    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Mam pytanie o przysz?o?c radia naziemnego
    Date: Tue, 15 Dec 2009 21:22:09 +0100
    <hfojnr$h2n$1@inews.gazeta.pl> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hfpb7b$6qp$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hfvo5n$h3l$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <hg18bu$f3r$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <hg2ege$hnb$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <5...@4...com>
    <hg2ve0$8g3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <d...@4...com>
    <hg3ftj$2lk$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg5ife$7n6$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg67h9$kii$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg6gfa$q39$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <hg8hq6$e8h$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Bzdura. Takie archetypiczne komercyjne lokalne radio, to biznas
    > kilkuosobowy. Albo jednoosobowy, jak gościu zawzięty.

    Zwykle jednak nawet małe radio musi mieć tych osób trochę więcej - paru
    ludzi trzeba puścić z magnetofonami na miasto celem zebrania materiału.
    ;) Znasz może jakieś przykłady takich jednoosobowych stacji lokalnych?
    Prawdę mówiąc nie wiedziałem o takich przypadkach. Jak wiele razy
    wspominałem IMO przepisy powinny być zliberalizowane - z małą mocą nja
    wykrojonym wycinku pasma powinien móc nadawać każdy, z zachowaniem
    minimalnych formalności (podobnie jak w przypadku krótkofalarstwa). Jak
    ktoś chce nadawać z większą mocą - koncesja. ;)

    > Też nieprawda. Jest odwrotnie. Na przykład Polskie Radio w ogóle nie
    > zajmuje się nadajnikami, tylko przekazuje gotowy sygnał do -- za
    > przeproszeniem -- TPSA.

    Ależ ja sobie z tego doskonale zdaje sprawę. :)
    Jakie jest prawdopodobieństwo, że po wprowadzeniu legalnego LPFM amator
    mógłby sobie pozwolić na wynajęcie tego 1W nadajnika u Emitela? ;P

    > A jak nie jest amatorskie, tylko profesjonalne i komercyjne, to tak
    > być już nie może?

    Oczywiście, że może. Niemniej _zazwyczaj_ gdy ktoś ma pieniądze na
    koncesję i nadajnik to raczej nie musi redukować etatów do jednego -
    swojego własnego. ;) To trochę inna specyfika jednak...

    > Ani trochę mnie to nie dziwi. W tym roku dowiedziałem się (z lokalnego
    > radia), że tarzańscy bacowie mają być poddawani egzaminom z teorii
    > wysokogórskiej gospodarki pasterskiej. Egzaminy mają organizować
    > ministerialni urzędnicy. To jest bardzo powszechny sposób myślenia.

    Ok, może inaczej. Bardziej pragmatycznie. Egzamin pozwoli odsiać
    nastoletnich żartownisiów, którzy kupiliby na Allegro nadajnik za
    pieniądze od mamusi celem notorycznego rzucania łacińskim określeniem
    krzywizny na paśmie FM. Popatrz na różnicę między pasmami amatorskimi a
    CB-Radio. Na tych pierwszych panuje względna kultura - amator posługuje
    się znakiem ściśle powiązanym i identyfikowanym z jego osobą. Zdobycie
    uprawnień wiązało się z mniejszym lub większym wysiłkiem, więc się je
    szanuje. Z drugiej strony CB-Radio - poziom chamstwa niestety nieraz
    woła o pomstę do nieba.
    W życiu nie życzyłbym sobie aby tak wyglądało polskie LPFM. Egzamin i
    wydawanie licencji to najprostszy, w miarę skuteczny i co najważniejsze
    skuteczny sposób ograniczenia zjawiska.