  • Data: 2011-12-17 09:34:00
    Temat: Re: Modernizacja spawarki - potencjometr
    Od: "Desoft" <N...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

> [...]
    > zabezpieczona przed podejrzeniem płytki z elektroniką, główna płytka jest
    > umocowana płasko nad radiatorem i nawet jej niewielki uniesienie wymaga
    > odkręcenia kilkunastu tranzystorów mocy i porozłączania przewodów 10mm2
    > sztywnych jak kij, sama płytka regulacji mocy jest o rozmiarach 2x4cm,
    > wykonana w SMD, z kilkoma układami scalonymi, wlutowana na stałe w główna
    > płytkę w miejscu pomiędzy wysokimi elementami praktycznie bez możliwości
    > podejrzenia na niej czegokolwiek istotnego. Pomiarami multimetrem na
    > załączonej spawarce nie udało mi się nawet ustalić z większa pewnością

    Cały czas odpisuję Ci z opcją "potencjometr w skrzynce".
    Nie wiem po co Ci napięcie zasilania elektroniki. Zmierz napięcie zasilania
    potencjometru.
    Zmień jego oporność (odłącz zupełnie?), zmierz powtórnie. Będziesz znał
    sposób zasilania potencjometru. Pomierzysz napięcia na suwaku i będziesz
    miał zależność prądu spawania od napięcia na suwaku.

    > Słyszałem, jak napisałem w pierwszym poście parę ładnych lat życia
    > przepracowałem przy elektronice i cyfrowej i dużej mocy jak to w
    > urządzeniach przemysłowych. Doskonale wiem, że mógłbym ta spawarkę
    > rozebrać i rozrysować schemat co wielokrotnie byłem zmuszony robić i
    > miałbym z górki.

    Raczej ciężko rozrysować inwerter.

    > Tym razem jednak prosiłem grupę o propozycje modyfikacji z założenia
    > robionej na czarnej skrzynce z potencjometrem z uwzględnieniem każdego
    > domniemanego ryzyka jakie może się pojawić.

    Pracując przy urządzeniach przemysłowych zdajesz sobie sprawę że powinny być
    odporne na uszkodzenia. Czy uszkodzenie potencjometru może uszkodzić
    tranzystory mocy?
    W zabawce, w jakiejś chińskiej konstrukcji - tak mogę sobie to wytłumaczyć,
    ale w urządzeniu przemysłowym?
    Natomiast cały czas jest pytanie: czy można zmieniać prąd spawania podczas
    spawania?

    Teraz najważniejsze: głównym uszkodzeniem potencjometru jest brak styku
    suwaka do ścieżki.
    Więc jeżeli ta spawarka nie była zrobiona w garażu, to takie doświadczenie
    ma wytrzymać.

    Takie raczej akademickie
    > zagadnienie.

    Chyba za bardzo akademickie.
    Roboty oceniam, że jest kilka godzin: pomierzyć, ocenić, przerobić,
    przetestować.
    Miałem podobny problem: wyniesienie potencjometru z podajnika w pobliże
    uchwytu.
    Było: wylutowanie potencjometru, kabelki, puszka, montaż, testy, wymiana
    kabelków na ekranowane, testy. Koniec tematu. Dwa dni roboty (kabelek trzeba
    było kupić).

    --
    Desoft