  • 61. Data: 2009-05-25 12:49:06
    Temat: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki napisał(a):

    > Nie ma jak to eksperyment rzeczywisty :-). Wyciąlem z tektury krążek z
    > otworem w środku (otwór około 8 mm średnicy).
    > Krążek wstawiłem do pierścienia (grubość 10 mm) i zapiąłem do body.
    > http://www.3n.com.pl/Nikon/przyslona.jpg
    >
    > Do tego obiektyw. Wg teorii "szarego filtru" przed obiektywem, którą
    > przedstawiacie (Ty i Janek) nie powinno to mieć wpływu na działanie
    > światłomierza (tzn. powinny wyjść różne czasy, ale ekspozycja powinna być
    > prawidłowa).

    Ja w żadnym wypdaku nie twierdzę, że pierścień pośredni nie ma wpływu na
    światłomierz w Nikonie. Skoro tak wychodzi z Twoich doświadczeń, to ma
    wpływ.

    Twierdzę natomiast, że Twoje wyjaśnienie tego fenomenu nie jest żadnym
    wyjaśnieniem.

    Światłomierza nie interesują absolutne wartości przysłony i jasności
    obiektywu. Jeśli obiektyw o jasności f:2 przymkniemy do f:4 to jest to
    sygnał dla światłomierza - naświetlać cztery razy dłużej, niż wypadnie z
    pomiarów.
    A czy jasność efektywna wyniesie f:2 i f:4, czy - po założeniu
    pierścienia podwajającego wyciąg - f:4 i f:8, wszystko jedno.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 62. Data: 2009-05-25 12:51:09
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Michal Tyrala napisał(a):

    > Ja pod canona zapinalem i TCx2 na M42, pierscienie i mieszek uzywam na
    > biezaco i nie ma *zadnych* problemow z pomiarem swiatla. Czy to
    > ciaglego, czy blyskowego.
    > A przy 50mm na 15cm miecha to powinienem juz cos zauwazyc. :)
    >
    > Nie chce mi się wierzyc, ze Nikon i Olek są az tak dziwne...

    Nasuwa się myśl, że konstruktorzy Nikona przekombinowali i światłomierz
    usiłuje - wiedząc o istnieniu pierścienia czy telekonwertera -
    uwzględnić to w jakiś dziwny sposób?

  • 63. Data: 2009-05-25 13:09:17
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik "Jan Rudziński" <j...@a...net> napisał w wiadomości
    > Cześć wszystkim
    >

    > Twierdzę natomiast, że Twoje wyjaśnienie tego fenomenu nie jest żadnym
    > wyjaśnieniem.

    Masz jakieś inne wyjaśnienie tego "fenomenu"? (poza tym, że moje jest złe
    :-).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 64. Data: 2009-05-25 13:19:52
    Od: j...@a...at

    > Oczywiście - dla jasności dodam - że zdjęcia są prosto z aparatu i nie były
    > manipulowane w pragramach graficznych. Zawierają EXIF-y. Korekcja w obu na
    > zero, ta sama ogniskowa, ta sama przysłona i czułość.
    >
    > Pozdrawiam
    > Stefan Nawrocki

    tak experymenty rzeczywiste sa najlepsze , choc Einstein przy
    opracowaniu swojej teorii wzgolednosci dokonywal glownie mase
    experymentow myslowach - to zdumiewajace do jakich wynikow doszedl.
    dopiero ludzkosc uwierzyla, iz ma racje po zaprezentowaniu experymentu
    rzeczywistego.

    proponowalbym inny experyment:

    bez pierscieni
    nastaw dowolna przyslone powiedzmy 5,6 i wyzwol migawke na dluzszy
    czas tak abys mogl spokojnie pomierzyc srednice przyslony jak widzisz
    patzac z przodu do obiektywu - czyli srednice na przedniej soczewce.

    nastepnie powtorz dokladnie to samo , ale z kompletem pierscieni.

    czy dla tych samych nastawien srednica jest taka sama ?

    to da nam odpowiedz jak to jest rozwiazane w nikonie.

    XXX

  • 65. Data: 2009-05-25 13:26:18
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Stefan Nawrocki napisał(a):

    > Masz jakieś inne wyjaśnienie tego "fenomenu"? (poza tym, że moje jest złe
    > :-).

    Zrób proszę ten sam eksperyment na pełnej dziurze obiektywu.

  • 66. Data: 2009-05-25 13:50:47
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...

    > czy dla tych samych nastawien srednica jest taka sama ?

    Sprawdziłem i średnica jest taka sama i nie zależy od pierścieni. Ale zwróć
    uwagę na co innego. Przecież nawet gdyby pierścienie wprowadzały jakąś
    dodatkowa informację, to w moim eksperymencie zastosowałem pierścień dla obu
    zdjęć. Tylko jedno było z "tekturką", a drugie bez. Więc "elektrycznie" oba
    układy były identyczne.Faktycznie im dłużej się nad tym zastanawiam, tym
    bardziej się dziwię, czemu tak jest.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 67. Data: 2009-05-25 14:06:06
    Od: j...@a...at

    On 25 Mai, 15:50, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
> [...]
    > układy były identyczne.Faktycznie im dłużej się nad tym zastanawiam, tym

    jest tak jak przypuszczalem

    nie dokonuje zadnych poprawek w naswietleniu ze wzgledu na
    pierscienie , ani konwerter.
    przyczyna Twoich problemow lezy gdzies indziej.
    Przypuszczam, ze w metodzie pomiaru swiatla - sproboj przejsc z
    centralnej na powierzchniowa.

    XXX

  • 68. Data: 2009-05-25 18:15:01
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...
> [...]
    c36g2000yqn.googlegroups
    .com...

    > Przypuszczam, ze w metodzie pomiaru swiatla - sproboj przejsc z

    Nawet gdyby tak było - to dlaczego? (to też nie byłoby zgodne z teorią
    "szarego filtra").
    Oczywiście wcześniej próbowałem już z różnymi metodami pomiaru. Jak
    pisałem - ja wiem, że to tak działa i stosuję odpowiednie korekty.
    (przekonałem się o tym boleśnie kiedy straciłem z konwerterem kilka fajnych
    zdjęć, na początku ciągle o tym zapominałem, teraz mam odruch -
    konwerter=korekta). Tak wygląda zdjęcie z konwerterem bez korekcji:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4490.JPG
    A tak z korekcją -2.
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4491.JPG
    Dla mnie sprawa wyglada tak: body odczytuje informację o jasności obiektywu
    i ją w jakiś sposób wykorzystuje (być może nie musiałby tego robić, ale
    wygląda na to, że robi). Dodanie konwertera zmniejsza jasność, o czym body
    nie wie i stąd przekłamania. Jak na dotychczasowy stan dyskusji - nie
    znajduję innego wytłumaczenia.

    Ale niech tam - jak chcecie dochodzić - to zrobiłem sześć zdjęć. Otwarta
    przysłona, trzy bez dodatkowej "wkładki" (różne metody pomiaru światła). Tu
    są wyniki:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4483.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4484.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4485.JPG

    I trzy z dodatkową "wkładką" (różne metody pomiaru światła):
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4486.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4487.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4488.JPG

    Jak widać otwarcie obiektywu spowodowało winietę. Dla otwartego obiektywu
    różnice są mniejsze, ale też są (winieta trochę maskuje efekt, zdjęcia
    wydają się ciemniejsze, ale środki zapałek w wersji z przysłoną są
    jaśniejsze). Efekt występuje bez względu na metodę pomiaru.
    Efekt w przypadku konwertera jest ewidentny (po dodaniu konwertera
    światłomierz prześwietla).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki

  • 69. Data: 2009-05-25 19:00:22
    Od: j...@a...at

    > Efekt w przypadku konwertera jest ewidentny (po dodaniu konwertera
    > światłomierz prześwietla).
    >
    > Pozdrawiam
    > Stefan Nawrocki

    powiedz jeszcze gdyz sie nie doczytalem

    czy uzywasz oryginalnych nikonowskich pierscieni i konwertera , czy
    tezu moze innych producentow?

    XXX

  • 70. Data: 2009-05-25 19:05:53
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    o.googlegroups.com...

    > czy uzywasz oryginalnych nikonowskich pierscieni i konwertera , czy
    > tezu moze innych producentow?

    Innych producentów, ale są ze "stykami". Nie ma w nich na pewno żadnej
    elektroniki.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki