  • Data: 2009-05-25 10:15:56
    Temat: Re: Lustrzanka głównie do makro
    Od: j...@a...at szukaj wiadomości tego autora

    > 4. Wniosek - aby światłomierz działał prawidłowo musi mieć dostarczoną
    > informację o jasności obiektywu lub też pomiar musi odbywać się przy
    > przysłonie roboczej.

    wniosek jest bledny.

    nie mam teraz czasu na dlugie pisanie wiec krotko

    przeprowadz experyment myslowy.

    zaloz na obiektyw szary filtr.

    automatyka o tym nie wie , ze zostal zalozony szary filtr i mimo tego
    naswietli prawidlowo - taki jest sens pomiaru TTL , bada jasnosc
    swiatla padajacego na matryce lub inny element

    automatyka wcale nie musi znac prawdziwej jasnosc bezwzglednej
    obiektywu. moze byc ona dowolna.
    waznym jest ze zna jej " stopnie"
    tzn swiatlomierz okresla o ile swiatla jest za duzo i o tyle stopni go
    przymyka i nie jest waznym jaki ten stopien najwiekszego otwarcia
    jest. tzn mozna go nazwac dowolnie.

    jesli na obiektyw 2,0 zalozysz flitr szary powiedzmy 4* to w
    rzeczywistosci masz jasnosc 4,0.
    automatyka nie wie ze zalozyels filtr - dla niej jest tylko ciemniej
    niz przed zalozeniem filtra , ot jakby slonce schowalo sie za chmure.
    I jesli jest ciagle za jasno to przymnknie obiektyw powiedzy o 3
    stopnie - bez filtra przymknelaby o 5 stopni.
    I dokladnie tak samo bedzie gdybys to zrobil z innym obiektywem o
    innej sile swiatla.

    jesli np zalozyles konwerter i z przyslony 2 zrobilo sie np 2,8 z
    przyslony 2,8 4,0 itd.

    to swiatlonierz nadal bedzie pracowal prawidlowo , pomierzy swiatlo
    myslac ze to przylona 2, 0 dojdzie do wniosku ze trza przymknac np do
    4,0 i tak zrobi
    w rzeczywistosci bylaby to 2,8 i przymknie do 5,6 - naswietlone bedzie
    prawidlowo.

    To jest wlasnie sens i zaleta pomiaru swiatla TTL , ze nie stosuje
    sie poprawek teoretycznie.

    XXX