  • 201. Data: 2013-04-03 01:16:26
    Temat: Re: Mit zajebistych hamulców w Polonezie
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 02.04.2013 23:38, Tomasz Pyra wrote:

    > Już drugi raz w tym wątku podajesz prędkości przy który miałoby się dać
    > blokować koła. Zupełnie jakbyś sądził, że ta prędkość ma jakieś znaczenie
    > jeśli chodzi o możliwość blokowania kół.

    W sumie jakieś ma, bo współczynnik tarcia dynamicznego porowatych ciał
    (a takim są okładziny) zależy od względnej prędkości - przy tej samej
    sile docisku będzie lepiej hamować "wolniejsze" koło niż szybsze.

    Działa tu podobne zjawisko do tego, że powyżej pewnej prędkości na bruku
    mniej trzęsie. Maleje efektywna powierzchnia styku.

    Tyle przynajmniej fizyka, na ile ten efekt jest znaczący w praktyce -
    nie wiem.

    Michoo

  • 202. Data: 2013-04-03 01:21:05
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2013-04-02 21:16:27 +0000, Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl> said:

    > przebieg do remontu

    IMHO całkiem normalny.
    W zapoprzedniej firmie (albo jeszcze wcześnieszej? chwila: 1, 2, 3, 4,
    5 - o kurcze, to było cztery firmy temu!) zajeździliśmy 4 egemplarze -
    i każdy z nich miał podobny przebieg (6 kierowców, trasy po całej
    Polsce i jakieś 30% po mieście).

    --
    Bydlę

  • 203. Data: 2013-04-03 01:25:07
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 3 Apr 2013 01:01:21 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Jasne. Przywal cieniasem 30mph w betonowa ścianę i porównaj z
    > crashtestem Poloneza (dostępny w sieci). Ja crashtest Poldka zrobiłem
    > osobiście - przywaliłem w betoniarkę. Raczej trochę szybciej niż
    > 30mph.

    A nie no - to oczywiście.
    Ja tu tylko o dopasowaniu hamulców do masy i osiągów auta.
    Cienias miał większe hamulce, a był dużo lżejszy i sporo słabszy.

    Przy czołówce tych dwóch samochodów zdecydowanie wolę siedzieć w Polonezie
    :)

    > Nigdy Poldkiem nikomu w tyłek nie wjechałem. Poza hamowaniem z
    > prędkości powyżej 140km/h problemów z hamowaniem nie miałem okazji
    > stwierdzić.

    No tak to pewnie wyglądało - zahamować z autostradowej prędkości tym pewnie
    dało się tylko raz, potem pewnie należało na 20 minut zjechać na studzenie
    hamulców.

    Co do drogi hamowania, no to testowaliśmy - Polonez zatrzymywał się
    kilkanaście metrów dalej niż cienias na takich samych oponach i
    porównywalnym osprzęcie (klocki, amortyzatory, korektor).

    Można by to jakoś głębiej poanalizować. Może nawet FWD mają przewagę przy
    hamowaniu? - z powodu dołożenia bezwładności silnika może łatwiej utrzymać
    przednie koła w optymalnym lekkim pośligu, podczas gdy niepodłączone do
    niczego w RWD natychmiast się blokują?

  • 204. Data: 2013-04-03 01:32:30
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 2 Apr 2013 15:31:06 -0700 (PDT), k...@g...com napisał(a):

    > To co w takim przypadku z Wołgą GAZ 24. Samochód z tego samego okresu.

    Nikt nie mówi że Polonez to było najgorsze auto na świecie :-)
    Pewnie znajdzie się kilka gorszych ;)

    Bębny też nie muszą być jakieś od razu złe - w ciężarówkach są bębny i jest
    ok. Byle rozmiar był odpowiedni, to będą działać odpowiednio.

    Ale już Łady miały tarcze 252mm, a nie 227mm jak Polonez.

  • 205. Data: 2013-04-03 01:37:54
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 03 Apr 2013 01:16:26 +0200, Michoo napisał(a):

    > W sumie jakieś ma, bo współczynnik tarcia dynamicznego porowatych ciał
    > (a takim są okładziny) zależy od względnej prędkości - przy tej samej
    > sile docisku będzie lepiej hamować "wolniejsze" koło niż szybsze.

    Tyle że dotyczy to też tarcia opon, które są tu po drugiej stronie równania
    blokowania kół.
    A że opony i jezdnia bardziej porowate niż klocek i tarcze, to nie
    zdziwiłbym się gdyby się okazało że z tego powodu jest odwrotnie i że przy
    dużych prędkościach nawet _nieco_ łatwiej było zablokować koła.

    > Tyle przynajmniej fizyka, na ile ten efekt jest znaczący w praktyce -
    > nie wiem.

    Blokowałem hamulce przy prędkościach rzędy 10km/h i przy prędkościach ze
    20x większych. Nawet jak działają (bo zapewne działają) przeróżne efekty
    ciągnące tą siłę w jedną i drugą stronę, to nie są to różnice do poczucia
    nogą :)

  • 206. Data: 2013-04-03 01:46:08
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 3 kwietnia 2013 01:14:42 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

> [...]
    >
    > przyczepność kół. Jakiś tam wpływ bezwłasności mas wirujących na pewno
    >
    > jest, ale raczej nie taki żeby to było bardzo istotne.
    >

    > Różnice są dopiero tam gdzie jest docisk aerodynamiczny - w F1 przy dużych
    >
    > prędkościach na hamulec naciskają 4x mocniej niż pod koniec hamowania, w
    >
    > normalnych autach nic takiego się nie dzieje.
    >

    > Jak wrażenie, to stawiałbym na to, że przy wyższych prędkościach można
    >
    > szybciej zagrzać hamulce (więcej pracy przy zamianie energi kinetycznej w
    >
    > cieplną) ale to też raczej takie naciągane.
    >

    > W każdym razie ja nie zauważyłem żeby się to jakoś specjalnie różniło.

    A w wahadłowcach są jeszcze lepsze hamulce niż w sportowych samochodach. Ze o
    traktorze MF nie wspomnę. 30 lat temu miały tarcze i okładziny ceramiczne. I co I
    nic. Bo z Polonezem tak jak samochody wyścigowe nie mają nic wspólnego ani
    wahadłowiec ani traktor. Jak długo będziesz jeszcze pierdolił że w wyścigowym
    samochodzie są lepsze hamulce niż w Polonezie? Wychodzi że jazda w rajdach bije Ci na
    dekiel.

  • 207. Data: 2013-04-03 02:03:55
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 03.04.2013 01:25, Tomasz Pyra wrote:
> [...]
    > przednie koła w optymalnym lekkim pośligu, podczas gdy niepodłączone do

    Hmm, to może ja coś źle robię? Bo jak hamuję "w sposób kontrolowany" np
    przed światłami to umiarkowanie naciskam hamulec po drodze redukując
    czasami i 2 razy biegi aż wciskam sprzęgło chwilę przed zatrzymaniem.

    Ale jak hamuję "awaryjnie" bo np. tir postanowił mnie zepchnąć to walę z
    buta sprzęgło i hamulec jednocześnie [*] i potem odpuszczam hamulec na
    tyle by nie czuć poślizgu (brak abs).

    [*] Raz, żeby nie trzeba było dodatkowo hamować silnika, dwa, że tak
    uczyli na kursie, żeby nie zgasić silnika i nie stracić wspomagania.
    Trzy, że można wtedy łatwo zmienić biegi i w razie potrzeby przyspieszyć.

    Michoo

  • 208. Data: 2013-04-03 03:18:40
    Od: "h.w.d.p." <h...@i...yfd>

    > Co z tego ze miał żwawszy silnik jak wałek rozrządu i dźwigienki wytrzymywały maks
    60 tysięcy kilometrów.

    co sie z nimi dzialo?

  • 209. Data: 2013-04-03 07:54:36
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-04-03 01:32, Tomasz Pyra pisze:
    (...)
    > Ale już Łady miały tarcze 252mm, a nie 227mm jak Polonez.

    A Porsche 911 RS 254 mm. Co jeszcze chciałeś udowodnić?

  • 210. Data: 2013-04-03 08:36:32
    Od: Artur Maśląg <n...@w...pl>

    W dniu 2013-04-02 23:36, Robert Rędziak pisze:

    > Ale sztywny most wyginął wraz z Asconami, Taunusami,
    > tylnopędnymi Fiatami i szwedzkimi cegłami, w których utrzymał
    > się najdłużej (ale nawet tam występował równolegle z IRS).

    Ale co by z tego miało wynikać? Nigdzie nie twierdziłem, że to
    super zawieszenie i że nie ma lepszych konstrukcji. Oś De Dion
    znana jest od ilu lat? Rozwiązanie świetne, a jednak zastąpione
    obecnie innymi konstrukcjami. Z różnych przyczyn. Jakoś mało
    kto piszczy, że zwykła belka skrętna z tyłu to chłam, a stosowana
    dość powszechnie. Kolumna MacPherson-a zresztą też.

    > Toć piszę, że kto może, wywala to w cholerę i kupuje cały
    > niezależny zestaw. Zresztą Ford nareszcie zauważył, że ludzie aż
    > tak nie pragną powrotu do korzeni i następny ma mieć, nareszcie,
    > IRS.

    Tyle, że Mustang to trochę inna kategoria pojazdu i sam trafnie
    zauważyłeś - następny ma mieć IRS. Ile lat po Polonezie - 45? ;)

    > Tylko że pojedynczym, kompozytowym, pożenionym z podwójnymi
    > wahaczami.

    Zupełnie jak w Trabancie, tylko z drobnymi modyfikacjami
    - w końcu to Corvette :)