    From: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Date: Mon, 25 May 2009 20:15:01 +0200
    Sender: <radiusok>@<unknown>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:834f0995-a107-463c-b1f1-402fc5e628f4@c36g2000yq
    n.googlegroups.com...
    On 25 Mai, 15:50, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:51a6a49b-44d3-4dfc-bbd2-854e330b4a46@
    c36g2000yqn.googlegroups
    .com...

    > Przypuszczam, ze w metodzie pomiaru swiatla - sproboj przejsc z
    > centralnej na powierzchniowa.

    Nawet gdyby tak było - to dlaczego? (to też nie byłoby zgodne z teorią
    "szarego filtra").
    Oczywiście wcześniej próbowałem już z różnymi metodami pomiaru. Jak
    pisałem - ja wiem, że to tak działa i stosuję odpowiednie korekty.
    (przekonałem się o tym boleśnie kiedy straciłem z konwerterem kilka fajnych
    zdjęć, na początku ciągle o tym zapominałem, teraz mam odruch -
    konwerter=korekta). Tak wygląda zdjęcie z konwerterem bez korekcji:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4490.JPG
    A tak z korekcją -2.
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4491.JPG
    Dla mnie sprawa wyglada tak: body odczytuje informację o jasności obiektywu
    i ją w jakiś sposób wykorzystuje (być może nie musiałby tego robić, ale
    wygląda na to, że robi). Dodanie konwertera zmniejsza jasność, o czym body
    nie wie i stąd przekłamania. Jak na dotychczasowy stan dyskusji - nie
    znajduję innego wytłumaczenia.

    Ale niech tam - jak chcecie dochodzić - to zrobiłem sześć zdjęć. Otwarta
    przysłona, trzy bez dodatkowej "wkładki" (różne metody pomiaru światła). Tu
    są wyniki:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4483.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4484.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4485.JPG

    I trzy z dodatkową "wkładką" (różne metody pomiaru światła):
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4486.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4487.JPG
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_4488.JPG

    Jak widać otwarcie obiektywu spowodowało winietę. Dla otwartego obiektywu
    różnice są mniejsze, ale też są (winieta trochę maskuje efekt, zdjęcia
    wydają się ciemniejsze, ale środki zapałek w wersji z przysłoną są
    jaśniejsze). Efekt występuje bez względu na metodę pomiaru.
    Efekt w przypadku konwertera jest ewidentny (po dodaniu konwertera
    światłomierz prześwietla).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki