  • 51. Data: 2015-07-24 13:22:44
    Temat: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > A co, on na łożyskach magnetycznych? Komutatora nie ma? Śruba też bez
    > przekładni, bez żadnych uszczelnień? Napęd łodzi o mocy nominalnej 2 kW
    > pracujący z mocą 50 W może mieć straty na tarcie na poziomie nie do
    > pominięcia.

    Czytasz to co piszesz? BLDC zgodnie z nazwą nie ma szczotek, łożyska
    kulkowe czy też rolkowe mają opory pomijalne, opory przekładni nie są
    oporami silnika tak jak uszczelnienie.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 52. Data: 2015-07-24 13:42:52
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello MM,

    Friday, July 24, 2015, 12:44:25 PM, you wrote:

    > Byłem na wycieczcze w Sevilli, widzę tory - znaczy tramwaj, ale gołego
    > konduktora nie ma. Za chwilę jedzie tramwaj ale bez pantografu. Za
    > zakrętem przystanek, tramwaj zatrzymuje się i wysuwa pantograf do
    > kilkumetrowych szyn. Postał może 2 minuty, schował pantograf i pojechał
    > dalej. https://en.wikipedia.org/wiki/MetroCentro_(Seville)
    > Wygląda że szybkoładujące akumulatory.

    Albo koło zamachowe.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 53. Data: 2015-07-24 13:54:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    AlexY pisze:

    > Czytasz to co piszesz? BLDC zgodnie z nazwą nie ma szczotek, łożyska
    > kulkowe czy też rolkowe mają opory pomijalne, opory przekładni nie są
    > oporami silnika tak jak uszczelnienie.

    Czytam to co piszę, ale przede wszystkim czytam co piszą inni. Nic nie
    wskazuje na to, że rzecz dotyczy silnika BLDC, a wiele wskazuje na to,
    że jednak czego innego, najpewniej silnika komutatorowego zasilanego
    szpilkami. Komutator na prąd 200 A nie jest taki całkiem beztarciowy.

    --
    Jarek

  • 54. Data: 2015-07-24 14:06:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Adam wrote:

    > Ale tak gdzieś do kilowata.

    Czemu? Zdecydowanie nie doceniasz możliwości sterowanych prostowników
    rtęciowych. Pradziadkowie przez to 270MW puszczali...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Mercury-arc_valve#/med
    ia/File:Mercury_Arc_Valve,_Radisson_Converter_Statio
    n,_Gillam_MB.jpg

    Pozdrawiam, Piotr

  • 55. Data: 2015-07-24 14:09:17
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Przypomniała mi się scena z filmu Kingsajz, gdy jadący
    > samochodem-zabawką na kluczyk musieli wysiąść i nakręcić sprężynę ;)

    A mnie to samo z serii kreskówkowej o Kreciku - znalazł kompletnie
    rozpieprzony przez jakiegoś dzieciaka samochodzik zabawkę, oddał do
    warsztatu, jak już autko było naprawione, to na jakimś skrzyżowaniu chyba
    musiał teżś wysiąść i nakręcić sprężynę, zrobił to i pojechał dalej.
    Z praktycznego zastosowania - żyrobusy, gdzie napędem jest koło zamachowe
    rozpędzane co kilka przystanków... Ale szerszego zastosowania chyba nie
    mają.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 56. Data: 2015-07-24 14:15:24
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Jawi" <g...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Czyli rezystor tylko elektroniczny :)
    > A i rząd rezystorów wyrównujących też potrzebny, wyjdzie nieekonomiczny
    > wielki klamot.
    > Mofet tylko tutaj się spisze.

    Nie ma idealnego rozwiązania i zdaję sobie sprawę, że czasem trzeba
    pokombinować. Jednak czasem lepiej stracić i nie paść, niż stracić i zostać
    z padniętym sterownikiem, bo jak mu się mosfet upali, to już raczej nie
    pojedzie, bo nie przejmą tego sąsiednie opory. A nawet jak jeden tranzystor
    z baterii padnie, to ostrymi uciąć końcówki i ostrożnie doturlać się na
    pozostałych do portu, wymienić tranzystor kosztujący c.a. 1EUR, i mieć sprawne
    urządzenie.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 57. Data: 2015-07-24 14:22:09
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > W pociągach metra zdaje się stosują już odzysk energii do trakcji.
    > Ale tam Hefajstos z Hadesem bronią przystępu, więc to dzeusowe
    > pieroństwo wiele nie napsuje.

    W Wa-wie na trasie, to i owszem, ale na STP na Kabatach nie jest to takie
    nierealne. A są też miasta, mające wszystko na wierzchu, jak pies leżący na
    plecach...
    Miejmy to na uwadze, że kilka lat temu był w Warszawie wypadek, że piorun
    zaiwanił wprost w jakąś parę co wysiadła dopiero z autobusu. Ironią losu
    jest to, że wszędzie wokół były wysokie budynki i drzewa, a szlag trafił
    idących ludzi. Na miejscu. Kolega z centrali, na której pracowałem (vide mój
    nick) mając bezpośrednią i bardzo dobrą widoczność z okna na PKiN opowiadał,
    że będąc na dyżurze widywał, jak pierony tłukły w wieżyczki nad tarasem
    widokowym, a w iglicę wyjątkowo rzadko, jeśli w ogóle. I ja, mieszkając
    gdzie mieszkam ponad 40 lat nie widziałem, a też mam dobry widok na PKiN,
    żeby przysmoliło w iglicę. A w wieżyczki i owszem.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 58. Data: 2015-07-24 14:23:12
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-24 o 14:09, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > Z praktycznego zastosowania - żyrobusy, gdzie napędem jest koło
    > zamachowe rozpędzane co kilka przystanków... Ale szerszego zastosowania

    A wykonaniu praktycznym - rozrusznik sprężynowy, który spotkałem w
    kosiarkach Viking. Po wyłączeniu silnik bezwładnością nakręca sprężynę,
    która później służy jako rozrusznik. Jeśli nie odpali za pierwszym
    razem, to klasycznym sznurkiem naciąga się sprężynę na kilka razy -
    nawet dziecko kilkuletnie jest to w stanie zrobić.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 59. Data: 2015-07-24 14:24:05
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Bo to proroczy film jest, tak jak Seksmisja. A tak poważnie, to w tym
    > przypadku "nakręcanie" nie jest złe -- energii do poruszania nie trzeba
    > wiele, lepiej się sprężyć raz a dobrze, niż co chwilę chlapać wiosłem.

    To mi się kojarzą samochody-zabawki, co to niewielki ruch do tyłu powoduje,
    że mają całkiem sporo energii do przodu. Więc jakby to w jakiś sposób
    połączyć z wiosłami, to by było fajnie, machnąć raz na 10 metrów...?

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 60. Data: 2015-07-24 14:25:14
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Tarcie w silniku elektrycznym?

    A łożyska? W każdym są!
    Szczotki? Jeśli ma, to też nie mają oporu nieskończenie małego.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100