  • 1. Data: 2009-05-22 06:08:46
    Temat: Lustrzanka głównie do makro
    Od: Jarek <j...@p...tezusun.pf.pl>

    Witam.
    Mój Lumix DMC-FZ50 sypie się w oczach, a ze sklepów zniknął na dobre. Muszę
    zatem kupić nowy sprzęt i zdecydowałem się na lustrzankę. A tu wybrać już
    zupełnie nie potrafię. Główny warunek jest taki, by fotki nie były gorsze
    niż te, które robiłem do tej pory:
    http://krokus.tpn.pl/wenta/index.html

    A inne wymagania są takie:
    **** Korpus
    1. Stabilizacja w korpusie
    2. Pełny podgląd live-view w uchylnym wyświetlaczu LCD
    3. Matryca >= 10MPix

    *** Obiektyw1
    1. Macro - powiększenie umożliwiające zobaczenie struktury oka owada, albo
    objęcie całego owada o rozpiętości skrzydeł do 12cm - w kompakcie
    powiększenie regulowałem zoomem - nie wiem, czy w lustrzankowych
    obiektywach jest tak samo?
    2. Odległość od obiektu fotografowanego około 15-20cm (wraz z uchylnym
    ekranem z live-view daje to możliwość fotografowania owadów od spodu).
    Wiele zdjęć wykonuję trzymając w palcach gałązkę, na której siedzi owad, a
    aparat opieram o tę samą rękę.
    3. Możliwość dołączenia lampy pierścieniowej do makro
    4. Ostrzenie ręczne i automatyczne (przełącznik)

    *** Obiektyw2
    1. Krajobrazy i niewielkie zbliżenia (ideałem była by rozpiętość 35 - 420
    mm)

    Koszt zakupu zestawu: 4tys zł (ewentualnie 5tys zł, jeśli będzie naprawdę
    warto)

    Proszę, pomóżcie mi coś wybrać. Nie chcę się bawić w żadne mieszki,
    pierścienie pośrednie etc. Ideałem byłby sprzęt, który mało waży (poruszam
    się w trudnym terenie, 8-12 godzin dziennie). Martwi mnie też konieczność
    wymiany obiektywów w terenie (na przemian fotka krajobrazu/ fotka owada).
    Podczas pylenia świerków lub sosen cały osprzęt mam pokryty pyłkiem. Ale
    pewnie uniwersalnych obiektywów nie ma...
    --
    Jarek

  • 2. Data: 2009-05-22 07:07:03
    Temat: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Od: "P" <p...@p...onet.pl>

    Witam!
    Skoro zbierasz opinie to: Sony Alfa 300+Tamron 90/2,8 + kit
    1. Uchylny wyświetlacz- fajny, ale w pełnym słońcu tak sobie
    2. Tamron 90/2,8- świetna optyka, nie trzeba wchodzić motylkom do d&#8230;, ale
    wolny jest.
    3. Stabilizacja &#8211; no fajnie że jest, i rzeczywiście nieraz pomaga.
    4. Czyszczenie matrycy &#8211; niby jest, ale...

    Poza tym głębia ostrości przy 1:1 jest często mniejsza od robala i to widać,
    przymykanie niewiele pomaga.
    Gdybym jeszcze raz wybierał system, to pomyślałbym o Olympusie 520+ZD50/2,
    może i ciut gorsza praca w słabym świetle i stały wyświetlacz, ale większa
    głebia ostrości, szybszy, ponoć szczelniejszy.
    Ewentualnie E-620 &#8211; ruchomy wyświetlacz i wiecej pikseli (to akurat
    niekoniecznie zaleta), tyle że cena niemiła.
    Przełącznik AF/MF i montaż lampy macro to chyba
    w każdej lustrzance standard :-)
    Pzd
    P.

  • 3. Data: 2009-05-22 07:08:46
    Od: j...@a...at

    On 22 Mai, 08:08, Jarek <j...@p...tezusun.pf.pl> wrote:
> [...]
    > Podczas pylenia świerków lub sosen cały osprzęt mam pokryty pyłkiem. Ale
    > pewnie uniwersalnych obiektywów nie ma...

    witam
    wymieniles wszystkie zalety aparatu , ktore skupija w sobie hybrydy a
    nie latwo odnalezc je w lustrzankach.

    najlepiej Twoje wymagania spelnia

    korpus sony , ale tutaj krytycznie wygglada sprawa z obiektywami

    oraz obiektyw olympus

    zuiko 18-180.

    wszytskie tzw ultrazoomy dla dslr maja wspolny ceche - osiagaja
    najnizsza ze spotykanych w zoomach rozdzielczosc i maja sporo wad
    geometrycznych ( powiedzmy te sa mniej wazne) .

    wyjatek stanowi zuiko 18-180. jakoscia odwzorowania podchodzi do
    zwyklych 2 , 3 krotnych zoomow.

    w sumie z tego powodu szukalbym w olympusie - chyba jest najblizej
    Twoich wymagan .

    ale takiej wygody obslugi i uniwersalnosci jak fz 50 nie da zaden dslr.

  • 4. Data: 2009-05-22 09:49:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 May 2009, Jarek wrote:

> [...]
    > ekranem z live-view daje to możliwość fotografowania owadów od spodu).
    > Wiele zdjęć wykonuję trzymając w palcach gałązkę, na której siedzi owad, a

    Jak chodzi o robienie makra z bliska, to rozwiązaniem jest coś co
    Ci się nie podoba - czyli osobne szkło w postaci makrokonwertera.
    Tyle, że (w odróżnieniu od obiektywów) makrokonwerter jest mały
    i lekki. W skali cen obiektywów jest również tani :D
    Wada - niestety trzeba dokręcać (i odkręcać do "niemakro").
    Drugie ograniczenie - zakres ostrzenia jest nie za wielki, abstrahując
    od samej "słuszności" ostrzenia w dużym zakresie przy makro.
    Wymagania: aby działał na aparacie musi być obiektyw tele (przynajmniej
    "lekkie tele", a nie szeroki kąt).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-05-22 10:17:35
    Od: Jarek <j...@p...tezusun.pf.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > od samej "słuszności" ostrzenia w dużym zakresie przy makro.
    > Wymagania: aby działał na aparacie musi być obiektyw tele (przynajmniej

    Tak się składa, że w FZ-50 używam właśnie makrokonwertera - uważam to
    rozwiązanie za idealne dla mnie. Szybko i łatwo się go zakłada/zdejmuje,
    znakomite powiększenie, a winietkę można usunąć przy obróbce. Z tego co
    piszesz wynika, że korzystając z teleobiektywu miałbym obsługę podobną do
    tej, jaką mam teraz w FZ-50. A co z głębią ostrości? Czy nie jest ona
    mniejsza w lustrzance?
    Pozdrawiam.
    --
    Jarek

  • 6. Data: 2009-05-22 10:29:47
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Jarek napisał(a):
    A co z głębią ostrości? Czy nie jest ona
    > mniejsza w lustrzance?

    Przy tym samym rozmiarze kadru i tej samej jasności w lustrzance GO
    będzie mniejsza niż w kompakcie (pominąć R1, DP1, DP2)

    Poszukaj jakiegoś kalkulatroa GO i przelicz sobie.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 7. Data: 2009-05-22 10:43:59
    Od: Jarek <j...@p...tezusun.pf.pl>

    P wrote:

> [...]
    > niekoniecznie zaleta), tyle że cena niemiła.
    > Przełącznik AF/MF i montaż lampy macro to chyba

    Kusi mnie ten E-620. Jaki obiektyw makro byłby wówczas dla mnie odpowiedni?
    Przypomnę wymagania: odległość od obiektu rzędu 15-20cm (najlepiej stała),
    możliwość zmiany powiększenia (w hybrydzie załatwiałem to zoomem przy
    stałej odległości od robala. A jak to jest w lustrzance i obiektywie
    makro?).

    Pozdrawiam i sorry za lamerskie pytania, ale bardziej mnie interesują robale
    niż sprzęt...
    --
    Jarek

  • 8. Data: 2009-05-22 12:11:41
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    Wlasnie zrobilem test odnosnie jakosci obrazu i glebi ostrosci.

    Zabawki to lustrzanka apsc, obiektyw 55-300, obiektyw 50 (M42), RaynoxDCR250
    i pierscienie posrednie dwa komplety ok 12 cm.

    DCR250 zalozony na teleobiektyw przy ogniskowej 300 i F11 -
    - glebia ostrosci zyletkowa, konczaca sie natychmiast. przed i za
    parktycznie od razu mleko.
    - odleglosc ostrzenia ok 12-14 cm
    - przyjemna praca bo dziala cala automatyka pomiaru swiatla i ostrosci
    - kiepska jakosc obiektywu spotegowana dodatkowo konwerterem i w rezultacie
    spore aberacje i przebarwienia kolorow.

    2 komplety pierscieni posrednich i Pentacon 50/1,8 na M42 przymkniety
    rowniez do F11
    - odleglosc ostrzenia ok 6-7 cm
    - zdecydowanie wieksza glebia ostrosci bardzo lagodnie przechodzaca w
    calkowite rozmycie
    - obraz bez zadnych przebarwien. calkowicie naturalny, zdecydowanie
    przyjemniejszy dla oka
    - do obsluzenia dwa pierscienie i reczny pomiar swiatla w aparacie.

    Wybor jest dosc prosty - albo jakosc albo wygoda.
    Fotki bedą pozniej.

  • 9. Data: 2009-05-22 12:27:56
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    > Fotki bedą pozniej.

    http://tiny.pl/3hjn
    http://tiny.pl/3hjk
    Skopany balans bieli bo to robione przy zwyklej zarowce 75W na szybko.

  • 10. Data: 2009-05-22 12:37:33
    Od: Jarek <j...@p...tezusun.pf.pl>

    PK wrote:

    > http://tiny.pl/3hjn
    > http://tiny.pl/3hjk
    > Skopany balans bieli bo to robione przy zwyklej zarowce 75W na szybko.
    Wnioski faktycznie nasuwają się same. I znów mnie złość ogarnęła, że
    przestali produkować FZ-50; tanim kosztem miałem efekty o niebo lepsze, nie
    mówiąc o wygodzie robienia zdjęć...
    A przecież pozostaje kwestia szybkiej zmiany szkieł, gdy robal odleci a na
    niebie pojawi się ładne ptaszysko...
    Dziękuję.
    --
    Jarek