  • 91. Data: 2009-03-04 18:28:33
    Temat: Re: Mechaniczne demozaikowanie Bayera
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Jester pisze:

    > No to po ptokach, żegnajcie gacki, teraz se mogę kupić ajpoda... :(

    W sumie nie ma czego żałować, na górze pasma zawsze największy chlewik,
    najpierw, bo tam zwykle siedział sygnał pilota stereo (19kHz) albo
    phaser od rozciągniętej/krzywej taśmy, a od czasów mp3 to już w ogóle
    sieczka.
    W dzisiejszym radiu najlepiej wyciąć wszystko powyżej 3kHz, bo dramat na
    górze się dzieje (w eremefach i złotych przebojach wszelkich). Dramat
    też zresztą dotyczy treści, więc nie ma co płakać.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 92. Data: 2009-03-05 10:15:25
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Słyszysz 25kHz?

    To nie tylko o to chodzi. Wyobraź sobie sinusoidę o częstotliwości 20
    kHz, próbkowaną z częstotliwością 40 001 Hz. Niby ok, szkodliwe
    częstotliwości są poza pasmem, ale narysuj sobie kilka okresów i popatrz
    jak przesuwa się miejsce gdzie brana jest próbka.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 93. Data: 2009-03-05 10:18:12
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Cezary Grądys wrote:

> [...]
    > częstotliwości są poza pasmem, ale narysuj sobie kilka okresów i popatrz
    > jak przesuwa się miejsce gdzie brana jest próbka.

    *Słyszysz* to?

  • 94. Data: 2009-03-05 10:20:56
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    armar pisze:

    > Najlepiej wygeneruj sobie sinusoidy o takiej samej amplitudzie
    > i częstotliwościach 10 do 20 kHz ze skokiem 1 kHz,
    > a następnie sprawdź na słuchawkach które słyszysz wyraźnie ciszej,
    > a których już nie słyszysz.

    W szkole z kolegą robiliśmy eksperyment. Słuchawki SN50 + generator.
    Ciekawe jest to, że po przekroczeniu pewnej częstotliwości dźwięk się
    urywa gwałtownie. Strojenie nie było wprawdzie precyzyjne, ale dosłownie
    drgnięcie pokrętła i już nic nie słychać. Generator był dobry, na pewno
    nie zrywał drgań, bo częstotliwość ta zależała od egzemplarza człowieka.
    Słyszeliśmy nieco poniżej 20 kHz, dokładnie nie pamiętam.
    Już nie pamiętam, czy mierzyliśmy dokładnie jakimś częstościomierzem
    cyfrowym, ale chyba tak.

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 95. Data: 2009-03-05 12:37:40
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Mateusz Ludwin pisze:

    > *Słyszysz* to?

    Nie wiem czy to słychać.
    Ale zastanawiam się jak filtr mógłby to wyfiltrować.
    Załóżmy sygnał o pełnym wysterowaniu np 1 V.
    1 próbka 0V - sinusoida przecina oś
    2 próbka jakieś mV na plus
    3 próbka jakieś mV na minus

    minęło ok 0,5 s :

    20000 próbka +1V
    20001 próbka -1V około oczywiście

    mija 1 sekunda:
    40000 próbka znowu mV
    40001 próbka 0 V

    Czyli mamy taki sygnał 40001 Hz zmodulowany 1 Hz.
    Widmo nośna 40001 Hz, prążki 40000 i 40002 Hz
    No i skonstruuj teki filtr co da radę :)

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>

  • 96. Data: 2009-03-05 12:58:05
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Cezary Grądys napisał(a):

> [...]
    >
    > Czyli mamy taki sygnał 40001 Hz zmodulowany 1 Hz.
    > Widmo nośna 40001 Hz, prążki 40000 i 40002 Hz
    > No i skonstruuj teki filtr co da radę :)

    Coś kręcisz i co gorsza obalasz twierdzenie Shannona.
    Twoim celem jest odtworzenie z próbek sygnału 20 kHz i to jest jak
    najbardziej możliwe, chociaż w tym wypadku mogłoby być kłopotliwe
    technicznie.
    Dlatego przyjęto 44 kHz z groszami, żeby móc dać ostry filtr powyżej 20
    kHz i obcinać takie wątpliwe przypadki.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 97. Data: 2009-03-05 18:11:23
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jan Rudziński wrote:
> [...]
    > Dlatego przyjęto 44 kHz z groszami, żeby móc dać ostry filtr powyżej
    > 20 kHz i obcinać takie wątpliwe przypadki.

    czysta teoria...

    po pierwsze zbudowanie filtra o ostrym odcięciu, który nie wprowadzi
    maskrycznych zniekształceń fazowych. Stąd pojawiły sie wynalazki typu
    oversampling oraz przetworniki 1 bitowe. Bo stare CD z filtrami dawały
    kupowate brzmienie. znaczy trzeba było soldnie filtrować przed samplowaniem
    tak aby zacząć odcinać już sporo poniżej 20kHz.

  • 98. Data: 2009-03-10 07:29:03
    Od: Cezary Grądys <c...@c...com>

    Marek Dyjor pisze:

> [...]
    > kupowate brzmienie. znaczy trzeba było soldnie filtrować przed
    > samplowaniem tak aby zacząć odcinać już sporo poniżej 20kHz.

    Właśnie to miałem na myśli. Pewnie, że teoretycznie można sobie przyjąć,
    że dajemy filtr o stromości 200dB/ oktawę :)

    --

    Cezary Grądys <c...@c...com>