  • 141. Data: 2010-04-07 11:19:11
    Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
    Od: Robert Rędziak <r...@g...wkurw.org>

    On Wed, 07 Apr 2010 10:45:40 +0200, Yans van Horn <y...@n...spam>
    wrote:

    > Turbina ma być
    > dobrana do pojemności silnika.

    Zawsze mi się wydawało, że do spodziewanej mocy, ale ja to
    truskawki cukrem posypuję.

    r.
    _____________

  • 142. Data: 2010-04-07 12:02:43
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Robert Rędziak wrote:

    > Zawsze mi się wydawało, że do spodziewanej mocy, ale ja to
    > truskawki cukrem posypuję.

    I według Ciebie moc na którą dobierasz turbinę nie zależy od pojemności
    silnika ? (a konkretnie widełki)
    Moc przecież nie zależy od ilości spalanej mieszanki i można jej dowolną
    ilość przepchać przez dowolnej "wielkości" silnik ? :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 143. Data: 2010-04-07 12:14:50
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Yans van Horn wrote:

> [...]
    > Moc przecież nie zależy od ilości spalanej mieszanki i można jej dowolną
    > ilość przepchać przez dowolnej "wielkości" silnik ? :-)

    Co by uniknać flejma dodam: zupełnie inna spręzarka jest potrzebna do
    uzyskania 400hp z 2.0L a zupełnie inna do 5.0L.
    Dodatkowo w obu wypadkach ograniczony jesteś maksymalnym dopuszczalnym
    ciśnieniem w dolocie, cyilndrze. Nie przeskoczysz ograniczeń małego
    silnika wielką sprężarką.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 144. Data: 2010-04-07 12:16:54
    Od: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>

    Yans van Horn pisze:

    > I według Ciebie moc na którą dobierasz turbinę nie zależy od pojemności
    > silnika ? (a konkretnie widełki)

    Tak szczerze, to jednak niespecjalnie. Nie wiem też, jakie widełki masz
    na myśli. 1200KM z 1500cm3 to w te widełki wpada, czy nie?

    > Moc przecież nie zależy od ilości spalanej mieszanki i można jej dowolną
    > ilość przepchać przez dowolnej "wielkości" silnik ? :-)

    Poczytaj np.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines

    Jak widać można dość "dowolną", skoro w przepisach ograniczono moc
    w kwalifikacjach do 1500KM, czy też ograniczano ciśnienie doładowania.

  • 145. Data: 2010-04-07 12:24:14
    Od: "Bugatti" <s...@m...pl>

    Użytkownik "Artur 'futrzak' Maśląg" napisał w wiadomości:

    > Jak widać można dość "dowolną", skoro w przepisach ograniczono moc
    > w kwalifikacjach do 1500KM, czy też ograniczano ciśnienie doładowania.

    Moc nie zależy tylko od ciśnienia. W pierwszej kolejności zalezy od
    przepływu (do tego dochodzą warstwice sprawności) jaki może wygenerować
    sprężarka. Większa sprężarka (o większej przestrzeni "tłocznej") będzie
    miała większy flow ratio niż mniejsza przy tym samym ciśnieniu.

    Pozdr.

    --
    Bugatti

  • 146. Data: 2010-04-07 12:41:05
    Od: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>

    Bugatti pisze:

    > Moc nie zależy tylko od ciśnienia.

    A ktoś tu tak twierdził?

  • 147. Data: 2010-04-07 12:42:52
    Od: Jacek Rudowski <ami@_usunto_wkurw.org>

    Dnia 07.04.2010 Yans van Horn <y...@n...spam> napisał/a:

> [...]
    > Moc przecież nie zależy od ilości spalanej mieszanki i można jej dowolną
    > ilość przepchać przez dowolnej "wielkości" silnik ? :-)

    Ale pojemnosc to nie wszystko w tym temacie.
    Nie ma problemu, zeby zrobic np. 800-konny silnik o pojemnosci 2l
    Historia zna zreszta i mocniejsze silniki.

    Oczywiscie nie wystarczy tak sobie po prostu nalac paliwa i nadmuchac.
    Konieczne sa pewne modyfikacje silnika, glowic itp.

    --
    Jacek "AMI" Rudowski

  • 148. Data: 2010-04-07 12:59:34
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Artur 'futrzak' Maśląg wrote:

    > Tak szczerze, to jednak niespecjalnie. Nie wiem też, jakie widełki masz
    > na myśli. 1200KM z 1500cm3 to w te widełki wpada, czy nie?

    Czyli rozumiem, że chcesz porównywać silnik, którego bez specjalnego
    osprzętu nie da się uruchomić, który wymaga
    totalnej przebudowy co 1-2 starty, silnik który jest tak kosztowny,
    który ma takie tolerancje, że na zimno jest zatarty ?

    To ten silnik chcesz porównywać ? To ma być dowód ?

    Ok. skoro zatem pojemnośc nie ma znaczenia. To może zróbmy test.
    Weźmiemy dwa silniki, np. 1.0L i 3.0L, następnie przy *określonym
    budżecie, trwałości i niezawodności* będziemy je turbodoładowywać
    zobaczymy na koniec kto osiągnął lepszy efekt. Co Ty na to ?

    Nawet majać nieograniczone pieniądze, większy silnik będzie miał większy
    potencjał.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 149. Data: 2010-04-07 13:01:58
    Od: Yans van Horn <y...@n...spam>

    Jacek Rudowski wrote:

    > Ale pojemnosc to nie wszystko w tym temacie.
    > Nie ma problemu, zeby zrobic np. 800-konny silnik o pojemnosci 2l
    > Historia zna zreszta i mocniejsze silniki.

    Nie kwestionuję tego.

    > Oczywiscie nie wystarczy tak sobie po prostu nalac paliwa i nadmuchac.
    > Konieczne sa pewne modyfikacje silnika, glowic itp.

    Ano właśnie.. im więcej chcesz tym bardziej rośnie koszt (wykładniczo)
    oraz w tym samym tempie spada trwałość i niezawodność. A silnik od
    którego zaczynałeś przestaje być tym samym silnkiem.

    Fizyki nie oszukamy. Nie da się w nieskończonośc zwiększać ciśnienia
    mieszanki (aby spalić jej odpowiednią ilość), w małym cylindrze o
    ograniczonych parametrach roboczych. Konieczne są kosztowne modyfikacje,
    lepsze materiały, mniejsze tolerancje...

    Stąd właśnie wspomniane widełki.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 150. Data: 2010-04-07 13:27:12
    Od: Artur 'futrzak' Maśląg <f...@p...com>

    Yans van Horn pisze:
    (...)
> [...]
    > który ma takie tolerancje, że na zimno jest zatarty ?
    >
    > To ten silnik chcesz porównywać ? To ma być dowód ?

    Przypomnę co napisałeś:
    <cite>
    Turbina ma być dobrana do pojemności silnika.
    </cite>

    Turbinę dobiera się do oczekiwanej mocy. Pojemności zmienić się
    zasadniczo nie da, za to dodmuchem (+inne modyfikacje) można osiągnąć
    bardzo dużo. Jaka będzie później charakterystyka silnika, to kolejna
    kwestia.

> [...]
    > budżecie, trwałości i niezawodności* będziemy je turbodoładowywać
    > zobaczymy na koniec kto osiągnął lepszy efekt. Co Ty na to ?

    A co ja na to? Ano, że zaczynasz pisać nie na temat. Najpierw piszesz o
    dobieraniu turbiny do pojemności, a teraz nagle zmieniasz pojemność, by
    udowodnić, że większa pojemność to większy potencjał?