    From: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Date: Sun, 24 May 2009 21:51:01 +0200
    Sender: <radiusok>@<unknown>
    <gv88ot$nc4$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gv8br4$3k7$1@alfa.ceti.pl>
    <9...@k...googlegroups.com>
    <gv9r19$1259$1@alfa.ceti.pl>
    <2...@g...googlegroups.com>
    <gvc3qt$2dut$1@alfa.ceti.pl>
    <9...@c...googlegroups.com>

    Użytkownik <j...@a...at> napisał w wiadomości
    news:9dbbc82e-c804-44ee-bef3-e8eeb53695ff@c36g2000yq
    n.googlegroups.com...
    On 24 Mai, 20:29, "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl> wrote:
    > Użytkownik <j...@a...at> napisał w
    wiadomościnews:2b29598a-3aa4-490d-9d97-efbbec0be791@
    g1g2000yqh.googlegroups.
    com...

    > Problem wprowadzenia korekt wystepuje tylko jesli poslugujemy sie
    > swiatlomierzem zewnetrznym - pomiar TTL uwzglednia swiatlo
    > rzeczywiste padajace na matryce.

    Ech - życie, życie. Fajnie byłoby gdyby tak było, ale tak nie jest
    (przynajmniej w Nikonach tak nie jest). Światłomierz mierzy światło przez
    obiektyw, ale dodatkowo uwzględnia dane z obiektywu (jest to jeden z
    powodów, dla których w Nikonach nie działa światłomierz ze starymi
    obiektywami - bez procesora).

    > do wzoru na GO w makro wstawiasz skale odwzorowania i przyslone
    > nominalna ( ona jest wlasciwie rzeczywista , gdyz srednica sie nie
    > zmniejszyla ) tzn te , ktora wskazal swiatlomierz TTL.

    Powtórzę się:
    http://www.sprzet.darekfoto.pl/ciektx21.html
    Punkt: Jak wyznaczyć głębię ostrości:

    > rzeczywiscie zdjecie robi wraznie obficie naswietlonego . Czy
    > stosujesz poprawki ?
    > one nie sa potrzebne jesli pomiaru expozycji dokonujesz aparatem i
    > pierscienie przenosza wartosc przyslony na obiektyw.

    Co Ty mi mówisz? Może mam zepsuty aparat :-). Oczywiście, że pierścienie
    przenoszą wartość przysłony (inaczej nie działałaby automatuka _preselelcji_
    przysłony). Oczywiście że nie mierzę światła zewnętrznym światłomierzem i
    pomiaru akspozycji dokonuję aparatem. Czy Ty zadałeś sobie w ogóle trud
    zajrzenia do EXIF-a przedstawionego w poprzednim liście zdjęcia? Wypisujesz
    delikatnie pisząc jakieś truizmy.
    Więc tak - żeby była jasność. Przypinam do Nikona D80 pierścienie pośrednie
    z elektrycznym przeniesieniem informacji. Podpinam do tego również
    "elektryczny" obiektyw. Wybieram tryb "A" (automatyka preselekcji
    przysłony), korekcja ekspozycji ustawiona na zero. Robię zdjęcie i tu jest
    wynik:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/DSC_2822.JPG
    Obejrzyj zdjęcie, obejrzyj EXIF-a i nie wypisuj truizmów.

    > w telekonwerterze tez nie stosujesz poprawek
    > 2 *konwerter spowoduje koniecznosc przedluzenie 4 krotnie
    > expozycji , ale to uwzglednia automatyka TTL.

    Człowieku - masz telekonwerter? - to zapnij go do Nikona i wtedy obwieść
    Światu co Ci wyszło. Ja na codzień stosuję i pierścienie i telekonwerter -
    przerabiałem to z czterema aparatami (teraz mam nikony, miałem Olympusa
    E-510). Wszystkie były zepsute?
    Zaznaczam, że nie wiem jak jest w innych systemach (poza Nikonem i
    Olympusem). U mnie jest tak, że po zapięciu konwertera na dzień dobry muszę
    dać -2. Dodam, że mam na myśli telekonwerter wkręcany miedzy body, a
    obiektyw - być może konwertery wyższej jakości niż mój mają wbudowaną
    elektronikę, która to koryguje, ale u mnie tak to działa. Rozumiesz?

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki