  • Data: 2016-02-22 00:19:15
    Temat: Re: Moc a wypełnienie
    Od: Mario <M...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 21.02.2016 23:58, Adam Wysocki wrote:
    > Może coś pomijam, ale zastanawia mnie taka rzecz.
    >
    > Mamy rezystor, powiedzmy 5 ohm. Przykładamy do niego napięcie 20V.
    > Wydzieli się na rezystorze moc 80W - to oczywiste.
    >
    > Ok, a co jeśli napięcie będzie obecne tylko przez 50% czasu? Jaka średnia
    > moc wydzieli się wtedy na rezystorze?
    >
    > Czy będzie to 40W (moc dla stałego wypełnienia w odpowiedniej proporcji)?
    > Czy może powinniśmy obliczyć moc dla tej samej rezystancji, ale o połowę
    > mniejszego napięcia, i wyjdzie nam 20W (4x mniejsza moc)?
    >
    > Za pierwszą opcją przemawia intuicja. Za drugą to, że przecież jak
> [...]

    Zapomniałeś o różnicy między napięciem średnim i skutecznym.

    Napięcie średnie dla wypełnienia 50% będzie oczywiście wynosić 0,5*20V,
    ale moc to nie jest napięcie średnie razy prąd średni czy też kwadrat
    napięcia średniego przez rezystancję.
    Napięcie skuteczne dla przebiegu prostokątnego 50% wyniesie 20/SQRT(2).
    Po podniesieniu do kwadratu wyjdzie ci moc wynosząca 0,5 mocy dla
    wypełnienia 100%.

    --
    pozdrawiam
    MD