  • 1. Data: 2009-10-24 08:59:45
    Temat: Monitor NEC P221W S-PVA - czy to dobry wybór?
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    http://allegro.pl/item777632900_monitor_nec_p221w_s_
    pva_1k_1_6ms_cib_sklep_wawa.html

    Zastosowanie - obróbka zdjęć, amatorska. Chodzi wszakże o to, by kolory na
    monitorze odpowiadały temu co potem wylezie na odbitce czy wydruku.
    Jak realizowana jest kalibracja sprzętowa? Ma wbydowany jakiś czujnik
    kolorymetryczny? Ile to warte?
    Miejsca na CRT niestety już nie mam.
    --
    Yogi(n)

  • 2. Data: 2009-10-24 23:40:27
    Temat: Re: Monitor NEC P221W S-PVA - czy to dobry wybór?
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Do zastosowań amatorskich nada się. Kalibracja jest możliwa sprzętowa,
    ale po dokupieniu oprogramowania i czujnika za łącznie około 2200 zł.

    --
    Tomasz Jurgielewicz
    Masz problem z kolorem? Wal śmiało!

  • 3. Data: 2009-10-24 23:51:08
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Tom01" <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc> napisał w wiadomości
    > Do zastosowań amatorskich nada się. Kalibracja jest możliwa sprzętowa, ale
    > po dokupieniu oprogramowania i czujnika za łącznie około 2200 zł.

    O, dzięki za odpowiedź, już zwątpiłem ;-) A czy to dobry wybór, czy też
    ewentualnie warto zainwestować w coś innego - mówię o monitorze w rozmiarze
    22"-24", ze sprzętową kalibracją, kwota do powiedzmy 3 tysięcy (za
    wszystko). Pytam, bo może nie warto przepłacać, ale z drugiej strony mogę
    wydać parę stówek, jeżeli efekty będą tego warte. Nie zalezy mi na
    wyjątkowych czasach reakcji, kontrast na poziomie umożliwiającym swobodną
    obróbkę - tylko to, co istotne dla jakości i wierności odwzorowania barw.

    --
    Yogi(n)

  • 4. Data: 2009-10-25 09:30:04
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Yogi(n) pisze:
    > O, dzięki za odpowiedź, już zwątpiłem ;-) A czy to dobry wybór, czy też
    > ewentualnie warto zainwestować w coś innego - mówię o monitorze w
    > rozmiarze 22"-24", ze sprzętową kalibracją, kwota do powiedzmy 3 tysięcy

    Zasadnicze pytanie, po co Panu sprzętowa kalibracja? Bo jeśli myśli Pan
    o rzeczywistych walorach, w stylu płynne gradienty, to nie ma takich
    monitorów za 3 tys zł. Jedynym był, nie produkowany już Nec 2090UXi.

  • 5. Data: 2009-10-25 13:18:59
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    > Zasadnicze pytanie, po co Panu sprzętowa kalibracja? Bo jeśli myśli Pan o
    > rzeczywistych walorach, w stylu płynne gradienty, to nie ma takich
    > monitorów za 3 tys zł. Jedynym był, nie produkowany już Nec 2090UXi.

    Nie upieram się przy sprzetowej kalibracji, chodzi mi raczej o możliwość
    *dobrego* wykalibrowania kolorów i zakup najlepszego monitora do zastosowań
    domowego DTP (ze szczególnym uwzględnieniem obróbki zdjęć) w zakresie
    podanej kwoty. Nie chciałbym wydać powiedzmy 2,5 tysiąca, jeżeli za 3 można
    mieć coś znacząco lepszego. Zastosowanie amatorskie. Nie upieram się przy
    sprzętowej kalibracji, chodzi o możliwość dobrej kalibracji. Przez parę lat
    miałem 21" iiyamę CRT i byłem bardzo z niej zadowolony, teraz mam 22" iiyamę
    LCD i już tak zadowolony nie jestem (czarny to ciemnoszary, czerwony jest za
    bardzo jakrawy, zielony ciut seledynowy itd...). Prosze o podpowiedzenie
    konkretnego modelu, także modelu kalibratora.

    W pierwszym poście zapytałem na czym polega sprzętowa kalibracja w tym
    modelu, bo przy innych w podobnym przedziale cenowym o tym nie wspominają. A
    skoro nie ma żadnego wbudowanego urzadzenia wspomagającego ten zabieg i
    trzeba użyć zewnętrznego kalibratora, to, jak rozumiem, nie różni się on od
    innych tej samej klasy, pod tym względem przynajmniej i to zwykły zabieg
    marketingowy. Stąd pytanie - co innego (lepszego) zatem.

    --
    Yogi(n)

  • 6. Data: 2009-10-25 16:07:07
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    Yogi(n) pisze:
    > Nie upieram się przy sprzetowej kalibracji, chodzi mi raczej o możliwość
    > *dobrego* wykalibrowania kolorów i zakup najlepszego monitora do
    > zastosowań domowego DTP (ze szczególnym uwzględnieniem obróbki zdjęć)

    Nie "wykalibrowania", a "skalibrowania" jesli już. Skad u licha ten
    neologizm, bijacy ostatnio rekordy populatności?

    > Nie chciałbym wydać powiedzmy 2,5 tysiąca,
    > jeżeli za 3 można mieć coś znacząco lepszego.

    Eizo S2233W, S2243W. Nic lepszego nie ma na rynku w kategorii do 3 tys zł.

> [...]
    > wspominają. A skoro nie ma żadnego wbudowanego urzadzenia wspomagającego
    > ten zabieg i trzeba użyć zewnętrznego kalibratora, to, jak rozumiem, nie

    Często popełnianym nieporozumieniem jest kojarzenie użycia kalibratora,
    czyli dodtkowego sprzętu ze sprzętową kalibracją. Nic bardziej mylnego.
    Do każdej kalibracji jest potrzebny kalibrator, praktycznie nie da się
    tego zrobić inaczej. Kalibracja sprzętowa różni sie tym od programowej,
    ze pierwsza polega na korekcji w sprzęcie (monitorze), a druga w tablicy
    koloru karty graficznej czyli w oprogramowaniu.

  • 7. Data: 2009-10-25 18:38:55
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    > Nie "wykalibrowania", a "skalibrowania" jesli już. Skad u licha ten
    > neologizm, bijacy ostatnio rekordy populatności?

    Może i racja, nie zastanawiałem sie nad tym, ale jak wiele innych
    czasowników z przedrostkem wy- nie razi moich uszu.

    > Eizo S2233W, S2243W. Nic lepszego nie ma na rynku w kategorii do 3 tys zł.

    OK, dziękuję, będę przymierzał sie do niego w takim razie.

    Jasne, rozumiem, jeszcze raz dzięki.

    --
    Yogi(n)

  • 8. Data: 2009-10-25 19:29:57
    Od: "cztery" <r...@d...trzy>

    > Eizo S2233W, S2243W. Nic lepszego nie ma na rynku w kategorii do 3 tys zł.

    A jak sie maja powyzsze do Eizo EV2333 czy LG W2600HP (jeden na PVA, drugi
    na SIPS) ?
    W pierwszym podoba mi sie stosunek 16x9, w drugim wielkosc ekranu.
    Monitor procz domowych zastosowan i amatorskiej obrobki zdjec ma sluzyc jako
    drugi odbiornik TV/wyswietlacz filmow HD - stad dobrze byloby uzywac
    natywnej rozdzielczosci 1920x1080, po to by nie widziec czarnych paskow.

  • 9. Data: 2009-10-25 20:14:47
    Od: Tom01 <b...@p...mastiff.popraw.kolejnosc>

    cztery pisze:
    > A jak sie maja powyzsze do Eizo EV2333 czy LG W2600HP (jeden na PVA,
    > drugi na SIPS) ?

    Pierwszy to sprzet biurowy, a drugi marketowa masówka.

    > W pierwszym podoba mi sie stosunek 16x9, w drugim wielkosc ekranu.

    A co może się podobać w obcięciu stu-iluśtam linii w poziomie?
    Generalnie im większa dysproporcja stosunku boków, tym, przy tej
    samej/podobnej przekątnej, monitor jest mniejszy. Mnie się to nie podoba.

    > Monitor procz domowych zastosowan i amatorskiej obrobki zdjec ma sluzyc
    > jako drugi odbiornik TV/wyswietlacz filmow HD

    Do TV służy TV. Kineskopowy lub plazmowy. Monitor LCD do tego celu
    sprawdza się dużo gorzej.

  • 10. Data: 2009-10-26 09:31:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 25 Oct 2009, Tom01 wrote:

    > Do zastosowań amatorskich nada się. Kalibracja jest możliwa sprzętowa, ale po
    > dokupieniu oprogramowania i czujnika za łącznie około 2200 zł.

    Można poprosić o objaśnienie, jakie oprogramowanie byłoby potrzebne do
    skorzystania ze "zdolności" do sprzętowej kalibracji takiego monitora?
    Albo inaczej - czy to co "dodają" do kalibratorów w rodzaju ColorMunky
    umie załadować LUT w monitorze, czy nie (generuje tylko profil dla
    systemu)?
    BTW: czy "ładowanie LUT" jest jakoś standardowo rozwiązywane, jednakowo
    u wszystkich producentów?

    pzdr, Gotfryd