  • 41. Data: 2015-07-23 21:59:16
    Temat: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    badworm pisze:

    > Przypomniała mi się scena z filmu Kingsajz, gdy jadący
    > samochodem-zabawką na kluczyk musieli wysiąść i nakręcić sprężynę ;)

    Bo to proroczy film jest, tak jak Seksmisja. A tak poważnie, to w tym
    przypadku "nakręcanie" nie jest złe -- energii do poruszania nie trzeba
    wiele, lepiej się sprężyć raz a dobrze, niż co chwilę chlapać wiosłem.

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2015-07-23 22:16:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello badworm,

    > Może nie na kolei ale w sieciach trolejbusowych stosuje się już
    > zasobniki superkondensatorowe, montowane na podstacjach.

    Chyba w Rosji...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 43. Data: 2015-07-23 23:10:06
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    [..]
    > Może to głupie pytanie, ale ponieważ troling jest zawsze on topic, więc
    > spytam. Skoro z akumulatorem 60 Ah można ten troling uprawiać przez cały
    > dzień, to oznacza, że potrzeba do tego ledwie kilkadziesiąt watów mocy.
    > Czemu więc zamiast drogiego sterownika nie użyć osobnego małego silniczka
    > z właściwie dobraną śrubą? To bardzo tanie rozwiązanie, a sprawnością
    > przewyższające użycie w takich warunkach kilkukilowatowego silnika.

    W życiu nie miałem takiego sprzętu w łapach ale obstawiam że silnik ma
    kilka uzwojeń, nawet na osobnych komutatorach i przełącznik załączający
    co trzeba lub silnik BLDC, te są baaardzo elastyczne.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 44. Data: 2015-07-23 23:21:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    AlexY pisze:

    > W życiu nie miałem takiego sprzętu w łapach ale obstawiam że silnik ma
    > kilka uzwojeń, nawet na osobnych komutatorach i przełącznik załączający
    > co trzeba lub silnik BLDC, te są baaardzo elastyczne.

    BLDC byłby OK, ale ja stawiam jednak na oldskulowy komutator -- była
    wzmianka o zasilaniu go szpilkami. Problem jednak nie polega wyłącznie
    na elastyczności silnika. Ważny jest też pędnik, czyli śruba, który
    nie jest nieskończenie elastyczny. No i te wszystkie tarcia w dużym
    silniku.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2015-07-24 00:50:36
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    > Witajcie.
    >
    > W jaki sposób można zrealizować "miękki start" silnika wyciągarki
    > samochodowej?
    > Średniej wielkości wyciągarka (np. 10000LB) szarpie ok. 400A.
    > Chciałbym uzyskać efekt miękkiego startu przez czas ok. 1 sekundy.
    > Napięciowo? Czy jakoś na zasadzie PWM?
    >
    > A może są gotowe układy?
    >
    > Dopuszczam regulator prędkości zamiast miękkiego startu - może to nawet
    > lepiej.

    Moze, przy starcie, zostawiaj troche luznej liny...?

    Taka wyciagaeka 10000[lb], to okolo 5 [kW], przy 12[V], to prawie dokladnie
    te 400 [A].

  • 46. Data: 2015-07-24 01:03:46
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    [..]
> [...]
    > na elastyczności silnika. Ważny jest też pędnik, czyli śruba, który
    > nie jest nieskończenie elastyczny. No i te wszystkie tarcia w dużym

    Tarcie w silniku elektrycznym?

  • 47. Data: 2015-07-24 01:12:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    AlexY pisze:

    > Tarcie w silniku elektrycznym?

    A co, on na łożyskach magnetycznych? Komutatora nie ma? Śruba też bez
    przekładni, bez żadnych uszczelnień? Napęd łodzi o mocy nominalnej 2 kW
    pracujący z mocą 50 W może mieć straty na tarcie na poziomie nie do
    pominięcia.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2015-07-24 09:27:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    alid...
    Hello Sebastian, Thursday, July 23, 2015, 4:07:40 PM, you wrote:

    >Rozprasza się ułamek tej mocy. Większość idzie na wykonanie
    >konkretnej
    >pracy w konkretnym czasie.

    no nie calkiem
    5897kG*0.9m/min = 866W
    2722kG*2.4m/min= 1068W (elektrycznej juz tylko 3kW)

    Cos mi sie widzi, ze silnik robi sie goracy, przekladnia robi sie
    goraca, i kable zasilajace robia sie gorace ...

    J.

  • 49. Data: 2015-07-24 12:44:25
    Od: MM <m...@t...pl>

    Byłem na wycieczcze w Sevilli, widzę tory - znaczy tramwaj, ale gołego
    konduktora nie ma. Za chwilę jedzie tramwaj ale bez pantografu. Za
    zakrętem przystanek, tramwaj zatrzymuje się i wysuwa pantograf do
    kilkumetrowych szyn. Postał może 2 minuty, schował pantograf i pojechał
    dalej. https://en.wikipedia.org/wiki/MetroCentro_(Seville)
    Wygląda że szybkoładujące akumulatory.

    MM

    ---
    Avast.

  • 50. Data: 2015-07-24 13:16:33
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    MM pisze:
> [...]
    > zakrętem przystanek, tramwaj zatrzymuje się i wysuwa pantograf do
    > kilkumetrowych szyn. Postał może 2 minuty, schował pantograf i pojechał

    "the system uses advanced technology ACR (Acumulador de Carga Rápida)
    fast charging batteries"