  • Data: 2013-03-17 15:45:31
    Temat: Re: Mit nieodwracalności zmian w JPG
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Źle mnie zrozumiałeś. Napisałem, że przewagą JPG nad RAW jest to, że
    > można ingerować lub nie w jego strukturę (kwestia wyboru) a w RAW nie
    > ma takiego wyboru czyli jest to ograniczenie.

    Zaraz tam nie ma, oczywiście że można grzebać w RAW. To że typowo się
    tego nie robi, bo nie ma potrzeby, to inna sprawa, ale to wynika tylko
    i wyłącznie z faktu, ze RAW jest formatem zależnym od
    aparatu/producenta, i że lepiej użyć przenośnego formatu (np. typowo
    PNG, kiedyś TIFF).

    > Przykład jaki podałem:
    > spróbuj w RAW wyciąć i powielić jakiś sfotografowany obiekt. Spróbuj
    > nanieść tekst.

    To są rzeczy do zrobienia bez problemu. Tylko po co?
    (Oczywiście pewne zastosowania zawsze da się znaleźć).

    > Itd... Jest to ewidentna przewaga JPG w zakresie
    > możliwości edycyjnych.

    W ogóle pisanie o JPEGach w kontekście edycji to jest IMHO lekkie
    nadużycie.

> [...]
    > moim zdaniem takie rewelacyjne. Format TIFF łączy zalety pliku RAW i
    > JPG oraz daje dodatkowe możliwości. Nie musimy się wcale upierać przy
    > JPG skoro jest to format stratny. W TIFach możemy sobie wybrać
    > bezstratny zapis, 48-bitową głębię koloru, kanał alfa, profil ICC,
    > przestrzenie kolorów RGB, CMYK, YCbCr itd, można zapisać w jednym
    > pliku wiele stron (np. tworzyć warstwy). Tak więc możliwe jest
    > dorysowanie jakiegoś obiektu na innej warstwie a potem wycofanie się
    > nawet z takich zmian. RAW wypada blado przy takiej konkurencji.

    Bo RAW to jest taki format, który wychodzi z przetwornika (jak sama
    nazwa wzkazuje). Jego zaletą jest to, że nie był on (normalnie, pomijam
    efekry działania samych układów sensorów CMOS) poddany obróbce, a nie
    możliwości edycji, przezroczystości albo inne profile itd., które mają
    się nijak do przetwornika.
    --
    Krzysztof Halasa