  • 51. Data: 2019-05-27 18:59:44
    Temat: Re: Muzyka na DVD lepsza?
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-26 o 22:26, J.F. pisze:

    > No ale dwa kanaly wystarcza.

    Dokładnie - bo zbieg okoliczności sprawił, że dokładnie tyle mamy uszu :-D

    A dlaczego tak się dzieje, że przestrzennie słyszymy? Bo jest dokładnie
    odwrotnie niż napisałeś:

    > IMO - nerwy nie sa takie szybkie, ucho chyba zreszta w ogole fazy nie
    lapie

    Ucho łapie fazę (a konkretnie różnicę faz między jednym a drugim uchem)
    bardzo dokładnie. Jest to wręcz kluczowe dla zdolności słyszenia
    przestrzennego..

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 52. Data: 2019-05-27 19:11:07
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-27 o 12:10, elmer radi radisson pisze:

    > Ze CDA idzie 'naturalnym' torem CD audio, a odtwarzanie z DVD idzie
    > innym torem/ukladem i przechodzi przez jakis procesor dzwieku.

    Aaaa... w tym sensie. Tak właśnie przypuszczam lecz tylko przypuszczam.

    > No i znowoz - jak wczesniej napisalem, CDA moze byc wypalone szybka
    > nagrywarka tak ze stopa bledow w odtwarzaniu bedzie sie przekladala
    > na pogorszona jakosc dzwieku. To naprawde bywa zauwazalne.

    Nie mam tu wypracowanej drobiazgowej opinii. Wiem, że porządne
    zniekształcenia dźwięku (sinus lub nie-sinus), powiedzmy powyżej 8kHz,
    nie pozwalają się rozróżnić.

    > To jest rzecz malo krytyczna w zyciu. Tak samo jak nikt nie zakaze
    > malowania brzydkich obrazow. Jak kogos bola uszy to niech omija
    > danego artyste szerokim lukiem ;)

    Niekoniecznie mało krytyczna. Nie wiem czy wiesz, ale wśród osób z
    utratą słuchu młodzież stanowi 70%. UE wprowadziła ograniczenie poziomu
    głośności sprzętu słuchawkowego ale nie przewidzieli, że producenci
    muzyki "naprawią" to poprzez katastrofalny poziom efektu loudness wars.

    > Jesli sluchaja z dobrze zakodowanego mp3, np. jakies 320kbps CBR,
    > to akurat nie widze problemu.

    Serio nie widzisz problemu? Jak zatem zły materiał dobrze zakodować?
    Widziałem na jakimś wzmacniaczu przycisk od redukcji efektu "loudness
    wars" lecz raczej nie sądzę, że takie zabiegi miałeś na myśli. Nie da
    się zwyczajnie "odzniszczyć" nagrania, obojętne co byś z nim nie robił.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 53. Data: 2019-05-27 19:16:46
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-27 o 00:46, J.F. pisze:

    > P.S.
    > https://john-millikin.com/%F0%9F%A4%94/why-i-ripped-
    the-same-cd-300-times

    Chodzi o zaprzeczenie mojej tezie?

    Czy to argument na to, że nie należy robić kopii CD do samochodu lecz
    narażać na szybkie zniszczenie oryginały? Bo nie rozumiem?

    > Przy jednym nie ma, ale jak ich bedzie 10% ?

    Jeśli będą porozrzucane w miarę równomiernie, to i 20% da się odzyskać.

    > Ale byloby to proste sprawdzenie ile tych bledow jest, a tu taka
    > niespodzianka.

    Oj tam, przecież można sobie przesunąć porównanie plików o utracony
    fragment zamiast marudzić. W przypadku dźwięku łatwo to zrobić z
    dokładnością co do 1 próbki.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 54. Data: 2019-05-27 22:21:15
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-05-27 19:16, Marek S wrote:

    the-same-cd-300-times

    > Chodzi o zaprzeczenie mojej tezie?
    >
    > Czy to argument na to, że nie należy robić kopii CD do samochodu lecz
    > narażać na szybkie zniszczenie oryginały? Bo nie rozumiem?

    Po co Wy w ogóle używanie tego CD i DVD? Nie macie MP3?

  • 55. Data: 2019-05-28 19:10:38
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-05-27 o 22:21, kk pisze:

    > Po co Wy w ogóle używanie tego CD i DVD? Nie macie MP3?

    Chodzi o to, że:

    1. MP3 ograniczają się do 16-bitów, co daje duży szum kwantyzacji. Przy
    muzyce o dużych wahania głośności (jak klasyczna) jest mega-wkurzające.
    Cichsze instrumenty zwyczajnie giną w szumie. Instrumenty typu talerze,
    dzwonki bardziej posykują wtedy niż dźwięczą w takich warunkach. Jakby
    ktoś z kompresora powietrze spuszczał.

    2. MP3 wycina z dźwięku sporo. Owszem, na ratunek przychodzi MP3 Pro ale
    jest to płatny filtr więc nie każdy będzie mógł sobie zgrać muzę w tym
    formacie. Oczywiście przy muzyce zrypanej poprzez "loudness wars" nawet
    na wałku Edisona nie będzie różnicy. Niestety pop, rock praktycznie w
    100% tak mają. Jeśli ktoś chce posłuchać swoje ulubione kawałki w
    lepszej jakości, to niektórzy artyści zaczynają je sprzedawać w formacie
    typu FLAC i inne, ale i wtedy mastering bywa ten sam więc można niewiele
    zyskać.

    3. Ciężko upolować MP3 o maksymalnej jakości.

    4. MP3 nie zawiera obrazu. A ja np. lubię posłuchać i pooglądać sobie
    koncerty stojąc w codziennych korkach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 56. Data: 2019-05-28 20:51:34
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2019 o 19:10 Marek S <p...@s...com> pisze:

> [...]
    >
    > 3. Ciężko upolować MP3 o maksymalnej jakości.
    >
    > 4. MP3 nie zawiera obrazu. A ja np. lubię posłuchać i pooglądać sobie

    I te wszystkie różnice w odsłuchu i mankamenty mp3 wyłapujesz w normalnym
    ruchu ulicznym z napie...alającym w oklicy młotem pneumatycznym (ekipy od
    torowiska) i jęczącymi tramwajami?
    Coś mi się wydaje, że znowu Cię poniosło, zwłaszcza, że seryjnemu mietkowi
    do studia odsłuchowego raczej daleko...

    TG

  • 57. Data: 2019-05-29 00:39:20
    Od: Marek S <p...@s...com>

> [...]
    > Coś mi się wydaje, że znowu Cię poniosło, zwłaszcza, że seryjnemu
    > mietkowi do studia odsłuchowego raczej daleko...

    Jasne, że w chacie te różnice są o klasę bardziej słyszalne. To nie
    podlega dyskusji. Przykładowo lokalizacja źródeł pozornych w samochodzie
    wypada relatywnie blado. Przestrzeń 3D jest mocno spłaszczona - podobnie
    jak w typowym odtwarzaczu MP3 na typowych słuchawkach. A co z resztą
    cech akustyki? Uważam, że tak blado już nie jest.

    Pytanie brzmi: czym jest seryjny mietek? Np. gdy seryjną, w miarę nową
    mietko-taksówką E220 CDI jadę, to jest to rodzaj przejażdżki jak
    rozklekotanym dieslem z lat 90tych. Z kolei w v-kach obowiązuje zupełnie
    inny poziom wyciszenia (w/g moich obserwacji - być może błędnych).
    Pomijam w rozważaniach wersje wyposażenia - u mnie jest "sport"
    (zupełnie inne hamulce, amory, grubsze sprężyny, inne wahacze, inny
    wygląd zewnętrzny itd). Czy to nadal oznacza "seryjność"?

    Po drugie - sprzęt audio zawsze był w mietkach przedmiotem wyboru
    spośród zwykle 3 wariantów. W moim mietku jest wersja topowa - HK (z
    zastosowaniem światłowodów pomiędzy odtwarzaczem a wzmacniaczem).

    Po trzecie: wytłumienie. W normalnym ruchu ulicznym w aucie jest bardzo
    cicho. A'propos młota pneumatycznego - już kiedyś konkretnie o nim
    wspomniałem. Słyszę go w aucie (powiedzmy z 20m) nie głośniej niż praca
    kierunkowskazu.

    Czy połączenie sprzętu i wersji w/w auta nazywamy "seryjnym"? Załóżmy,
    że tak. Kolejne pytanie czy w tym seryjnym mietku słychać różnice?
    Odpowiedź: jak cholera. Niby po co ten wątek założyłem jeśli różnic by
    nie było? To nie są niuanse...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 58. Data: 2019-05-29 00:44:21
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2019-05-28 19:10, Marek S wrote:

> [...]
    > Cichsze instrumenty zwyczajnie giną w szumie. Instrumenty typu talerze,
    > dzwonki bardziej posykują wtedy niż dźwięczą w takich warunkach. Jakby

    A słyszysz jeszcze powyżej 10KHz?

  • 59. Data: 2019-05-29 10:27:35
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2019-05-27 19:11, Marek S wrote:

> [...]
    > wars" lecz raczej nie sądzę, że takie zabiegi miałeś na myśli. Nie da
    > się zwyczajnie "odzniszczyć" nagrania, obojętne co byś z nim nie robił.

    Nie widze problemu w tym wzgledzie, ze ktos slucha z mp3 na dobrym
    sprzecie, a zdaje sie o to Ci chodzilo w tej uwadze. Jesli material jest
    zakodowany do mp3 z dobra jakoscia, to na niczym nie straci, a dobry
    sprzet nie bedzie kwiatkiem do kozucha.

    A to ze material wejsciowy bedzie zly od samego poczatku w tym
    przypadku nie ma znaczenia, bo to oddzielny temat.

    --

    memento lorem ipsum

  • 60. Data: 2019-05-29 14:20:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup

    >Chodzi o to, że:

    >1. MP3 ograniczają się do 16-bitów, co daje duży szum kwantyzacji.
    >Przy muzyce o dużych wahania głośności (jak klasyczna) jest
    >mega-wkurzające.

    Marku, naprawde tak Cie to wkurza ?
    Tez szumow nie lubie, ale te kwantyzacji na 16 bit to sa ledwo
    slyszalne.
    Wiecej bedzie szumow z samego nagrania.
    No i jeszcze w samochodzie, ktory sam niezle szumi ...

    Co do MP3 - tam teoretycznie jest ciekawiej. Nie ma wprost
    kwantyzacji.

    Robia transformate Fouriera. Czyli mamy wspolczynniki dla roznych
    czestotliwosci.
    Odtworzyc dzwiek z tego mozna na wiekszej ilosci bitow !
    Bez szumu kwantyzacji.

    Pozostaje kwestia jak sie zamienia szumy na wejsciu kodera.
    I tam zdaje sie jakis kanal szumowy tez jest ...

    >Cichsze instrumenty zwyczajnie giną w szumie.

    Czy to nie Ty pare lat temu podsylales mi 16-bit plik z dzwiekiem na
    poziomie -140dB ?
    (te 16 bit CD pozwalaja niby na 90dB, nic wiecej)
    O tamtym to mozna bylo powiedziec "ginał w szumie".

    Ale przeciez to sztuka dla sztuki, nikt tak nie nagrywa.

    >Instrumenty typu talerze, dzwonki bardziej posykują wtedy niż
    >dźwięczą w takich warunkach. Jakby ktoś z kompresora powietrze
    >spuszczał.

    Hm, akurat talerze to sa raczej glosniejsze instrumenty ... moze
    jednak co innego jest powodem ?

> [...]
    >ten sam więc można niewiele zyskać.

    >3. Ciężko upolować MP3 o maksymalnej jakości.

    Masz FLAC, mozesz sobie sam skonwertowac.
    Tzn jednym z dostepnych narzedzi - a te moga byc kiepskie.

    >4. MP3 nie zawiera obrazu. A ja np. lubię posłuchać i pooglądać sobie
    >koncerty stojąc w codziennych korkach.

    mercedes ma stosowny ekran widoczny dla kierowcy ? :-)

    J.