  • 1. Data: 2009-03-13 20:48:01
    Temat: Microajustment na LCD a światło spolaryzowane
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Pod adresem:
    http://www.northlight-images.co.uk/article_pages/cam
    eras/1ds3_af_micoadjustment.html
    znajduje się opis kalibracji autofokusa z wykorzystaniem monitora LCD. Mam
    delikatną wątpliwość ;) - generalnie chodzi mi o to, że LCD jest źródłem
    światła spolaryzowanego liniowo. O ile pamięć mnie nie myli, nie zaleca się
    w lustrzanka z AF fazowym stosowania filtrów polaryzacyjnych liniowych
    między innymi ze względu na błędy AF (których kiedyś na własnej skórze
    doświadczyłem na analogowej lustrzance). Jak to pogodzić? Macie może jakieś
    praktyczne doświadczenia z tą metoda?

    --
    Lol

  • 2. Data: 2009-03-13 21:10:56
    Od: j...@a...at

    On 13 Mrz., 21:48, "Lol" <l...@l...pl> wrote:
> [...]
    > doświadczyłem na analogowej lustrzance). Jak to pogodzić? Macie może jakieś

    zrob zdjecie , moim zdaniem problemy nie wystapia gdyby wystapily
    obroc aparat o 45 stopni.
    metoda jest rownie skuteczan co fotografowanie linijki.
    trudna w stosowaniu przy ciemniejszych obiektywach , widoczna
    nieostrosc jest zalezna od przyslony - w sumie jest to metoda oceny na
    oko dokladnie tak samo jak przy ocenie przy uzyciu linijki
    fortografowanej z pewnej odleglosci.

  • 3. Data: 2009-03-14 10:19:38
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

    Użytkownik "Lol" <l...@l...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kiedyś na własnej skórze doświadczyłem na analogowej lustrzance). Jak
    > to pogodzić? Macie może jakieś praktyczne doświadczenia z tą metoda?

    Polaryzator liniowy może negatywnie wpływać na działanie światłomierza,
    ale nie sabotuje układu detekcji fazy.

    --

    Pozdrawiam Serdecznie!

    Arkadiusz Stopa

    <stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
    Mała Galeria Makrofotografii http://www.stopa.cso.pl

  • 4. Data: 2009-03-15 13:55:19
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    > Polaryzator liniowy może negatywnie wpływać na działanie światłomierza,
    > ale nie sabotuje układu detekcji fazy.

    Czy aby rzeczywiście? Google znajduje mnóstwo informacji o tym, że filtry
    polaryzacyjne liniowe mogą zakłócać działanie AF. Urban legend? No nie
    jestem pewny - dawno temu próbowałem usilnie używać EOS-a 100 (analogowego)
    z filtrem liniowym (bo kołowe były znacznie droższe). Skończyło się na tym,
    że właśnie ze względu na błędy ostrzenia, odsprzedałem filtr liniowy
    koledze, który miał aparat bez AF. Czyżby AF w lustrzankach cyfrowych
    zachowywał się inaczej?
    Moja wątpliwość dotycząca kalibracji z wykorzystaniem obrazu na monitorze
    LCD pozostała...

    --
    Lol

  • 5. Data: 2009-03-16 10:22:04
    Od: k...@g...com

    On 15 Mar, 14:55, "Lol" <l...@l...pl> wrote:

    > Czy aby rzeczywiście? Google znajduje mnóstwo informacji o tym, że filtry
    > polaryzacyjne liniowe mogą zakłócać działanie AF. Urban legend?

    nie wiem jak w innych aparatach, ale z 350d 'nie widzę różnicy'
    używając filterka liniowego
    w stosunku do nie używania filterka wcale. Może trochę wieksze
    problemy są z filterm, ale to
    nie z powodu filtrowania tylko raczej ciemności tego filtra (dość
    ciemny jest). Pomiar światła
    działa całkowicie poprawnie, oczywiście jeśli wykona się go poprawnie
    (opis był na grupie
    parę razy). AF działa niezależnie od ustawienia filtra, o ile jest
    wystarczająco jasno w
    punkcie ostrzenia. Przy czym polar może przez swój sposób działania
    zmniejszać kontrast
    i niwelować odbicia światła, przez co ostrzenie robi się cięższe, bo
    obraz w punkcie ostrzenia
    może stać się mniej kontrastowy i/lub ciemniejszy albo może całkiem
    zniknąć (proszę się bardzo nie
    czepiać, w końcu af fazowy też musi na czymś czujnik zawiesić i na
    gładkiego zielonego liścia nie wyostrzy, a
    na tego samego liścia oświetlonego pod kątem ostrzy bardzo ładnie, bo
    tworzą się na nierównościach
    cienie i rozjaśnienia. Podobny problem przy ostrzeniu na wodę pod
    światło, polarem filtruje się
    praktycznie do samej wody, i może nie wyostrzyć z tego powodu, że woda
    staje się dużo
    ciemniejsza i przezroczysta po przefiltrowaniu)
    pozdrawiam Krzysiek
    ps. mam 2 filterki polarki - jeden jakiś najtańszy hama czy cóś tego
    typu, drugi jescze ze starych
    czasów zenitowych, ruski, taki zielonkawy w odcieniu. Oba tak samo nie
    działają na af i pomiar światła, no
    może ten zielony trochę gorzej na pomiar światła, ale i tak koryguje
    przy wywoływaniu rawa o takie drobiazgi.

  • 6. Data: 2009-03-16 10:41:29
    Od: j...@a...at

    On 15 Mrz., 14:55, "Lol" <l...@l...pl> wrote:

    > Czy aby rzeczywiście? Google znajduje mnóstwo informacji o tym, że filtry
    > polaryzacyjne liniowe mogą zakłócać działanie AF. Urban legend?

    Nie urban legend tak jest rzeczywiscie

    ale przeciez nie zakladasz do tego testu filtra polaryzacyjnego na
    obiektyw.

    ,w przyrodzie wystepuje swiatlo spolaryzowane liniowo i jesli je
    odetniesz filtrem polaryzacyjnym , to problemy moga wystapic.

    ale w tym przypadku jesli fotografujesz monitor ( swiato
    spolaryzowane ) ale bez filtra na obiektywie to takiego
    niebezpieczenstwa zasadniczo nie ma .

    Z tym ze ten test nie wnosi nic istotnego.
    moim zdaniem uzyskasz wyrazniejsze wyniki jesli wydrukujesz sam np
    tablice okulistyczna wordem ( rozne literki roznej wielkosci ) i
    zrobisz ich zdjecie. Od razu sie zortientujesz czy jest ostro a jesli
    nie to jak nieostro.

    Idealny do tego celu jest np papier nutowy z zapisany nutami
    oczywiscie.

    ale sproboj - probowac trzeba :-)

    XXX

  • 7. Data: 2009-03-17 20:53:12
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    a.googlegroups.com...
    On 15 Mrz., 14:55, "Lol" <l...@l...pl> wrote:

> [...]

    >Nie urban legend tak jest rzeczywiscie

    >ale przeciez nie zakladasz do tego testu filtra polaryzacyjnego na

    Nie ma potrzeby ;) - światło z monitora LCD jest pięknie spolaryzowane...

    >,w przyrodzie wystepuje swiatlo spolaryzowane liniowo i jesli je
    >odetniesz filtrem polaryzacyjnym , to problemy moga wystapic.

    Po przejściu przez filtr liniowy całe światło wpadające przez obiektyw jest
    (z grubsza) spolaryzowane liniowo. Co najwyżej "wytłumione" zostaną
    fragmenty obrazu, w których wektor polaryzacji odbitego od obiektu światła
    będzie pod jakimś kątem do polaryzatora w filtrze. Gdy obraz z LCD obejmuje
    cały kadr, sytuacja jest podobna - występuje bardzo duża dominacja światła
    spolaryzowanego liniowo (można założyć jakiś polar i zobaczyć jak będzie
    wyglądał ekran LCD ;)

    >ale w tym przypadku jesli fotografujesz monitor ( swiato
    >spolaryzowane ) ale bez filtra na obiektywie to takiego
    >niebezpieczenstwa zasadniczo nie ma .

    No właśnie wydaje się, że powinno być... ;)

    --
    Lol

  • 8. Data: 2009-03-17 20:57:52
    Od: "Lol" <l...@l...pl>

> [...]
    >działają na af i pomiar światła, no
    >może ten zielony trochę gorzej na pomiar światła, ale i tak koryguje
    >przy wywoływaniu rawa o takie drobiazgi.

    No właśnie z takim ruskim filtrem o zielonkawym odcieniu szalał mi autofokus
    w Canonie EOS 100... Pamiętam dobrze całą sytuację, bo nie posłuchałem wtedy
    mądrzejszych ;) i kupiłem tani filtr polaryzacyjny liniowy zamiast drogiego
    kołowego. Potem i tak musiałem kupić kołowy.
    Możliwe jednak, że AF w EOS 100 był szczególnie uczulony na światło liniowe
    lub na fakt, że filtr był "ruski" ;)

    --
    Lol

  • 9. Data: 2009-03-17 21:11:02
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Lol pisze:

    > No właśnie wydaje się, że powinno być... ;)

    Też mi się wydaje, że powinno być. W końcu żadna różnica co polaryzuje
    światło. Ważne, że jest spolaryzowane przed czujnikiem AF. Po obróceniu
    o określoną ilość stopni obraz na monitorze powinien być niewidoczny dla
    czujnika (można pobawić się z filtrem PL w ręku przed monitorem).
    Pomyślałem sobie jednak, że może przyczyną tego jest obecność czujników
    krzyżowych, które sprawiają, że zawsze jeden, czy drugi złapie trochę
    światła we właściwej polaryzacji. Przełączyłem więc na czujnik liniowy i
    na 0, 45 i 90 stopni ostrzył tak samo sprawnie :/

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    Gates i Stirlitz patrzą, jak faszyści palą książki:
    - Cenzura - pomyślał Stirlitz.