  • 11. Data: 2011-10-24 13:15:40
    Temat: Re: Lustrzanka cyfrowa i stara lampa błyskowa
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-10-23 22:51, Tomasz Holdowanski pisze:

    > Znajomy elektronik powiada, że takim układem zmienisz natężenie,
    > napięcie pozostanie bez zmian :)

    Powiedz znajomemu elektronikowi, że napięcie zasilające bramkę tyrystora
    wezmę z akumulatorków zasilających lampę, a to tylko 5V. Odejmij jeszcze
    ze 2V na napięcie bramki :-)
    Tyrystor jest tak mały, że zmieści się w stopce lampy (robiłem tak).

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 12. Data: 2011-10-24 13:21:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-10-24 08:02, Hals pisze:

    > Więc trzeba zastosować układ z opotriakiem a nie tyrystorem :-)
    > eos350D wytrzymuje 250V na stopce lampy.

    Zastosowanie optotriaka zupełnie nic nie daje. Chyba, że lampa zasilana
    jest z sieci, ale wtedy trzeba dodać małą bateryjkę do zasilania diody
    optotriaka.
    Pentax ma w układzie wyzwalania właśnie tyrystor, wytrzymuje lampy
    wyzwalane wysokim napięciem, ale niektóre potrafią go zatrzasnąć. Wtedy
    pierwszy błysk odpala, a następne już nie. Trzeba zdjąć lampę z sanek i
    założyć ją ponownie, i znowu mamy jeden błysk :-)

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 13. Data: 2011-10-24 14:26:44
    Od: "Hals" <u...@v...pl>

    > Zastosowanie optotriaka zupełnie nic nie daje. Chyba, że lampa zasilana
    > jest z sieci, ale wtedy trzeba dodać małą bateryjkę do zasilania diody
    > optotriaka.

    Zupełnie NIC nie daje? Czyli i tak uszkodzi aparat? Mimo że układ z
    optotriakiem da 3-6V na stopce lampy?
    Brednie.
    Albo nieporozumienie.
    Dla EOS350D przy bateryjnym zasilaniu lampy układ z optotriakiem jest
    zbędny, ale są puszki które nie wytrzymają 50V z przetwornicy bateryjnej.
    Przy zasilaniu z sieci - wystarczy dodatkowa bateria 3V.
    Ważniejsze jest "przejście przez zero" optotriaka - wtedy się wiesza tak jak
    opisałeś.

    Hals.

  • 14. Data: 2011-10-24 15:15:55
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-10-23 22:31:36 +0000, Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl> said:

    > Jedne z elementów są bardziej wrażliwe na przekroczenie
    > napięcia (kondensator),

    Siur, następuje przebicie izolacji. Trochę uprościłem fakt.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2011-10-24 18:42:49
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-10-24 16:26, Hals pisze:

    > Zupełnie NIC nie daje?

    Ściślej: nie ma żadnej przewagi nad tyrystorem. A ma wady: wymaga
    znacznie większego prądu i jest wolniejszy.

> [...]
    > Przy zasilaniu z sieci - wystarczy dodatkowa bateria 3V.
    > Ważniejsze jest "przejście przez zero" optotriaka - wtedy się wiesza tak jak

    Może lepiej rób zdjęcia, grzebanie w lampach zostaw tym, co mają o tym
    jakieś pojęcie. Pokręciłeś wszystko, co tylko było możliwe do pokręcenia.
    Po kolei:
    1. Jeśli układ z optotriakiem ma 3-6V na stopce lampy, to dlaczego układ
    z tyrystorem miałby mieć większe napięcie?
    2. Napięcia do sterowania bramki tyrystora nie ma sensu brać z
    przetwornicy, bo i po co? Bierze się je z zasilania akumulatorkami.
    3. Wiesza się, bo zatrzaskuje się tyrystor w aparacie (tak jest w
    Pentaksie). Nie ma to związku z przejściem przez zero optotriaka.
    4. W tym układzie nie ma sensu stosować optotriaka z detekcją przejścia
    przez zero, nic to nie daje (choć nie przeszkadza) a taki optotriak jest
    droższy.
    5. W ogóle nie ma sensu stosowanie optotriaka w lampie zasilanej z
    akumulatorów.
    6. Daruj sobie teksty typu "brednie". Są nieeleganckie.

    P.P.

  • 16. Data: 2011-10-25 06:39:31
    Od: "Hals" <u...@v...pl>

> [...]
    > akumulatorów.
    > 6. Daruj sobie teksty typu "brednie". Są nieeleganckie.

    No i się wyjaśniło - wiemy to samo, nawet chyba tak samo przerabialiśmy
    lampy, lecz zaszło nieporozumienie.
    Najwyraźniej używam zbyt złożonych zdań i stąd ten problem. Jest również
    różnica między "zbędny" a "nic nie daje" i może stąd wymyśliłeś że chcę
    zasilać tyrystor z przetwornicy :-) Elektronika nie pozwala na takie
    uogólnienia. Tym bardziej że autor wątku pisał o EOS350D a nie o Pentaksie.
    Nie ma co roztrząsać problemu który został już dawno wymyślony i tysiące
    razy zrealizowany.
    Lepiej wymyślmy tanią (do 5.- pln) fotocelę na drugi błysk, na elementach "z
    szuflady", która się zmieści w starej lampie :-)

    Dzięki za polemikę.
    Pozdrawiam.
    Hals.

  • 17. Data: 2011-10-25 13:02:00
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-10-25 08:39, Hals pisze:

    > Lepiej wymyślmy tanią (do 5.- pln) fotocelę na drugi błysk, na elementach "z
    > szuflady", która się zmieści w starej lampie :-)

    W zasadzie nie powinno być problemu, 7474, ze dwa tranzystory, optotriak
    i dwie lub trzy fotodiody. Powinno się zmieścić w tych 5PLN.
    Chyba nawet w Chipie było coś takiego, jak chcesz mogę poszukać, ale
    pewnie nie będzie trudno znaleźć w sieci.

    > Dzięki za polemikę.

    Również dziekuje,
    Paweł

  • 18. Data: 2011-10-25 17:20:25
    Od: Zygmunt Dariusz <z...@g...com>

    On Oct 21, 10:12 am, websterrr <w...@g...pl> wrote:
    > Witam,
    >
    > Czy można zmusić do współpracy Canona 350d i starą lampę błyskową z lat
    > 80-tych Miranda 350c? Czy warto podejmować wysiłek czy też należy dać
    > sobie spokój i poszukać nowoczesnej lampy?
    >
    > Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

    Kazda elektroniczna lampe blyskowa - nawet najstarsza - mozna
    podlaczyc do kazdego wspolczesnego aparatu fotograficznego, tylko
    czasem trzeba zastosowac odpowiednie posrednictwo podlaczenia.

    Ziggy Photo - American Professional Photographer
    http://www.ziggyphotoonline.com/