  • 11. Data: 2011-02-27 20:13:57
    Temat: Re: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Jerry1111 wrote:

    > Klasa 2a to stara klasyfikacja.
    >
    > Teraz (wczesniej chyba tez) klasa 1 nie byla ograniczona do laserow
    > widzialnych - warunkiem jest nieprzekraczanie MPE (max permissible
    > exposure). Wlasnie sprawdzilem: Logitech, laser podczerwony, class 1.

    Wcześniej była. Jak niewidzialne, to musiało być kompletnie zabudowane.
    Obecnie klasa 1 to moc lasera < 1mW (tak mniej więcej). Ale znaczek musi
    być. Większa moc może być niezdrowa, nawet, jak jest optyka. Głupoli,
    przykładających mysz do oka nia brakuje :-).

    Waldek

  • 12. Data: 2011-03-04 07:44:17
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > jest aż tak słaby? Czy może tak zbudowany jest układ optyczny, że już parę
    > cm od myszki światło nie jest skupione i jest niegroźne?? Mysz to A4TECH
    > GLASER X6 80D.

    Tu jest opisana różnica między różnymi myszkami optycznymi:
    http://www.ohgizmo.com/2007/06/11/a4tech-glaser-mous
    e-works-anywhere/

  • 13. Data: 2011-03-08 18:46:15
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "nom" <n...@u...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Tu jest opisana różnica między różnymi myszkami optycznymi:
    > http://www.ohgizmo.com/2007/06/11/a4tech-glaser-mous
    e-works-anywhere/

    ----

    Najwieksze cholerstwo jest przy kasach w marketach itp sklepach gdzie jest
    laserowy odczyt kodów od spodu. Każdy jest tu narażony na stopniowe
    niszczenie wzroku. Dla tego warto uważać przy zbliżaniu się do takich kas.
    Myślę, że każdy klient prędzej czy później oberwie, albo juz wiele razy
    oberwał
    laserem po oczach. Co ciekawe nikt zdaje się nie dostrzegac problemu.

    Janusz

  • 14. Data: 2011-03-08 19:05:56
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 08.03.2011 19:46, sofu pisze:
> [...]
    > oberwał
    > laserem po oczach. Co ciekawe nikt zdaje się nie dostrzegac problemu.
    Rozumiem, że na zewnątrz nie wychodzisz, bo to straszne słońce ciągle
    próbuje Ci wzrok zniszczyć?

    Michoo

  • 15. Data: 2011-03-08 20:06:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sofu napisał:

    > Najwieksze cholerstwo jest przy kasach w marketach itp sklepach
    > gdzie jest laserowy odczyt kodów od spodu. Każdy jest tu narażony
    > na stopniowe niszczenie wzroku.

    Gzieś słyszałem, że lasery niszczą wzrok dwustopniowo.

    > Dla tego warto uważać przy zbliżaniu się do takich kas.

    Ale jak się je próbuje ominąć, to obsługa wzywa policję.

    > Myślę, że każdy klient prędzej czy później oberwie, albo juz
    > wiele razy oberwał laserem po oczach.

    I co? Jeszcze coś widzi?

    > Co ciekawe nikt zdaje się nie dostrzegac problemu.

    Może nie dostrzegają, bo już oberwali?

    Jarek

    --
    -- Może pan wystartować w Wielkiej Pardubickiej?
    -- Nie widzę przeszkód.

  • 16. Data: 2011-03-08 23:51:00
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > kas. Myślę, że każdy klient prędzej czy później oberwie, albo juz wiele
    > razy oberwał
    > laserem po oczach. Co ciekawe nikt zdaje się nie dostrzegac problemu.
    > Janusz

    Fakt, że czytniki kodów w kasach stosowane są powszechnie (w Polsce) od
    około 20 lat, a kasjerki w sklepach dalej widzą pozwala być spokojnym, że
    zbliżenie się do takiej kasy jest mniej niebezpieczne, niż unikanie zakupów
    i śmierć głodowa.

  • 17. Data: 2011-03-09 08:38:13
    Od: Marcin Gala <m.gala.maupa@.interia.pyly>

    On 2011-03-08 21:06, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Gzieś słyszałem, że lasery niszczą wzrok dwustopniowo.

    "Nie patrzec w laser pozostalym okiem" :DDDD

    --
    Marcin "Ahmed" Gala
    m.gala(maupa)interia.pl

    - alez wodzu, co wodz???
    - to ja juz sobie pojde...

  • 18. Data: 2011-03-09 18:24:34
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > około 20 lat, a kasjerki w sklepach dalej widzą pozwala być spokojnym, że
    > zbliżenie się do takiej kasy jest mniej niebezpieczne, niż unikanie

    ---------

    Robicie sobie jaja, a problem istnieje.
    Kasjerki na kasach siedzą pod takim kątem, że im laser nie świeci w oczy,
    chyba że sie od czegos bezpośednio odbije.
    Ja wielokrotnie nadziałem sie na promień lasera z klasy i nie było to
    przyjemne.
    A raz jakoś pod paskudnym kontem laser zaświecił mi w oko tak że miałem
    wrażenie silnego bólu i chwilowe porażenie wzroku.
    Zauważcie, że na kążdym nawet najmniejszym laserze są nalepki ostrzegajace,
    aby na niego nie patrzeć bo jest to niebezpieczne dla wzroku.
    Zobaczcie np.wasze CD czy tego tam nie ma? Światło lasera zachowuje się
    inaczej niż te pochodżace z żarówki.
    Onego czasu były popularne małe wskażniki laserowe w formie breloczków
    zailane bateriami zegarkowy.
    Promień z takiego lasera był widoczny na budynkach w odległości około
    kilometra (czerwona plamka). Świecenie nimi po oczach było zabronione.
    To laserami się tnie np. stalowe płyty na czołgi, a nie promieniami
    słonecznymi czy tymi z żarówek.
    Laserów używa się w medycynie do wypalania tkanek i nie są to lasery o
    dużej mocy. Laserami dokonuje się różnych operacji oka, w tym przykleja
    siatkówkę.
    Wystaczy, że za każdym takim zaświeceniem nam w oczy laserem cos w oku nam
    się poraza lub przepala, aby skumulowany efekt pogorszył nam w istotny
    sposób wzrok na stare lata.

    Janusz

  • 19. Data: 2011-03-09 19:46:35
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 09.03.2011 19:24, sofu pisze:

    > Robicie sobie jaja, a problem istnieje.
    Nie bardzo.

> [...]
    > A raz jakoś pod paskudnym kontem laser zaświecił mi w oko tak że miałem
    > wrażenie silnego bólu i chwilowe porażenie wzroku.
    Może jesteś jakiś wyjątkowo wrażliwy? Albo byłeś bardzo zmęczony? (Ból
    spowodowało gwałtowne zwężenie źrenicy - zdarza się gdy wychodzisz na
    słońce z ciemnego pomieszczenia.)

    > Zauważcie, że na kążdym nawet najmniejszym laserze są nalepki ostrzegajace,
    > aby na niego nie patrzeć bo jest to niebezpieczne dla wzroku.
    Na wszelki wypadek. Zauważ, że do klasy 2 włącznie lasery są uznawane za
    bezpieczne (co nie znaczy, ze przez kilka minut nie będziesz miał
    ciemnych plam w polu widzenia) bo człowiek odruchowo mruży oczy a moc
    nie przekracza 1mW.

    > Zobaczcie np.wasze CD czy tego tam nie ma?
    CD ma laser podczerwony, oko się nie zmruży - uszkodzenie możliwe o ile
    wsadzisz oko w soczewkę - dalej światło będzie raczej zbyt rozproszone.

> [...]
    > Promień z takiego lasera był widoczny na budynkach w odległości około
    > kilometra (czerwona plamka). Świecenie nimi po oczach było zabronione.
    I mimo masy uczniów szkół to robiących i medialnej zawieruchy o
    wypadkach jakoś nie było słychać.

> [...]
    > Laserów używa się w medycynie do wypalania tkanek i nie są to lasery o
    > dużej mocy. Laserami dokonuje się różnych operacji oka, w tym przykleja
    Tylko tu jest ważna moc w impulsie - musi być wystarczająca do
    odparowania warstwy atomów. Jeżeli jest za mała to tylko grzeje okolicę
    i nic nie przetniesz.

    > Wystaczy, że za każdym takim zaświeceniem nam w oczy laserem cos w oku nam
    > się poraza lub przepala, aby skumulowany efekt pogorszył nam w istotny
    > sposób wzrok na stare lata.
    To tak nie działa. Albo impuls jest na tyle silny aby uszkodzić (choćby
    w lekkim stopniu) albo jest jeszcze w naturalnym zakresie pracy oka.

    Taki obrazowy przykład: masz prostopadłościan stalowy - jak go uderzysz
    młotkiem 5kg z prędkością 1m/s to go przesuniesz o 10cm. Ale jak go
    uderzysz 1000 razy młotkiem 50gr z tą samą prędkością to mimo, że
    sumaryczna energia była 10 razy większa to nic się nie stanie, bo żadne
    z uderzeń w pojedynkę nie było w stanie pokonać tarcia statycznego.

    Michoo

  • 20. Data: 2011-03-09 19:59:41
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    sofu wrote:

> [...]
    > Wystaczy, że za każdym takim zaświeceniem nam w oczy laserem cos w oku nam
    > się poraza lub przepala, aby skumulowany efekt pogorszył nam w istotny

    Łoj Janusz, pofolguj

    Na dzień dobry przeczytaj sobie normę IEC EN 60825-1. Tak dla informacji:
    stalowe płyty na czołgi można również kroić światłem słonecznym.
    Następne zadanie domowe: jakich laserów i jakiej mocy używa się do wypalania
    tkanek, jakich do rozbijania kamieni w śliniankach i pęcherzu, jakich do
    spawania siatkówki oka. Zobacz następnie jakiej mocy są lasery w skanerach,
    ile czasu są w jednym miejscu czyli jaka jest gęstość mocy na siatkówce oka,
    jak przyłożysz do skanera.

    Jak zadanie odrobisz lub masz jakieś pytania, to się zgłoś. Kto pyta nie
    błądzi.

    Waldek