-
181. Data: 2010-04-08 09:26:17
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: The_EaGle <e...@j...com>
WS pisze:
> On 7 Kwi, 14:08, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
>
>> Skoro samochód o tej samej masie rozpędza się od 0 do 100km/h w czasie
>> np 10s w przypadku diesla i benzyny to oznacza że moment obrotowy w
>> funkcji obrotów na kołach jest taki sam. Moc może być różna.
>
> hm... to juz prawda nie jest...
Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.
Przyspieszenie to moment na kołach a ten jest zależny od mocy/momentu
silnika i przekładni. W pewnych granicach (to ważne bo 10kW nie można
porównywać do 100kW ale np 70kW do 100kW już tak) silniki o dwóch
różnych mocach z odpowiednio dobraną przekładnią będą przyspieszać tak
samo do 100km/h.
> 1. jesli wiemy tylko, ze oba maja rowne masy i taki sam czas 0-100 to
> wlasciwie niczego nie mozemy powiedziec o silnikach ;)
> jeden moze np. osiagac te 100 na dwojce, drugi na trojce...
No właśnie a co to 2 czy 3? Właśnie przekładnia.
> 2. jesli zalozymy, ze moment maja taki sam w funkcji czasu czy obrotow
> na kolach, to obroty kol tez sa rowne, czyli moc jest rowna - mamy 2
> silniki o identycznej charakterystyce...
Jeżeli moment w f.obr mają taki sam na wale to są silniki o tej samej
mocy. Jeżeli moment na kołach w funkcji obrotów do pewnej granicy jest
ten sam (np do 100km/h) to silniki mogą mieć diametralnie różną moc.
Naturalnie to tylko teoretyzowanie bo silnik o dwa razy większej mocy
może mieć dwa razy większe przyspieszenie kwestia tylko dobranej
przekładni. Jednak jeżeli w samochodzie z silnikiem 1 priorytetem jest
przyspieszenie a w samochodzie 2 Vmax to pomimo różnej mocy mogą mieć
takie same przyspieszenie od 0 do 100km/h.
Pozdrawiam
Rafał
-
182. Data: 2010-04-08 10:06:27
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: WS <L...@c...pl>
On 8 Kwi, 09:26, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
> Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.
no i przyspieszenie ;)
do wykonania pracy polegajacej na rozpedzeniu pojazdu o konkretnej
masie M do zadanej predkosci V w zadanym czasie T potrzebna jest
konkretna moc (pomijajac opory ruchu - opor powietrza glownie)
energia kinetyczna = praca W= M * V^2 / 2
moc = W/T = M * V^2 / 2*T
np.
M=1000kg
V=100km/h=27.8m/s
T=10s
P=38642 W= 38.6kW = 52.5KM
nie pomoze zadne zmienianie przelozen jesli srednia moc bedzie
mniejsza - jak to sie ladnie mowi wyzej d... nie podskoczysz ;)
> Przyspieszenie to moment na kołach a ten jest zależny od mocy/momentu
> silnika i przekładni.
moment=moc x obroty i mowienie o momencie w oderwaniu od mocy to
marketing tylko ;)
WS
-
183. Data: 2010-04-08 10:08:12
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: WS <L...@c...pl>
On 8 Kwi, 10:06, WS <L...@c...pl> wrote:
> moment=moc x obroty i mowienie o momencie w oderwaniu od mocy to
> marketing tylko ;)
oczywiscie odwrotnie ;)
moc=moment*obroty
WS
-
184. Data: 2010-04-08 10:42:57
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: WS <L...@c...pl>
On 8 Kwi, 09:26, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
> Jeżeli moment na kołach w funkcji obrotów do pewnej granicy jest
> ten sam (np do 100km/h) to silniki mogą mieć diametralnie różną moc.
nie moga... ta moc (pomijajac straty na przekladniach) jest wlasnie
rowna momentowi na kolach * predkosc obrotowa kola - silnik moze kmiec
wiekszy moment i krecic sie wolno lub mniejszy moment, ale krecic sie
szybciej...
zawsze bedzie tak (pomijajac straty), ze moc na kolach = moc silnika,
czyli oboty kola * moment na kolach = obroty silnika * moment na wale
= moc
WS
-
185. Data: 2010-04-08 11:08:04
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>
On 2010-04-07, DoQ <p...@g...com> wrote:
>> Udowodnij błąd w tym co napisałem: "Sprężarka dobierana jest do
>> pojemności silnika".
>
> Wymiana mniejszej (fabrycznej) turbiny na większą, celem uzyskania
> większej mocy z tego samego silnika. Pierwszy z brzegu przyklad.
I zawsze użyjesz tej samej turbiny jak chcesz uzyskać np. 250KM czy
jednak do różnych silników użyjesz różnej?
Pzdr,
Krzysiek Kiełczewski
-
186. Data: 2010-04-08 18:17:58
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
The_EaGle pisze:
> WS pisze:
>> On 7 Kwi, 14:08, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
>>
>>> Skoro samochód o tej samej masie rozpędza się od 0 do 100km/h w czasie
>>> np 10s w przypadku diesla i benzyny to oznacza że moment obrotowy w
>>> funkcji obrotów na kołach jest taki sam. Moc może być różna.
>>
>> hm... to juz prawda nie jest...
>
> Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.
Moc to miara pracy wykonywanej w czasie.
Praca to miara przekazywanej energii.
Energia to np. energia kinetyczna - czyli energia związana z ruchem
(prędkością i masą).
Przyspieszenie to zwiększanie prędkości, czyli zwiększanie energii, co
wymaga wykonania pracy w pewnym czasie, czyli mocy.
Skrzynia biegów ma na celu umożliwienie przekazywania tej mocy w
szerszym zakresie obrotów niż zakres obrotów silnika przy których tą moc
jest w stanie generować.
Bo zakres prędkości samochodu wynosi np. 10-200km/h (czyli 20x), a
zakres użytecznych obrotów silnika jest znacznie węższy niż 20x.
I powyższe założenia to już całość teorii na temat przyspieszania
samochodu i tego co jest do tego potrzebne.
Oczywiście wszystko to można również przeliczyć zaczynając os siły z
którą tłok popychany jest w cylindrze, przez moment na wale korbowym,
przeliczenie zębów w skrzyni biegów i w dyferencjale, następnie wielkość
felgi i profil opony, tyle że będzie tego liczenia znacznie więcej, ale
uda się tak samo.
Powtarzana jak mantra kwestia "moc odpowiada za prędkość, moment za
przyspieszenie" to jest zupełne pomylenie pojęć i trudno zgadnąć gdzie
ta legenda się narodziła i dlaczego wszyscy ją powtarzają.
Charakterystyka mocy i momentu to jest dokładnie ten sam parametr,
oznaczający to samo, jest tylko innym jego przedstawieniem na wykresie.
-
187. Data: 2010-04-09 08:32:52
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: The_EaGle <e...@j...com>
WS pisze:
> On 8 Kwi, 09:26, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
>
>> Moc ogranicza nam tylko prędkość maksymalną w samochodzie.
>
> no i przyspieszenie ;)
> do wykonania pracy polegajacej na rozpedzeniu pojazdu o konkretnej
> masie M do zadanej predkosci V w zadanym czasie T potrzebna jest
> konkretna moc (pomijajac opory ruchu - opor powietrza glownie)
>
> energia kinetyczna = praca W= M * V^2 / 2
> moc = W/T = M * V^2 / 2*T
>
> np.
> M=1000kg
> V=100km/h=27.8m/s
> T=10s
>
> P=38642 W= 38.6kW = 52.5KM
>
> nie pomoze zadne zmienianie przelozen jesli srednia moc bedzie
> mniejsza - jak to sie ladnie mowi wyzej d... nie podskoczysz ;)
W 100% się zgadzam. Chodziło mi tylko o zasygnalizowanie że ta moc jak w
.w przypadku może być 100kW lub 70kW a przyspieszenie max może być takie
samo jeżeli w taki a nie inny sposób zestopniujemy skrzynie. Jasne że
moc graniczna minimalna zawsze jest do tego aby uzyskac min
przyspieszenie oraz minimalna predkosc max. Jednak samą skrzynia możemy
w wplywac na wartosc przyspieszenia.
>> Przyspieszenie to moment na kołach a ten jest zależny od mocy/momentu
>> silnika i przekładni.
>
> moment=moc x obroty i mowienie o momencie w oderwaniu od mocy to
> marketing tylko ;)
Moc=Momentxobr to jasne ze nie mam mocy bez momentu i na odwrot.
Natomiast mozemy mowic o faktycznej sile powodujacej przyspieszanie
samochodu a ta jest Moment na kołach a Moc to parametr pośredni zależny
od obrotów.
Pozdrawiam
Rafał
-
188. Data: 2010-04-09 08:38:36
Temat: Re: Moc diasla a banzyny.
Od: The_EaGle <e...@j...com>
WS pisze:
> On 8 Kwi, 09:26, The_EaGle <e...@j...com> wrote:
>> Jeżeli moment na kołach w funkcji obrotów do pewnej granicy jest
>> ten sam (np do 100km/h) to silniki mogą mieć diametralnie różną moc.
>
> nie moga... ta moc (pomijajac straty na przekladniach) jest wlasnie
> rowna momentowi na kolach * predkosc obrotowa kola - silnik moze kmiec
> wiekszy moment i krecic sie wolno lub mniejszy moment, ale krecic sie
> szybciej...
>
> zawsze bedzie tak (pomijajac straty), ze moc na kolach = moc silnika,
> czyli oboty kola * moment na kolach = obroty silnika * moment na wale
> = moc
A doskonale to widać na proporcji.
Skoro w uproszczeniu P=const
=> M1xN1=M2xN2
gdzie
M1 - moment na silniku
N1 - obr silnika
M2 - moment w kołach
N2 - obr koła
Tylko że charakterystyka silnika spalinowego nie jest płaska.
Tylko w wąskim zakresie osiąga max MOC i jeżeli tak zestopniuesz
skrzynie że będziesz poruszać się w tym max obszarze np 5000-6000obr to
przekarzesz sumarycznie większy moment na koła niż w samochodzie ze
skrzynią która będzie poruszała się w obszarze np 2000-6000obr.
Pozdrawiam
Rafał