  • Data: 2013-03-17 14:30:07
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Marek <p...@s...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-17 11:55, Sylwester Zarębski pisze:

    > Zdecyduj się, chcesz mieć możliwość powrotu (JPG+XML), czy plik wynikowy
    > (gotowy JPG)? To są dwa różne pliki, tak jak RAW+XML i JPG.

    Wątek o tym nie jest - to na marginesie.

    A co ja chce mieć? To co uważam za potrzebne w danej chwili czasu. Nigdy
    nie pracuję z jedną aplikacją graficzną. Wszelkie projekty graficzne
    zwykle robię przynajmniej w 2 aplikacjach. W jednym przypadku wystarczy
    mi JPG, którego nigdy nie będę ruszał a w innym JPG + XML a w jeszcze
    innym RAW + XML bo daje mi inne możliwości niż JPG + XML. Zwykle do
    drukowania rodzinnych zdjęć używam JPG + XML bo RAWy po 24MB są zbyt
    uciążliwe w obsłudze.

    > Obsługiwać
    > obieg zmian w postaci JPG+XML potrafią dokładnie te same programy, które
    > obsługują RAW+XML, a do wynikowego JPG trzeba eksportować, więc... gdzie
    > ta przewaga?

    Nie trzeba eksportować do wynikowego JPG - to po pierwsze. Jeśli
    usuniesz wynikowy JPG nadal możesz wydrukować zdjęcie wyglądające
    identycznie na podstawie źródłowego JPG + XML. To samo dotyczy RAW. Nie
    mam żadnych wynikowych JPG a drukuję RAWy.

    A gdzie ta przewaga bitmap (uogólnijmy aby nie trzymać się tylko jpg)?
    Wielokrotnie pisałem: w możliwości dokonywania wyboru pomiędzy tym czy
    zmiany mają być trwałe czy nietrwałe, w możliwości choćby klonowania
    fragmentów, w możliwości budowania warstw itp. Tylko nie rozumiem po co
    o tym rozmawiamy?

    > Dodam, że teoretycznie masz możliwość ingerencji w plik RAW, to nie jest
    > problem, problemem jest brak odpowiednich programów, co się sprowadza do
    > pytania: gdzie przewaga?

    W słowie "teoretycznie". A ja dodam, że teraz popełniasz plagiat moich
    słów :-D Dokładnie to samo wcześniej napisałem. Oto cytat z wątku
    otwierającego:

    "Wszystko zależy od aplikacji jaką przetwarzamy obraz a konkretnie od
    sposobu w jaki zarządza ona obrazami"

    > Nieprawda, zrobisz tylko te podstawowe operujące na zwykłych
    > przestrzeniach koloru.

    A jakie nazywasz niezwykłymi?

    > Nie zrobisz nic co operuje na danych przed
    > demozaiką (np. odszumianie, korekta proporcji pomiędzy pikselami o
    > różnym rozmiarze (Fuji), korekcja wad matrycy (jasne/ciemne piksele)),
    > czy w ogóle wymiana algorytmu demozaiki.

    Fakt. A skąd wiesz jakie operacje są robione przed demozaiką? Przecież
    robi to jakiś DLL i nie możesz wiedzieć czy robi najpierw demozajkę czy
    odszumianie. A po drugie TIFF czy JPG to jest efekt demozajkowania więc
    jesteśmy etap dalej.

    > RAW to jest bardzo dobre medium ŹRÓDŁOWE, a nie WYNIKOWE.

    Zgadzam się! To cały czas podkreślałem. ŹRÓDŁOWE! Nie możesz nic z tym
    więcej zrobić niż tylko przekształcić do półproduktu (raster), który
    poddajesz dalaszej obróbce - np. fotomontaż. Tego RAW Ci nie umożliwia a
    nawet gdyby ktoś się połakomił na napisanie takiej aplikacji to byłoby
    to bez sensu. Dlatego cały czas podkreślam: z RAW nie zdziałasz tego co
    z rastrem i na tym polega przewaga rastrów i vice versa.

    Albo inaczej: skoro twierdzisz, że rastry nie mają żadnej przewagi nad
    RAWami, to znaczy, że niepotrzebnie istnieją? Albo, że ograniczają swoją
    egzystencję do pokazania w internecie?

    > JPG jako
    > medium źródłowe jest przeciętny w kierunku kiepski (aczkolwiek często
    > wystarcza), a inne media mogą służyć co najwyżej jako pośrednie do
    > wynikowych ze względu na swoje inne ograniczenia (np. TIFF - wielkość,
    > powolne algorytmy kompresji, JPG2000 - powolne i skomplikowane algorytmy
    > kompresji).

    Cały czas pomijasz aspekt innego przetwarzania niż odszumianie czy
    podbarwianie. A co z fotomontażem choćby ?

    Marek