  • 1. Data: 2011-02-25 22:49:36
    Temat: Mysz laserowa - czy może być niebezpieczna dla oczu?
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam. Taki luźny temat weekendowy.
    Kupiłem sobie myszkę laserową. Ładnie świeci w podczerwieni :)... Ale
    pytanie - niby jest to światło laserowe, natomiast na opakowaniu ani na
    myszce nie widzę ŻADNYCH ostrzeżeń o niebezpieczeństwie... Wiem, że
    laser słaby, no ale nawet "głupi" wskaźnik laserowy może być
    niebezpieczny na dłuższą metę... Jak to jest z tymi myszkami?? Ten laser
    jest aż tak słaby? Czy może tak zbudowany jest układ optyczny, że już
    parę cm od myszki światło nie jest skupione i jest niegroźne?? Mysz to
    A4TECH GLASER X6 80D.

    Konop

  • 2. Data: 2011-02-26 01:08:56
    Od: Padre <P...@n...net>

    Jak to jest z tymi myszkami?? Ten laser
    > jest aż tak słaby? Czy może tak zbudowany jest układ optyczny, że już
    > parę cm od myszki światło nie jest skupione i jest niegroźne?? Mysz to
    > A4TECH GLASER X6 80D.

    No nie uwierzę że nie masz w domu komórki z aparatem.

  • 3. Data: 2011-02-26 06:25:26
    Od: Bassteq <b...@o...pl>

> [...]
    > jest aż tak słaby? Czy może tak zbudowany jest układ optyczny, że już
    > parę cm od myszki światło nie jest skupione i jest niegroźne?? Mysz to

    Ja mam Logitech'a jakiegoś też niby laser i kosztowała jak inne
    "lasery". Nie powiem bo działa elegancko ale tak z ciekawości raz przez
    fotografa popatrzyłem na ten "laser" to zwykła dioda IR i tyle zalet ,
    że nie świeci mi nic na stoliku jak na noc zostawię kompa odpalonego.
    marketing panie tego... ma się sprzedawać :)

    Jakiekolwiek mocy laser IR po zostawionej myszy na włączonym kompie
    przez dwa dni spodziewałbym się wyjaranej dziury w stoliku. To tak z
    przymrużeniem oka weekendowo.

    pozdrawiam
    Bassteq

  • 4. Data: 2011-02-26 11:29:04
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Bassteq napisał:

> [...]
    >
    > Jakiekolwiek mocy laser IR po zostawionej myszy na włączonym kompie
    > przez dwa dni spodziewałbym się wyjaranej dziury w stoliku. To tak z

    Wiązka laserowa nie musi być koniecznie skolimowana na równolegle - i
    zapewne w myszach nie jest. To nie ma wypalać dziury w stole - to ma
    oświetlić podłoże światłem koherentnym. Użycie laserowego światła
    koherentnego w miejsce niekoherentnego światła LED pozwala na wykrycie
    interferencji na szczegółach podłoża niemożliwych do zauważenia w
    świetle niekoherentnym. Po prostu obraz w świetle lasera staje się taki
    migotliwy - i właśnie dzięki temu można wykrywać ruch myszy na podłożach
    ciemnych i gładkich, błyszczących na których zwykłe optyczne myszy mają
    kłopoty.

    Patrząc na nieskolimowaną wiązkę lasera IR przez kamerkę migotliwości
    obrazu nie dostrzeżesz, kolimacji programowo nie ma (wiązka silnie
    rozbieżna) to i niczym ci widok się nie różni od zwykłej LED.

    A ostrzeżeń nie ma bo ten laser ma pracować na dystansie pojedynczych
    milimetrów - czyli moc ma minimalną, wiązkę rozbieżną - zero zagrożenia
    dla wzroku.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2011-02-26 11:53:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop wrote:

> [...]
    > jest aż tak słaby? Czy może tak zbudowany jest układ optyczny, że już
    > parę cm od myszki światło nie jest skupione i jest niegroźne?? Mysz to

    Nie ma żadnego znaku z klasą lasera? No to możesz walić do sklepu i żądać
    zwrotu pieniędzy. Znak być musi, nawet jak laser wyłączony :-), norma IEC
    EN60825-1. Lasery w myszach są klasy 1, o ile czerwone. Jak podczerwone, to
    klasy 2a i to musi być na znaczku.

    Waldek

  • 6. Data: 2011-02-26 11:57:51
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.02.26 02:08, Padre pisze:
    > Jak to jest z tymi myszkami?? Ten laser
    >>

    > No nie uwierzę że nie masz w domu komórki z aparatem.

    No mam!! Dlatego napisałe,, że ładnie świeci w podczerwieni, bo sobie go
    oglądałem... Ale jak miałem sprawdzić, czy jest on niebezpieczny dla
    oczu?? :D...

    Konop

  • 7. Data: 2011-02-26 11:59:07
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    >
    > A ostrzeżeń nie ma bo ten laser ma pracować na dystansie pojedynczych
    > milimetrów - czyli moc ma minimalną, wiązkę rozbieżną - zero zagrożenia

    OK, mniej więcej tak sobie to tłumaczyłem, ale "na chłopski rozum",
    dzięki za porządne wytłumaczenie :)...

    Konop

  • 8. Data: 2011-02-26 23:58:09
    Od: Padre <P...@n...net>

    W dniu 2011-02-26 12:57, Konop pisze:

    > No mam!! Dlatego napisałe,, że ładnie świeci w podczerwieni, bo sobie go
    > oglądałem... Ale jak miałem sprawdzić, czy jest on niebezpieczny dla
    > oczu?? :D...

    Bo zobaczysz czy wiązka jest stożkowa czy jak to w laserze bywa spójna
    czyli potencjalnie niebezpieczna.

  • 9. Data: 2011-02-27 20:04:37
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 26/02/2011 11:53, Waldemar Krzok wrote:
> [...]
    > EN60825-1. Lasery w myszach są klasy 1, o ile czerwone. Jak podczerwone, to

    Klasa 2a to stara klasyfikacja.

    Teraz (wczesniej chyba tez) klasa 1 nie byla ograniczona do laserow
    widzialnych - warunkiem jest nieprzekraczanie MPE (max permissible
    exposure). Wlasnie sprawdzilem: Logitech, laser podczerwony, class 1.

    --
    Jerry1111

  • 10. Data: 2011-02-27 20:09:16
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    > Jakiekolwiek mocy laser IR po zostawionej myszy na włączonym kompie przez
    > dwa dni spodziewałbym się wyjaranej dziury w stoliku. To tak z
    > przymrużeniem oka weekendowo.

    Ja tam mam kilka roznego rodzaju myszy z laserami, ale podczas
    "nieuzzywania" wsyztski sie wylaczaja (taki tryb uspienia). Wiec moze jakby
    sie nie wylaczaly to dziura by byla :)

    Fantom