  • 81. Data: 2013-11-10 13:10:25
    Temat: Re: Mamo, Tato, kupcie mi dyplom !!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Nov 2013 12:52:39 +0100, ACMM-033 napisał(a):
    > To już mi nie wolno? :) A ja tak lubię :)

    Nie nadajesz sie. Polutuj ciagle to samo przez 8h, potem kolejne 5 dni
    :-)

    > A wyszło coś z tego? gaśnica była potrzebna? Żartuję, ale jeśli była
    > sytuacja, że ktoś niekumaty, to nie chciałbym mu powierzyć składania układów
    > z Nowoczesnych Zabawek... Bo powtórzy toczka w toczkę i nieszczęście gotowe,
    > o ile bezpiecznik w zasilaczu nie zorientuje się w sytuacji.

    No nie, na poczatek napiecie bezpieczne.
    A straty wiadomo - beda.

    >>> http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/20231
    1

    > Zamiast prawa Ohma, Kirchhoffa, pokrewne, liczyć choćby z kalkulatorem, to w
    > program i nawet wzorów znać nie trzeba?

    Tak to jakos wychodzi, program liczy, to po co ci wzory ?
    PSpice dobrze liczy ... a wiesz jakimi wzorami ? :-)

    > E, co ty gadasz, program przecież policzy, po co się męczyć? :)

    Ale programu nie ma, wpadles na nowy pomysl, musisz program sam
    napisac, albo komus zlecic napisanie.

    J.

  • 82. Data: 2013-11-10 13:47:15
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    wiadomości news:784164963.20131110130529@pik-net.pl.invalid...

    > Trochę za wcześnie na sklerozę...

    Też prawda, ale mam nieco zwalony CUN, turlam się do doktorki pod koniec
    listopada, zobaczymy, co powie. Niezbyt miłe, zapominać...
    Ale, tym razem na szczęście tyczy się to "co konkretnie było robione", a nie
    "jak to było robione".

    > Ale - tak po latach - uważasz, że Ci się to w życiu przydało czy nie?

    Na pewno przyda się to w razie konieczności ponownego podjęcia takiego
    zadania - rzecz nie będzie już dla mnie obca i znacznie szybciej przyjdzie
    przyswoić sobie pewne info na nowo.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 83. Data: 2013-11-10 14:03:05
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Nie nadajesz sie. Polutuj ciagle to samo przez 8h, potem kolejne 5 dni
    > :-)

    Siła przyzwyczajenia :)

    > No nie, na poczatek napiecie bezpieczne.

    No, tak...

    > A straty wiadomo - beda.

    Samo "pufnięcie" tranzystorów w końcówce, i/lub "odpalenie" oporników
    polaryzujących ich bazy/bramki, to jeszcze nie taki problem, rzadko kosztują
    więcej, niż jednocyfrowa kwotę w PLN, to nie taki problem nowe kupić. Ale
    straconego browara szkoda :) Gorzej, jeśli się spieprzy jakiś mocniejszy
    obwód i 2PK zaszaleje... Zjarałem już kiedyś ogniście tranzystor sterujący
    końcówką, jak coś-tam zwarłem (moja nieuwaga, ręka zadrżała przy regulacji)
    i przyświeciły mi miejsce awarii rezystory emiterowe 0.22 oma w końcówie.
    Szczęśliwie, tam były KD502, prędzej trafo i prostownik by się zjarały, niż
    one. Na wszelki wypadek wymieniłem wszystkie tranzystory sterujące (chyba 5
    sztuk), chyba parę oporników, części na dzisiejsze kosztowały mnie poniżej
    10 PLN. Ja wiedziałem co zrobić po popełnieniu błędu, ale taki ślepo
    wykształcony bez zrozumienia zatrybi, co robić?
    Straty były. Do Krakowa jechałem po części :), jest na Długiej tani sklepik,
    gdzie zaglądam, jak do Krakowa wpadnę.

    > Tak to jakos wychodzi, program liczy, to po co ci wzory ?
    > PSpice dobrze liczy ... a wiesz jakimi wzorami ? :-)

    Wolałbym znanymi, sprawdzonymi. A jak do nich podejdzie... Wolałbym jednak
    choć bazę umieć policzyć z kalkulatorem i ołówkiem w ręku.

    > Ale programu nie ma, wpadles na nowy pomysl, musisz program sam
    > napisac, albo komus zlecic napisanie.

    Kalkulator w łapę, wzory są znane, jak nie ma w domu, to z netu ściągnąć,
    liczyć, liczyć, liczyć. Rozumiem, że macierze mogą być ciężkie, ale czy od
    razu wszystko musi się o macierze opierać? (które też powinno się umieć
    liczyć) Choćby nawet po to, aby mieć bazę do stwierdzenia, że ten napisany
    właśnie superaśny-słitaśny-wypasiony super-duper-hiper program liczy
    właściwie.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 84. Data: 2013-11-10 17:24:28
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 10 Nov 2013 09:13:35 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale kto tego technika czy te kobiety ma nauczyc lutowania ?

    Ci ktorzy ucza lutowania.

    >Tylko ze ja tez o projektowaniu pisalem. Zajecie dla technikow ?

    Ze co? nei rozumiem.

    >No wlasnie - inzynier zawsze widzial moduly, a potem nawet nie ma
    >pojecia jak tranzystor wyglada. Trzyma w reku gotowa plytke ... i
    >kompletnie nie ma pojecia do czego to moze sluzyc.

    Ze co?...

    >Z drugiej strony - studentom na PWr bardzo sie spodobal dr X, bo "dal
    >garsc elementow, lutownice, i mozna bylo sobie zmontowac uklad".

    Znam podobny przypadek. Tyle ze "profesora" wyrzucili.

    1

    >Tylko cos podobnego to u nas jest w programie technikow.

    Znaczy, co jest?

    >I istoty projektowania nie zmienilo, nadal trzeba miec pojecie co sie
    >robi, co najwyzej pokazalo ze ta cala nauka na studiach g* warta, bo
    >nawet inzynierom liczy program :-)

    Nie rozumiem. Prosze o rozwiniecie

    >Natomiast te nowsze rzeczy ... oj, sporo wyobrazni matematycznej
    >potrzeba do ich pojecia.

    Do starych rzeczy tez potzreba. Ot, chocazby anteny czy falowody

    A.L.

  • 85. Data: 2013-11-10 17:47:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Nov 2013 10:24:28 -0600, A.L. napisał(a):
    > On Sun, 10 Nov 2013 09:13:35 +0100, "J.F."
    > Ci ktorzy ucza lutowania.

    inzynier po studiach i kursie pedagogicznym ?

    > Ze co? nei rozumiem.

    Kto zaprojektuje ten wzmacniacz ?
    Bo zwykly licealista po studiach na pewno nie :-)

    > Ze co?...

    Ze tak. Tranzystor. Taka mala plastykowa kosteczka, albo metalowy
    cylinder, tylko skad wy wiecie gdzie sie ktora nozke przylacza ?

    Bo na studiach byl schowany w module.

    > Znam podobny przypadek. Tyle ze "profesora" wyrzucili.

    A ja popieram. Szczegolnie jak studenci rozumieja co lutuja ..

    > Znaczy, co jest?

    Taki program, nawet nie wiem czy EWB przetlumaczony, czy cos innego.

    Nawet kiedys chwalilem - symulowal kiepsko, ale np dobrze demonstrowal
    ze mase oscyloskopu trzeba podlaczyc do ukladu.

    > Nie rozumiem. Prosze o rozwiniecie

    Jak nie masz pojecia jak cos ma byc zaprojektowane, to EWB nie pomoze.
    Pomoze dopiero w szczegolach, ale koncepcje trzeba wyczytac, albo
    wpasc.

    A potem widzisz ... katuja cie ta matematyka, katuja, teoria obwodow,
    macierze, modele, a jak przychodzi potrzeba, to sami wyciagaja
    program, bo on liczy lepiej :-)
    A jak dziala telewizor to nadal nie wiesz :-(

    > Do starych rzeczy tez potzreba. Ot, chocazby anteny czy falowody

    Ale to juz specjalistyczny kurs, nie dla wszystkich.

    Nawiasem mowiac to niedawno czytalem o CFA i mnie urzeklo "autorzy
    stosuja odmienna od klasycznej interpretacje rownan Maxwella".

    J.

  • 86. Data: 2013-11-10 20:53:45
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 10 Nov 2013 17:47:51 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Nawet kiedys chwalilem - symulowal kiepsko, ale np dobrze demonstrowal
    >ze mase oscyloskopu trzeba podlaczyc do ukladu.

    jakie mamy wyjscie? Studenci zrobia projekt na papierze, policza na
    suwaku, potem zmontuja na plytce i przebadaja? Ile to czasu bedzie
    trwalo? Jak to logistycznie zorganizowac?

    Poza tym, nikt juz nie robi metoda prob i bledow.

    Owszem, sa semestralne projekty gdzie student musi cos zaprojektowac i
    zrobic. Ale nic sie nie bedzie lutowac na laboratoriach ktorych ma byc
    12 w semestrze

    >Jak nie masz pojecia jak cos ma byc zaprojektowane, to EWB nie pomoze.
    >Pomoze dopiero w szczegolach, ale koncepcje trzeba wyczytac, albo
    >wpasc.

    Sluszne. Ale co z tego?.. Przeciez wlasnei inzynierow uczy sie
    projektowania

    >A potem widzisz ... katuja cie ta matematyka, katuja, teoria obwodow,
    >macierze, modele, a jak przychodzi potrzeba, to sami wyciagaja
    >program, bo on liczy lepiej :-)

    Pewnei ze liczy leipej. Chcialbys powrotu do czasow suwaka albo
    kreciolka?

    >A jak dziala telewizor to nadal nie wiesz :-(

    Dlaczego nie? Ci ktorzy specjalizuja sie w telewizji, maja wyklady na
    ten temat. Ci ktorzy specjalizuja sie w radarach, maja wyklady o tym
    jak radary dzialaja. I tak dalej.

    Krotko mowiac - roznimy sie co do koncepcji edukacji inzynierow. Mam
    swoje zdanie ktorego nei wzialem z powietrza.

    A.L.

  • 87. Data: 2013-11-10 22:04:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 10 Nov 2013 13:53:45 -0600, A.L. napisał(a):
> [...]
    > trwalo? Jak to logistycznie zorganizowac?
    >
    > Poza tym, nikt juz nie robi metoda prob i bledow.

    No, smiem twierdzic ze nadal tak sie robi. Ale pod symulatorem.

    A potem zdiwienie ze w rzeczywistosci nie dziala

    > Owszem, sa semestralne projekty gdzie student musi cos zaprojektowac i
    > zrobic. Ale nic sie nie bedzie lutowac na laboratoriach ktorych ma byc
    > 12 w semestrze

    Ale sa kolka zainteresowan i moze te semestralne projekty ..

    > Sluszne. Ale co z tego?.. Przeciez wlasnei inzynierow uczy sie
    > projektowania

    Nie uczy sie. Albo malo uczy.

    >Pewnei ze liczy leipej. Chcialbys powrotu do czasow suwaka albo
    >kreciolka?

    No nie, ale moze mniejszy nacisk na te matematyke, a wiekszy na typowe
    konstrukcje ?

    > Dlaczego nie? Ci ktorzy specjalizuja sie w telewizji, maja wyklady na
    > ten temat. Ci ktorzy specjalizuja sie w radarach, maja wyklady o tym
    > jak radary dzialaja. I tak dalej.

    Nie przypominam sobie specjalnosci telewizja, albo radary.
    No ale ja studiowalem w latach 80-tych.

    > Krotko mowiac - roznimy sie co do koncepcji edukacji inzynierow. Mam
    > swoje zdanie ktorego nei wzialem z powietrza.

    Ja niestety mialem nieprzyjemnosc stwierdzic co potrafi mlody
    inzynier. I to nawet z dobrymi stopniami.
    Po paru latach przestalo mnie juz tak bulwersowac, bo i elektronika
    sie zmienila. Nie trzeba juz wiedziec jak tranzystor wyglada, teraz
    specjalista projektuje przetwarzanie obrazu w tv cyfrowym.

    J.

  • 88. Data: 2013-11-10 23:33:58
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 10 Nov 2013 22:04:01 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >No nie, ale moze mniejszy nacisk na te matematyke, a wiekszy na typowe
    >konstrukcje ?

    Typowe konstrukcje to przedmiot Uklady Elektroniczne. Cos ze 6
    semestrow. Podreczniki mozna obejrzec w ksiegarni na Polnej.

    >Nie przypominam sobie specjalnosci telewizja, albo radary.
    >No ale ja studiowalem w latach 80-tych.

    W instytucie Radioelektroniki zawanym popularnie "Radio" byly i sa
    telewizory, radia i radary. To nie jest specjalnosc (bo specjalnosc to
    radioelektronika) ale podspecjalnosc.

> [...]
    >sie zmienila. Nie trzeba juz wiedziec jak tranzystor wyglada, teraz
    >specjalista projektuje przetwarzanie obrazu w tv cyfrowym.

    Obawiam sie ze w dalszym ciagu trzeba wiedzec jak tranzystor wyglada.
    Ale niei da sie na studiach nauczyc WSZYSTKIEGO. Uczy sie studenta
    tak, aby dal sobie rade z wlasna niewiedza jak pojdzie do pzremyslu.
    Dal sobie rade dzis i za 10 lat. I za lat 20

    A.L.

  • 89. Data: 2013-11-11 01:00:55
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik A.L. napisał:

> [...]
    > procent tych ktory wylatywali ze studiow na pierwszym roku, to byli
    > wlasnei absolwenci technikow elektronicznych. Bo przychodzili z
    > nastawieniem "co mi tu profesorek bedzie pier... skoro on nawet
    > lutownicy urtzymac nie umie". No i na tym pierwsztm roku nie bylo nic
    > a nic lutowania, ani nawet elektroniki. Byla matematyka, fizyka i
    > chemia. A to dla wielu "miszczow elektroniki" po technikum bylo nie do
    > pzreskoczenia. Wydawalo im sie ze jak potrafia zlutowac wzmacniacz na
    > tranzystorach i obsluzyc oscyloskop, to juz sa "goscie" ktorym nikt

    I tu ja wygrywałem... Nie po technikum elektronicznym - więc bez
    nadmiernego poczucia własnej wartości (?). Nie po ogólniaku - więc
    wiedziałem jak się śrubokręt trzyma , a nawet wiedziałem że reduktora od
    butli z gazem nie odkręca się kluczem nastawnym... Technik chemik -
    specjalność technologia procesów chemicznych. Od trzeciej klasy
    technikum siedzący w technologii półprzewodników (bo w elektronice od
    ósmej klasy dawnej podstawówki...) Ja wiedziałem czego mi brakuje
    (aparatu poznawczego - matematyki, fizyki, filozofii) i w czym jestem
    dobry - jak mi pewien pan doktor inżynier zaczął pieprzyć głupoty w
    temacie osuszania powietrza to usłyszał że to jednak ja technologię
    suszenia materiałów stałych, płynnych i gazowych przerobiłem wzdłuż i w
    poprzek - i niech mi glupot nie pier... Potem byłem ukochanym i nie do
    ruszenia studentem - zwłaszcza jak legendarnemu doktorowi Górskiemu
    przeliczyłem ciśnienie przez kaskadę podziału ciśnienia z błedem rzędu
    30% - i stwierdziłem że chyba niespecjalnie mi to wyszło... Na co Górski
    dostał wytrzeszczu - bo jesze z błedem mniejszym od 1500% (słownie -
    tysiąca pięciuset procentów) się nie spotkał. Ot, praktyka w ocenie
    wewnętrznej średnicy rurki szklanej - pięć lat praktyki laboratoryjnej
    robi swoje.

    --
    Darek

    P.S. Ale w tym celu trzeba było skończyć szkołę w której było się z
    kostuchą za pan brat a ciut niekompletnych cieleśnie starszych kolegów
    widywało się co dnia...

  • 90. Data: 2013-11-11 01:12:36
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik A.L. napisał:
    > Od lutowania wzmacniacza jest technik. Szkoda czasu inzyniera na
    > lutowanie, a nawet gdyby inzynier lutowal, to nei zrobi tego tak
    > szybko i porzadnie jak technik

    Na pewnych specjalizacjach tak, na pewnych nie. Ja jestem technolog
    elektronowy - i na uczelni lutownicę w ręku maiłem raz, jak mi się
    przewód w układzie badanym urwał a Pan Technik na faję poszdł - szkoda
    mi było czasu (szybciej zmierzę - szybciej w piz... pójdę) to zgarnąłem
    włączoną lutownicę i się obsłużyłem. Problem polega na tym że inżynier
    technolog elektronowy może trafić na linię produkcyjną gdzie się ręcznie
    część elementów lutuje - i może dostać świeżego pracownika przysłanego z
    Urzędu Zatrudnienia - trzeba takiego nauczyć podstaw lutowania. Jak ma
    nauczyć inżynier który sam nie umie? Przypominam - inżynier technolog
    elektronowy (układowcom odpuszczam!).

> [...]
    > Warszawskiej bylo juz cos ze 30 lat temu. Umozliwia studentowi
    > "kontakt z materia" ale nei zabiera zbyt duzo czasu na detale i

    O kurwa, że się tak wyrażę - Laborka u Zimnego - nawet wykresy trzeba
    było mieć w sprawozdaniu gotowe, jedyne co się po laborce robiło to
    analiza odchyłek pomiarowych... 4+ dostałem z laborki z zupełnie
    nierealnymi wynikami - bo nie nakłamałem (jak inni), wyniki były od Sasa
    do Lasa - a w ocenie wyników napisałem że to się kupy nie trzyma i chyba
    jeden z potencjometrów nastawczych słabo kontaktował...
    Docenił Zimny świadomość niepowodzenia w pomiarach.

    --
    Darek