    ilość wypadków wcale nie zmaleje, a obok fotoradarów trzeba będzie
    instalować również budziki.

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    __