  • 61. Data: 2015-07-24 14:30:27
    Temat: Re: Miękki start silnika wyciągarki
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-07-24 o 00:50, Magnus Elephantus pisze:
    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Moze, przy starcie, zostawiaj troche luznej liny...?
    >
    > Taka wyciagaeka 10000[lb], to okolo 5 [kW], przy 12[V], to prawie dokladnie
    > te 400 [A].

    Jak zostawi się luźną linę, to potrafi urwać ucho, szeklę czy nawet
    wyrwać zderzak. Najlepiej jest podkręcić wyciągarką (odpowiednio
    wcześniej ją wyłączając) do prawie całkowitego wyprostowania liny i
    dopiero wtedy startować - nie ma uderzenia.
    Trochę lepsze są syntetyki - lekko się wydłużają.
    Są jeszcze liny kinetyczne - ale ich nie używa się przy wyciągarkach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 62. Data: 2015-07-24 14:32:38
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > A wykonaniu praktycznym - rozrusznik sprężynowy, który spotkałem w
    > kosiarkach Viking. Po wyłączeniu silnik bezwładnością nakręca sprężynę,
    > która później służy jako rozrusznik. Jeśli nie odpali za pierwszym razem,
    > to klasycznym sznurkiem naciąga się sprężynę na kilka razy - nawet dziecko
    > kilkuletnie jest to w stanie zrobić.

    To mi się przypomniało coś elektrycznego bardziej - w niektórych modelach
    starszych HDD, dyski miały zrobione autoparkowanie w dość ciekawy sposób -
    po odłączeniu zasilania, zanim talerze stanęły, silnik napędowy działał
    teraz jako prądnica, dostarczająca energii do uruchomienia ramienia z
    głowicami, aby wyrzucić je ze strefy roboczej.
    Było to rozwiązanie OIMW różne od stosowanego obecnie, gdzie pozycjoner
    dostaje strzała i przesuwa ramię do strefy zero, gdzie całość jest blokowana
    do ponownego uruchomienia.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 63. Data: 2015-07-24 14:55:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > Miejmy to na uwadze, że kilka lat temu był w Warszawie wypadek, że
    > piorun zaiwanił wprost w jakąś parę co wysiadła dopiero z autobusu.

    Coś między ta parą zaiskrzyło.

    --
    Jarek

  • 64. Data: 2015-07-24 14:57:44
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Coś między ta parą zaiskrzyło.

    Raczej w tym przypadku w nią. W mediach parę dni trąbili o tym.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100

  • 65. Data: 2015-07-24 14:59:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

> [...]
    > dostaje strzała i przesuwa ramię do strefy zero, gdzie całość jest blokowana

    W samochodach też bywały takie rozruszniki -- koło zamachowe i sprzęgło.
    Jak automobil stanął na światłach, to silnik można było wyłączyć, a potem
    błyskawicznie odpalić. Nawet były pomysły, żeby system stał sie obowiązkowy
    -- w celu ograniczenia zanieczyszczeń. Normalny rozruch realizowany był
    niewielkim silnikiem, który przez czas jakiś rozkręcał to koło. Czyli
    znowu korzyść, bo nie trzeba wielkich prądów rozruchowych, więc dobre
    na mróz.

    --
    Jarek

  • 66. Data: 2015-07-24 15:05:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

    > To mi się kojarzą samochody-zabawki, co to niewielki ruch do tyłu powoduje,
    > że mają całkiem sporo energii do przodu. Więc jakby to w jakiś sposób
    > połączyć z wiosłami, to by było fajnie, machnąć raz na 10 metrów...?

    Ta łódka robi dziesięć metrów na minutę, więc jeszcze rzadziej. Ale takie
    pędzenie łodzi to w ogóle jest rocket science. Można, tak jak wcześniej
    pisałem, małym pędnikiem dającym stały niewielki ciąg. A można raz na
    kilkadziesiąt sekund dać impuls podobny do wiosłowego. Bezwładność łodzi
    jest ogromna, opory ruchu niewielkie -- to przypomina warunki kosmiczne.

    --
    Jarek

  • 67. Data: 2015-07-24 16:10:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, July 24, 2015, 2:06:30 PM, you wrote:

    > Czemu? Zdecydowanie nie doceniasz możliwości sterowanych prostowników
    > rtęciowych. Pradziadkowie przez to 270MW puszczali...

    > https://en.wikipedia.org/wiki/Mercury-arc_valve#/med
    ia/File:Mercury_Arc_Valve,_Radisson_Converter_Statio
    n,_Gillam_MB.jpg

    Pradziadkowie? To wyłączono dopiero w 2004 roku...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 68. Data: 2015-07-24 18:06:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Pradziadkowie? To wyłączono dopiero w 2004 roku...

    Fakt, zrobili to pod koniec lat sześćdziesiątych, a nie
    w okolicach dwudziestych, jak błędnie założyłem... Niech
    będzie, ojcowie. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 69. Data: 2015-07-24 19:01:10
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2015-07-24 o 14:09, ACMM-033 pisze:

    > Użytkownik "badworm" <n...@p...pl> napisał w wiadomości

    > A mnie to samo z serii kreskówkowej o Kreciku - znalazł kompletnie
    > rozpieprzony przez jakiegoś dzieciaka samochodzik zabawkę, oddał do
    > warsztatu, jak już autko było naprawione, to na jakimś skrzyżowaniu
    > chyba musiał teżś wysiąść i nakręcić sprężynę, zrobił to i pojechał dalej.
    > Z praktycznego zastosowania - żyrobusy, gdzie napędem jest koło
    > zamachowe rozpędzane co kilka przystanków... Ale szerszego zastosowania
    > chyba nie mają.

    Zdaje mi się, że żyrobusy to są autobusy elektryczne w których
    akumulatorem energii jest rozpędzone koło. Napędza ono prądnicę
    (alternator?) z której jest zasilany silnik elektryczny napędzający koła.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 70. Data: 2015-07-24 20:33:48
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 23 Jul 2015 22:16:14 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Chyba w Rosji...

    U nas Romanie, u nas :) Zasobniki superkondensatorowe były testowane na
    podstacjach trolejbusowych w Gdyni. Nie wiem czy ostatecznie weszły do
    eksploatacji - jeśli chcesz, mogę się dowiedzieć.
    GG#2400455 ICQ#320399066